دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421قبض و بسط رشتهای در کتابداری و علم اطلاعات قبض و بسط رشتهای در کتابداری و علم اطلاعات 1311109FAغلامرضاحیدریعضوهیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150527دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421Application of Data Mining Techniques in e-Learning Environments کاربرد تکنیکهای دادهکاوی در محیطهای آموزش الکترونیکی 1311110FAژالهنریمی ساییکارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهوازبیتاشادگاراستادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهوازعلیرضاعصارهدانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهوازJournal Article20150527Fast growth of the Internet has triggered creation of new methods for educational systems through which knowledge workers and teachers can do their jobs with less cost, time and energy. Nowadays, knowledge workers can reach their favorite educational materials through these systems. The issue of creation of models according to priorities, goals and interests is one of the significant issues in electronic education. At present, many of the Web-based courses have fixed educational materials so that do not vary with different users. Therefore, a lot of attempts have been made in recent years to make possible personalization of educational materials according to knowledge worker needs. Increase of the web content has boosted application of data mining and web mining techniques remarkably. This article classifies and examines application of the most important and famous techniques of data mining to improve education and to establish personalized education based on the available data in the traditional system of education and distance learning (including web-based courses, learning content management systems, and intelligent and compatible web-based educational systems).رشد سریع اینترنت روش جدیدی برای سیستمهای آموزشی ایجاد کرده است بهطوریکه دانشورزانو معلّمان فعالیتهای آموزشی خود را با صرف هزینه، زمان و تلاشِ کمتر به انجام میرسانند. امروزه دانشورزان از هر کجای دنیا میتوانند با ورود به این سیستمها، به مواد آموزشی دلخواه خود دستیابند. بحث مدلسازی دانشورز برحسب اولویتها، اهداف و علایق یکی از بحثهای مهم در آموزش الکترونیکی است. بسیاری از دروس مبتنیبر وب مواد آموزشی ثابتی دارند، بهطوریکه متناسب با تنوع دانشورز تغییر نمیکنند. لذا در سالهای اخیر تلاش زیادی برای شخصی نمودن مواد آموزشی متناسب با دانشورز انجام شده است. باافزایش محتوا در وب حوزهی کاربرد تکنیکهای دادهکاوی و وبکاوی در کاربردهای آموزش الکترونیکی بهطرز قابل ملاحظهای افزایش یافته است. این مقاله کاربرد مهمترین و محبوبترین تکنیکهای دادهکاوی را به منظور بهبود آموزش و ایجاد آموزش شخصیشده روی دادههای موجود از سیستمهای آموزش سنتی و آموزش از راهدور (شامل دروس مبتنیبر وب، سیستمهای مدیریت محتوای یادگیری و سیستمهای آموزش مبتنیبر وب هوشمند وسازگار) در سالهای اخیر دستهبندی و بررسی میکند.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421Iran's Scientific Production in Scopus Database during 1999 to 2008مطالعه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008315411111FAمحمدامینعرفان منشدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه یو ام مالزیJournal Article20150528This research aimed to identify scientific production of Iran in Scopus database during 1999 to 2008. The research population consisted of 64826 documents which at least one of their authors was affiliated to Iranian universities or research institutions, and had been indexed in Scopus during the period studied. The results revealed that Iran's contribution to scientific production in the Middle-East in 2008 was 37 percent, while compared globally, it was less than 1%. These figures established the place of the Country in 2008 as the Second in the Middle-East, the Sixth in Asia, and the 22<sup>nd</sup> worldwide. The findings of the research showed that about 23% of the Country's scientific production available in Scopus is the result of international collaboration of Iranian researchers with other countries. Also, on the one hand,it was revealed that among others, the fields of Medicine, Chemistry, and Engineering have been the most productive branches in Iran. On the other hand, based on the results of a test of Regression, Bio-chemistry, Genetics, and Molecular Biology productions with 59.4 percent increase rate, had the highest level of increase during the decade studied. Further, examination of Iranian journals indexed in Scopus showed that Iranian Journal of Medical Archives with 638 indexed articles, had the maximum number of articles, and Journal of the Iranian Polymer with 753 citations received, was the most-cited Iranian journal in the Scopus database.پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با رویکردی پیمایشی به بررسی تولیدات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008 میلادی میپردازد. جامعه پژوهش را تعداد 64826 مدرک تشکیل میدهند که در مجموع 210724 استناد دریافت کردهاند و حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور بوده. میانگین استنادهای دریافتی برای هر مدرک 25/3 و میانگین خوداستنادی 4/1 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مقالات مذکور و سهم کشور در تولیدات علمی خاورمیانه در سال 2008 میلادی 37 درصد و در تولیدات جهانی کمتر از 1 درصد بوده است. این تعداد تولیدات در سال 2008 رتبه دوم در خاورمیانه، ششم در آسیا و بیست و دوم در جهان را برای ایران به همراه داشته است. حدود 23 درصد از تولیدات علمی کشور حاصل همکاریهای بینالمللی بوده است. همچنین، حوزههای موضوعی پزشکی، شیمی و مهندسی پرتولیدترین حیطههای موضوعی کشور بودهاند. از سوی دیگر، بر اساس نتایج آزمون رگرسیون نمایی، تولیدات بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی با نرخ رشدی معادل 4/59 درصد، بیشترین میزان رشد طی دوره ده ساله را دارا بودهاند. از نظر عملکرد، مجله آرشیو پزشکی ایران با 638 مقاله نمایه شده، برترین مجله از نظر تعداد مقالات، و مجله پلیمر ایران با 753 استناد دریافتی، پراستنادترین مجله کشور در این پایگاه بودهاند. همچنین پژوهشگران کشور تنها 23/11 درصد از تولیدات خود را در مجلاات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس منتشر کردهاند.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421Citation Analysis of Bibliographic Sources of Dissertations in Persian Language and Literature in ShahidChamran University of Ahvaz during 1372-1388hتحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سالهای 1388-1372557011112FAغلامرضاحیدریعضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهوازسمانهعباسیانکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهوازJournal Article20150528The present research aimed at identification of the state of citations in dissertations of Persian Language and Literature in ShahidChamran University of Ahvaz during 1372 to 1388h. (1993-2009c.). 102 masters and doctoral dissertations formed the research population. The required data were collected by taking notes from bibliographies provided at the end of each dissertation. The collected data were input in Excel and analyzed. Results of the analysis revealed that the mean number of citations in each dissertation was 61.2. From 6482 citations, the majority (92.97%) referred to books. The half-life of Persian cited books calculated as 30 years, and that of Persian journal articles cited was 20 years. The half-lives of English and Arabic books were calculated 20 years each. Most of the examined dissertations (21%) were on encyclopedic dictionaries. There were no dissertations on humor. The highly cited source was Dehkhoda Encyclopedia with 53 citations, and the highly cited author was Nezami with 116 citations. The highly cited journals were also identified in this study.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از منابع و مآخذ پایاننامهها گردآوری شده و سپس در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن بود که میانگین تعداد استنادها 2/61 درصد بوده و از مجموع 6482 استناد به انواع منابع اطلاعاتی، بیشترین استناد به کتابها با 97/92 درصد بوده اس نیمعمر کتابهای فارسی مورد استناد 30 سال، مجلات 20 سال، کتابهای انگلیسی و عربی نیز 20 سال برآورد شد. بیشتر پایاننامهها یعنی 21 درصد دربارهی «فرهنگ و فرهنگنامهها» است. در موضوع «طنز» پایاننامهای وجود نداشت. پراستنادترین منبع «لغتنامه دهخدا» با بسامد 53 است. «نظامی» با بسامد 116 پراستنادترین مؤلف به شمار میآید. در نهایت پراستنادترین مجلات معرفی شدند. دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421The Feasibility Study of Implementation of Knowledge Management in the Research Institute of Petroleum Industryسنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت جهت پیاده سازی مدیریت دانش718411113FAفریبرزکمالی تبریزیرئیس گروه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفتزهرهغلامحسین زادهکارشناس ارشد مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفتJournal Article20150528The present research aimed at investigation of the feasibility of implementation of Knowledge Management in the Research Institute of Petroleum Industry. Data was gathered by means of a researcher-made questionnaire consisting of 51 items. The research sample consisted of 130 researchers. Preparedness of the institute was investigated from two angles: 1. The Organizational Culture, consisting of the organizational structure and its IT support; 2. The personnel belief in usefulness and ease of implementation of KM processes. Results of the study revealed lack of preparedness in the RIPI regarding the first viewpoint; however, it seems that the RIPI is prepared in regards with the second viewpoint.هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان میباشد. اطلاعات این طرح از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 51 سوال میباشد گردآوری شده است.نمونه آماری این پژوهش را 130 نفر از محققین پژوهشگاه تشکیل دادهاند و با توجه به اطلاعات مربوط به شاخصها که از طریق پرسشنامه جمعآوری شده، وضعیت آمادگی پژوهشگاه برای پیادهسازی مدیریت دانش سنجیده شده است. در این پژوهش از دو منظر به سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه پرداخته شده است، که عبارت است از 1-ابعاد فرهنگ سازمانی، پشتیبانی فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی و فرآیندهای مرتبط با آنها 2-باور کارکنان از منظر سودمندی و سهولت اجرای فرآیندهای مدیریت دانش. