TY - JOUR ID - 16878 TI - شناسایی شاخص‌های هم‌کنش‌پذیری سیستم‌های اطلاعاتی دانشگاه های ایران JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - باورصاد امیدیان, مهرداد AU - نوشین فرد, فاطمه AU - فرهادپور, محمدرضا AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران AD - استادیار گروم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 1 EP - 24 KW - هم کنش‌پذیری KW - یکپارچگی اطلاعاتی KW - هم‌کنش‌پذیری معنایی KW - هم‌کنش‌پذیری فرآیندی KW - هم‌کنش‌پذیری فنی DO - 10.22055/slis.2021.35293.1794 N2 - هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبه­بندی شاخص­های هم­کنش­پذیری سیستم­های اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش­ شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این  مطالعه ابتدا تنوع سیستم­های اطلاعاتی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای، جستجو در اینترنت و پایگاه­های اطلاعات علمی مختلف پیشینه­های مرتبط با موضوع هم­ کنش ­پذیری سیستم­های اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با مرور پیشینه ­های تحقیق شاخص­ های مهمی که در مطالعات پیشین بررسی شده بودند استخراج گردیدند. شاخص­ های استخراجی با روش دلفی در سه راند ارزیابی شد. گردآوری داده­ها با ابزار چک لیست انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه متخصصان کلیدی و خبرگان حوزه سیستم­های اطلاعاتی و مدیران فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. حجم نمونه 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان در این حوزه بود که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ­ها با نرم­ افزارهای اکسل، اکسپرت چویس و اس.پی.اس.اس 23 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که شاخص ­های هم ­کنش ­پذیری سیستم ­های اطلاعاتی دانشگاهی ایران در سه دسته شاخص ­های فنی، معنایی و فرآیندی قرار می­گیرند. رتبه ­بندی در سطح زیرمعیارها نشان داد که زیرمعیار قابلیت تعامل و تبادل داده­ با سیستم­ های اطلاعاتی (فنی)، قابلیت کدینگ علائم آموزشی و دانشگاهی (معنایی) و سازوکار اطلاع­ رسانی در مورد ارائه و به روز رسانی در رتبه اول قرار دارند.تیجه گیری: توجه به بهبود و ارتقای شاخص ­های هم­ کنش ­پذیری سیستم ­های اطلاعاتی دانشگاهی موجب تسهیل در همکاری سیستم ­ها با یکدیگر و بالارفتن  بهره ­وری، اثربخشی، کارایی و بهبود فعالیت­ های کاری دانشگاهی می­شود. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_16878.html L1 - https://slis.scu.ac.ir/article_16878_356ef223ff949410ffd77953eb2e7940.pdf ER -