2024-03-29T13:48:42Z
https://slis.scu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1216
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
همرنگی استنادی هنجاری و همرنگی استنادی اطلاعاتی: تبیینی متفاوت از مزیت تجمعی استنادها
هدف پژوهش: طبق تحقیقات، انتظار میرود دریافت استناد در سالهای دوم به بعد بیش از استنادهای دریافتی سال اول انتشار مقاله باشد. متخصصان این پدیده را به گونههای متفاوت تبیین نمودهاند. هدف این پژوهش ارائه تبیینی متفاوت برای این پدیده بر مبنای عامل همرنگی استنادی است.
روش پژوهش: از دو بخش پژوهش، بخش اول به روش پیمایشی و جهت سنجش سطح همرنگی استنادی نمونه پژوهش که نویسندگان حوزههای علوم اجتماعی و علوم انسانی ایران بودهاند، انجام گرفت. بخش دوم به روش تحلیل استنادی و جهت استخراج الگوهای رفتار استنادی نویسندگان بخش اول پژوهش انجام گرفت. سپس دادههای بخش اول و دوم پژوهش به روش رگرسیون چندگانه و با متد گام به گام جهت تعیین میزان قدرت پیش بینی دو عامل همرنگی استنادی هنجاری و همرنگی استنادی اطلاعاتی در تبیین الگوی رفتار استنادی نویسندگان در استناد به مقالات پراستناد مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که بخشی از واریانس این پدیده بر مبنای عامل همرنگی استنادی قابل تبیین است. یافتهها نشان میدهند که همرنگی استنادی اطلاعاتی قدرت پیشبینی بالاتری نسبت به همرنگی استنادی هنجاری دارد. نویسندگان در درجه اول با انگیزه صحت فکر و عمل، و در درجه بعد، با انگیزه همرنگی با هنجارهای گروهی به تعداد استنادات مقالات توجه میکنند.
نتیجه گیری: شبکههای استنادی نوعی شبکه اجتماعی مجازی با هنجارهای مختص خود هستند که ایجاد کننده هنجارهایی گروهی از جمله همرنگی استنادی است. در بررسی دقت و اعتبار شاخصهای استنادی لازم است که تأثیر این هنجارها نیز مدنظر قرار گیرد.
همرنگی استنادی هنجاری
همرنگی استنادی اطلاعاتی
الگوهای استنادی
انگیزه های استنادی
شبکه های اجتماعی
2012
04
20
1
20
https://slis.scu.ac.ir/article_10759_e60376669eabddcfbc53d46c71147b42.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
ارائه ی یک الگوی پیشنهادی برای وب سایت ویژه بزرگسالان نوسواد
پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای مؤثر بر طراحی یک وب سایت ویژه بزرگسالان نوسواد، و ارائه الگویی جهت طراحی وبسایتی ویژه آنان صورت گرفت. جامعه پژوهش از یکطرف شامل وب سایتهای سوادآموزی در جهان و از طرف دیگر، آموزشیاران نهضت سوادآموزی تهران بود که از میان آنها دو نمونه به تعداد 21 وبسایت سوادآموزی و 306 آموزشیار از ناحیههای مختلف سوادآموزی در تهران انتخاب شد. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای بود که بر اساس مطالعهی ویژگیهای 21 وبسایت سوادآموزی در جهان تهیه شد و با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای در اختیار آموزشیاران قرار گرفت. در نهایت براساس نظرات کارشناسان و نیز آموزشیاران سوادآموزی، تمام مولفه ها و امکانات لازم یک وب سایت نوسوادان بزرگسال مشخص شد و یک صفحه اصلی وب سایت برمبنای تمام این امکانات، بهعنوان الگو، طراحی و ارائه گردید.
