2024-03-28T12:18:02Z
https://slis.scu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1214
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
قبض و بسط رشتهای در کتابداری و علم اطلاعات
غلامرضا
حیدری
2011
04
21
1
3
https://slis.scu.ac.ir/article_11109_55058cabcbf8a839a7c01ba2d3fb4bbf.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
کاربرد تکنیکهای دادهکاوی در محیطهای آموزش الکترونیکی
ژاله
نریمی سایی
بیتا
شادگار
علیرضا
عصاره
رشد سریع اینترنت روش جدیدی برای سیستمهای آموزشی ایجاد کرده است بهطوریکه دانشورزانو معلّمان فعالیتهای آموزشی خود را با صرف هزینه، زمان و تلاشِ کمتر به انجام میرسانند. امروزه دانشورزان از هر کجای دنیا میتوانند با ورود به این سیستمها، به مواد آموزشی دلخواه خود دستیابند. بحث مدلسازی دانشورز برحسب اولویتها، اهداف و علایق یکی از بحثهای مهم در آموزش الکترونیکی است. بسیاری از دروس مبتنیبر وب مواد آموزشی ثابتی دارند، بهطوریکه متناسب با تنوع دانشورز تغییر نمیکنند. لذا در سالهای اخیر تلاش زیادی برای شخصی نمودن مواد آموزشی متناسب با دانشورز انجام شده است. باافزایش محتوا در وب حوزهی کاربرد تکنیکهای دادهکاوی و وبکاوی در کاربردهای آموزش الکترونیکی بهطرز قابل ملاحظهای افزایش یافته است. این مقاله کاربرد مهمترین و محبوبترین تکنیکهای دادهکاوی را به منظور بهبود آموزش و ایجاد آموزش شخصیشده روی دادههای موجود از سیستمهای آموزش سنتی و آموزش از راهدور (شامل دروس مبتنیبر وب، سیستمهای مدیریت محتوای یادگیری و سیستمهای آموزش مبتنیبر وب هوشمند وسازگار) در سالهای اخیر دستهبندی و بررسی میکند.
دادهکاوی
سیستمهای آموزشی
سیستمهای آموزشی مبتنیبر وب
پیشکارهای هوشمند
آموزش شخصیشده
2011
04
21
1
3
https://slis.scu.ac.ir/article_11110_e6ef9b554735e5089c8b6f4098ce4466.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
مطالعه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008
محمدامین
عرفان منش
پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با رویکردی پیمایشی به بررسی تولیدات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008 میلادی میپردازد. جامعه پژوهش را تعداد 64826 مدرک تشکیل میدهند که در مجموع 210724 استناد دریافت کردهاند و حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور بوده. میانگین استنادهای دریافتی برای هر مدرک 25/3 و میانگین خوداستنادی 4/1 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مقالات مذکور و سهم کشور در تولیدات علمی خاورمیانه در سال 2008 میلادی 37 درصد و در تولیدات جهانی کمتر از 1 درصد بوده است. این تعداد تولیدات در سال 2008 رتبه دوم در خاورمیانه، ششم در آسیا و بیست و دوم در جهان را برای ایران به همراه داشته است. حدود 23 درصد از تولیدات علمی کشور حاصل همکاریهای بینالمللی بوده است. همچنین، حوزههای موضوعی پزشکی، شیمی و مهندسی پرتولیدترین حیطههای موضوعی کشور بودهاند. از سوی دیگر، بر اساس نتایج آزمون رگرسیون نمایی، تولیدات بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی با نرخ رشدی معادل 4/59 درصد، بیشترین میزان رشد طی دوره ده ساله را دارا بودهاند. از نظر عملکرد، مجله آرشیو پزشکی ایران با 638 مقاله نمایه شده، برترین مجله از نظر تعداد مقالات، و مجله پلیمر ایران با 753 استناد دریافتی، پراستنادترین مجله کشور در این پایگاه بودهاند. همچنین پژوهشگران کشور تنها 23/11 درصد از تولیدات خود را در مجلاات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس منتشر کردهاند.
تولیدات علمی
مشارکت علمی
اسکوپوس
علمسنجی
2011
04
21
31
54
https://slis.scu.ac.ir/article_11111_247602a188c6ae540dade8e11f0075fe.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سالهای 1388-1372
غلامرضا
حیدری
سمانه
عباسیان
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از منابع و مآخذ پایاننامهها گردآوری شده و سپس در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن بود که میانگین تعداد استنادها 2/61 درصد بوده و از مجموع 6482 استناد به انواع منابع اطلاعاتی، بیشترین استناد به کتابها با 97/92 درصد بوده اس نیمعمر کتابهای فارسی مورد استناد 30 سال، مجلات 20 سال، کتابهای انگلیسی و عربی نیز 20 سال برآورد شد. بیشتر پایاننامهها یعنی 21 درصد دربارهی «فرهنگ و فرهنگنامهها» است. در موضوع «طنز» پایاننامهای وجود نداشت. پراستنادترین منبع «لغتنامه دهخدا» با بسامد 53 است. «نظامی» با بسامد 116 پراستنادترین مؤلف به شمار میآید. در نهایت پراستنادترین مجلات معرفی شدند.
