TY - JOUR ID - 16645 TI - نقشه موضوعی مقالات حوزه تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - صفوی جهرمی, گلایل AU - طباطبائیان, سید حبیب الله AU - حنفی زاده, پیام AU - حاجی میرزائی, حامد AD - AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 3 SP - EP - KW - علم‌سنجی KW - محتوای دیجیتال KW - شاخص‌های مرکزیت KW - نقشه موضوعی KW - کودکان و نوجوانان DO - 10.22055/slis.2021.33969.1751 N2 - صنعت محتوای دیجیتال در سال‌های اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغال‌آفرینی، بهره‌برداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهره‌برداری از ظرفیت دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریان‌سازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهره‌برداری از مزایای آن مغفول مانده است و بررسی‌ها حاکی از وجود شکاف‌های پژوهشی در ادبیات مربوط به این حوزه می‌باشد. هدف از تحقیق حاضر، ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه صنعت محتوای دیجیتال با محوریت کودکان و نوجوانان و شناسایی نقاط مورد تأکید و نقاط خلا این حوزه است.روش‌شناسی:پژوهش حاضر کاربردی و با استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، تولیدات علمی است که در پایگاه اسکوپوس بین سال‌های 1967 تا 2019 ثبت شده‌اند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای علم‌سنجی استفاده گردید و شاخص‌های مرکزیت برای کلیدواژه‌ها استخراج شدند.یافته‌ها:شبکه هم‌واژگانی ترسیم شده در نرم‌افزار UCInet از 115 کلیدواژه و 3578 رابطه تشکیل شده است. تراکم شبکه برابر 272/. است که تراکم پایینی می‌باشد. بین سال‌های 1967 تا 2019، حوزه آموزش، فناوری و بازی‌های دیجیتال، از مهم‌ترین موضوعات بوده‌اند در حالی که حوزه فرهنگ و هویت، مغفول بوده است.نتیجه‌گیری:طبق یافته‌ها، مرکزیت درجه کلیدواژه Education برابر با 96 است که نشان‌دهنده ارتباط آن با 96 کلیدواژه دیگر است و بنابراین جنبه آموزشی محتوای دیجیتال نقش برجسته‌ای در پژوهش‌ها دارد. همچنین کلیدواژه Digital Device با مرکزیت درجه 70، حاکی از نقش قابل توجه ابزارهای دیجیتال در این حوزه است. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_16645.html L1 - ER -