بزرگسالان نوسواد
ایران
وبسایت ویژة بزرگسالان نوسواد ایران
2012
04
20
21
36
https://slis.scu.ac.ir/article_10760_f9386b63a460c3092f2a68e767c2dd83.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
نگاهی به مفاهیم سیبرنتیکی نهفته در نظریه کوانتومی اطلاعات
سیبرنتیک بهعنوان علمی فرارشتهای و برخوردار از اصول و مفاهیم حوزههای مختلف علمفی، در بطن خود دارای اصولی ثابت و مشخص است. در مقاله حاضر، پس از نگاه به این علم از دو رویکفرد معرفت شناختی حاکم بر سیبرنتیک، یعنی دیدگاه پوزیتیویستی و دیدگاه هرمنوتیک، سعی خواهد شد تا این اصول و مفاهیم اصلی آن، مورد بررسی قرار گیرند. همچنین، پس از طرح نظریه اطلاعات و مفهوم اطلاعات در آن، نگاهی کوتاه به نظریه کوانتفوم خفواهیم داشفت و ارتبفا آن را بفا نظریفه کوانتفومی اطلاعات بررسی خواهیم نمود. پس از آن از اصول نظریه کوانتومی اطلاعات و مبانی اساسی آن سفخن خواهیم راند تا در نهایت، امکان برقراری پیوند بین سیبرنتیک و نظریه کوانتومی اطلاعات را سنجیده و چگونگی این ارتبا را ترسیم نماییم.
اصول سیبرنتیک
نظریه اطلاعات
نظریه کوانتوم
نظریه کوانتومی اطلاعات
2012
04
20
37
52
https://slis.scu.ac.ir/article_10761_9ac00a4c94d694398a5499514b06877f.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
تحلیل استنادی و ترسیم نقشه بروندادی علمی مدل پذیرش فناوری در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1989 - 2011
هدف : هدف از پژوهش حاضر، بررسی انتشارات علمی حوزه موضوعی مدل پذیرش فناوری وترسیم نقشه بروندادی علمی این حوزه، طی سالهای 6393 تا 1166 است.روش : در این پژوهش از روش علمسنجی استفاده شده است. با جستجوی انجام شده، درمجموع، 6110 پیشینه کتابشناختی از پایگاه وب آو ساینس در زمینه موضوعی مدل پذیرش فناوری بااعمال محدودیت زمانی 1166 6393 به دست آمد که پس از ذخیره در حالت متن ساده - 1 وارد نرمافزارهیست سایت 1 شد و تحلیلهای لازم بر روی آنها انجام گرفت.یافتهها : یافتهها نشان داد که دانشگاه بینالمللی چنک گونگ با داشتن 91 مدرک ثبت شده فعال-ترین دانشگاه در این حوزه است. تعداد 1991 نویسنده در سالهای 1166 6393 مقالات خود را در -حوزه مدل پذیرش فناوری به رشته تحریر در آورده و در کل 91901 منبع را مورد استناد قرار دادهاند.مجلهای که بیشترین مقالات این حوزه را به چاپ رسانده است، "کامپیوترها در علومرفتاری 7 " شناخته شد. از تحلیل خوشه شکل گرفته در نقشه تاریخنگاری به طور کلی میتوان اینگونه برداشت کرد که موضوع مدل پذیرش فناوری که ابتدا در قالب یک مقاله در سال 6393 مطرحشد طی سالیان مورد توجه قرار گرفته و پژوهشهای زیادی بر مبنای آن انجام شده است. پژوهشهاییکه در موضوع توسعه و ارزیابی مدل نامبرده بود، استناد بیشتری را دریافت کردهاند.