تحلیل استنادی
پایاننامه
تحصیلات تکمیلی
زبان و ادبیّات فارسی
2011
04
21
55
70
https://slis.scu.ac.ir/article_11112_0757b8c2b646a39d87ef1ff458b6b353.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت جهت پیاده سازی مدیریت دانش
فریبرز
کمالی تبریزی
زهره
غلامحسین زاده
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان میباشد. اطلاعات این طرح از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 51 سوال میباشد گردآوری شده است.نمونه آماری این پژوهش را 130 نفر از محققین پژوهشگاه تشکیل دادهاند و با توجه به اطلاعات مربوط به شاخصها که از طریق پرسشنامه جمعآوری شده، وضعیت آمادگی پژوهشگاه برای پیادهسازی مدیریت دانش سنجیده شده است. در این پژوهش از دو منظر به سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه پرداخته شده است، که عبارت است از 1-ابعاد فرهنگ سازمانی، پشتیبانی فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی و فرآیندهای مرتبط با آنها 2-باور کارکنان از منظر سودمندی و سهولت اجرای فرآیندهای مدیریت دانش. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پژوهشگاه از منظر اول، در زمینه تعریف فرآیندهای مناسب کاری دارای آمادگی نبوده ولی از منظر دوم دارای آمادگی لازم می باشد.
آمادگی سازمانی
پژوهشگاه صنعت نفت
مدیریت دانش
2011
04
21
71
84
https://slis.scu.ac.ir/article_11113_417362c25e65c5d0ca8988a80b84a9ba.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4Pدر کتابخانه های دانشگاهی: مطالعه موردی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران
پیمان
جلیل پور
آتوسا
کوچک
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران در سال 1390 بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها در سطح «نسبتاً متوسط» است. نیمی از مدیران و کتابداران این کتابخانهها با ضرورت وجود واحدی مجزّا تحت عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران، توجّه به ارائهی «محصول»، توجّه به «بها»، توجّه به «فعّالیّتهای تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «مکان» به ترتیب اولویتهای اوّل تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکانپذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانههاست.
مدیران
کتابداران
کتابخانههای دانشگاهی
مدلهای بازاریابی
مدل بازاریابی 4P
2011
04
21
85
102
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان بر اساس استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007
زاهد
بیگدلی
سیمین
مؤمن زاده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان و مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با «استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از 17 کتابخانه بیمارستانی مورد مطالعه از نظر سطح تحصیلات و رشته تحصیلی مسئولین خود استاندارد نیستند و تمام کتابخانهها به کتابدار متخصص و یا کارمند فنی و کتابدار مشاور نیاز دارند. از نظر ساعات ارائه خدمات هیچ یک از کتابخانهها به صورت شبانهروزی باز نیست، و بیشترین میزان ساعت کاری مربوط به6 تا 8 ساعت کار در روز است. حدود 70 در صد از کتابخانهها به اینترنت متصل هستند اما کمتر از نیمی از آنها امکان دسترسی به مجلات الکترونیکی پیوسته دارند. بیشترین اشتراک پایگاههای اطلاعاتی مربوط به مدلاین با 47 در صد وکمترین متعلق به اکسرپتا مدیکا با 8/11 در صد بود. نزدیک 30درصد از کتابخانهها دارای ساختمان مناسب کتابخانه هستند و بیشتر کتابخانهها (5/76%) فضای کافی برای ایستگاههای کاری و فناوری اطلاعات نداشتند.بیشترین تجهیزات سختافزاری فناوری اطلاعات به خط تلفن با صد در صد تعلق دارد، اما هیچ یک از کتابخانهها از فهرست پیوسته برخوردار نیستند.
کتابخانههای بیمارستانی
ارزیابی
خوزستان
استانداردها
2011
04
21
103
126
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1390
3
7، بهار و تابستان
بررسی جایگاه واژگان مصوبِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی
رضا
مختارپور
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به عنوان مرجعی ملی و معتبر در زمینه معادلیابیِ واژگان بیگانه، ضمن انتشار فهرستی از واژگان مصوب فرهنگستان، به منظور رفع تشتّت و ایجاد هماهنگى در فعالیتهاى مراکز فرهنگى و پژوهشى در حوزۀ زبان و ادب فارسى، کلیه سازمانهای دولتی را به پیروی و استفاده از واژگان یادشده فراخوانده است. در این بین، نقش کتابخانه ملی، نَه صرفاً به عنوان کتابخانه مادر، که به دلیل نقشی که در تدوین و انتشار فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی در کشور عهدهدار است، در مقایسه با دیگر سازمانها، اهمیت ویژهای دارد. نگارنده بر آن است تا در نوشتار حاضر، در قالب نمونههایی چند، ضمن تعیین میزان تأثیرپذیریِ فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان ایران، برخی تناقضهای موجود میان رویکرد فعلی کتابخانه ملی و اصول تدوین فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی را تبیین نماید.
سرعنوانهای موضوعی
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
واژگان مصوب
2015
06
24
127
146