مدل پذیرش فناوری
علمسنجی
نقشه علمی
پایگاه وب آو ساینس
2012
04
20
53
66
https://slis.scu.ac.ir/article_10762_5d29d2f66a0e429d1280e2475d72502c.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
بررسی فرسودگی شغلی و رابطه آن با متغیرهای جمعیتشناختی در کتابداران دانشگاهی اصفهان
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا میزان فرسودگی شغلی را در بیی تتابیداران دانشیگاهی اصی ه انبررسی نموده و رابطه آن را با متغیرهای جمعیتشناختی مشخص نماید.روش:پ ژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی است. گردآوری دادهها از طریق پرسشینامه فرسیودگی شیغلیمزلاچ به همراه پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی صورت میگیرد. پرسشنامه مزلاچ فرسودگی شغلیرا در سه خردهمقیاس خستگی عاط ی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی میی سیندد و پاییایی نسیخه -1 گزارش شده است. روش نمونهگیری سرشماری است و شامل / فارسی آن از طریق آل ای ترونباخ 61تلیه 661 ن ر تتابدار شاغل در تتابخانههای دانشگاههای اص هان و علوم پزشکی اص هان میباشد.یافتهها: میزان فرسودگی تتابداران مورد بررسی، خ یف بودهاست. نیز بی فرسودگی شغلی با متغیرهایجمعیتشناختی مقطع تحصیلی، سابقه تار، تأهل، و س در تتابداران میورد بررسیی رابطیه معنیاداریوجود ندارد، اما بی فرسودگی شغلی با متغیرهای جمعیتشناختی دانشگاه محل خدمت، جنس، و نوعاستخدام رابطه معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: با توجه به میزان خ یف فرسودگی شغلی در تتابداران مورد بررسیی، میی تیوان بیا انیدتیاحتیاط چنی نتیده گرفت ته علیرغم ای ته ماهیت شغل تتابیداری، خیدمت میدار اسیت امیا مییزانفرسودگی شغلی در شاغلان ای حرفه نسبت به سایر مشاغل خدمتمدار تمتر است. همچنی به نظیرمیرسد ته فرسودگی شغلی با متغیرهای دیگری فراتر از آن چه بررسی شد از جمله عوامیل فرهنگیی،جامعهشناختی یا روانشناختی در ارتباط باشد.
فرسودگی شغلی
متغیرهای جمعیت شناختی
کتابداران دانشگاهی
اصفهان
2012
04
20
67
84
https://slis.scu.ac.ir/article_10763_3d9667dbd437a5a9884b3f365758cef3.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
ساخت، اعتباریابی و پایاسازی مقیاسی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در نظام های آموزش از دور
هدف این پژوهش ساخت، اعتباریابی و پایاسازی مقیاسی برای سنجش مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوده است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل می داده اند که تعداد کل آنها 28530 نفر بوده است. برای نمونه گیری از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد و بر این اساس تعداد 387 نفر آزمودنی از دو مرکز انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات، مقیاسی به نام مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی توسط محقق براساس معیارهای علمی و به شکل طیف لیکرت ساخته شد. این مقیاس دربرگیرندۀ 5 مؤلفه (مبتنی بر 5 استاندارد سواد اطلاعاتی) و 30 گویه است که آزمودنی باید آنرا به شیوه خود-ارزیابی پاسخ دهد. برای مناسب سازی گویه های آن از توان افتراقی و برای تعیین میزان روایی آن از روایی محتوایی، صوری و سازه (روایی همگرا و تحلیل عاملی) استفاده شده است. بر این اساس، میزان همبستگی بین این آزمون و آزمون اصغرنیا (1388) در روایی همگرا 77/0 بوده است. همچنین نتیجۀ تحلیل عاملی اکتشافی (به روش تحلیل مؤلفه های اصلی) بر روی مقیاس به استخراج 6 عامل با یک واریانس تراکمی نزدیک 5/66% منجر می شود. برای تعیین میزان پایایی آزمون نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است؛ بر این اساس میزان آلفای کرونباخ برای کل گویه ها 94/0 بوده است. در کل نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی، مقیاسی مناسب برای استفاده در سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام آموزش از دور بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است.
سواد اطلاعاتی
مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی
اعتباریابی
پایاسازی
دانشجویان دانشگاه پیام نور
2012
04
20
85
100
https://slis.scu.ac.ir/article_10764_a43679c01c205c4593b8a09490c4244f.pdf
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2008-5222
1391
4
9، بهار و تابستان
مسئله ای به نام مسئله تحقیق
2012
04
20
1
4
https://slis.scu.ac.ir/article_10765_8424123ec89add7ce2915a41b7d06ccc.pdf