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پژوهشگاه از منظر اول، در زمینه تعریف فرآیندهای مناسب کاری دارای آمادگی نبوده ولی از منظر دوم دارای آمادگی لازم می باشد.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421Feasibility Study of Application of the 4P Model of Marketing in University Libraries: The Case ofShahidChamran University Librariesبررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4Pدر کتابخانه های دانشگاهی: مطالعه موردی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران8510211164FAپیمانجلیل پورکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمرانآتوساکوچککارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانیکتابخانه دانشکده مهندسی و علوم آب دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150624This research aimed to examine the application of marketing model 4P in ShahidChamranUniversity libraries. As a descriptive survey type of research, the authors employed a questionnaire made by BasirianJahromi (2008) for data collection. The population of this research included 38 managers and librarians of ShahidChamran university libraries in 2011. Some descriptive statistical methods as well as the Freedman Test were used for the analysis of the collected data. The results of the study showed that the degree of familiarity of managers and librarians of ShahidChamranUniversity libraries with marketing concept was at anaverage level. About half of managers and librarians disagreed with having a separate unit for marketing. According to the results of the study, in ShahidChamranUniversity libraries, attention to “products” gained the first priority, while“price”, “promotion” and “place” proved to be the second, third and fourth priorities, respectively. Altogether, the results of the studyindicate that application of the 4P model of marketing seems to be feasible in SCU libraries.پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران در سال 1390 بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها در سطح «نسبتاً متوسط» است. نیمی از مدیران و کتابداران این کتابخانهها با ضرورت وجود واحدی مجزّا تحت عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران، توجّه به ارائهی «محصول»، توجّه به «بها»، توجّه به «فعّالیّتهای تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «مکان» به ترتیب اولویتهای اوّل تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکانپذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانههاست.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20110421Evaluation of Khuzestan Province Hospital Libraries Based on Hospital Libraries Standards 2007ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان بر اساس استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 200710312611165FAزاهدبیگدلیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمرانسیمینمؤمن زادهکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانیJournal Article20150624This study attempted to evaluate hospital libraries in Khuzestan province against the standards issued by Medical Library Association (MLA 2007) of America. The data was collected through a checklist.The results showed that none of the 17 hospitals studied could be considered "standard" with the MLA Standards. Libraries suffered non-librarian managers and almost all were in need of specialist librarians or professional staff, and consulting librarians. Approximately 71% of the libraries are connected to the Internet, however, only 41.9% of the libraries have access to electronic journals. None of the libraries works 24 hours a day, and mostly work 6-8 hours daily. The results also showed that the most frequent services were publishing "Library News" and "What's New in the Library"; on the other hand, publishing "subject bibliographies" and holding "conferences, seminars, etc." were the least library/information services offered. 29.4 % of hospital libraries have buildings exclusively pre-planned for library, and 76.5% of them did not have enough space and facilities for work stations and other new information technology equipment. None of the libraries enjoys having online public-access catalog (OPAC). Most of the libraries are subscribed to MEDLINE (47%), whereas subscription to EXCERPTA MEDICA database with 11.8% stands on the lowest step of the ladder. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان و مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با «استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از 17 کتابخانه بیمارستانی مورد مطالعه از نظر سطح تحصیلات و رشته تحصیلی مسئولین خود استاندارد نیستند و تمام کتابخانهها به کتابدار متخصص و یا کارمند فنی و کتابدار مشاور نیاز دارند. از نظر ساعات ارائه خدمات هیچ یک از کتابخانهها به صورت شبانهروزی باز نیست، و بیشترین میزان ساعت کاری مربوط به6 تا 8 ساعت کار در روز است. حدود 70 در صد از کتابخانهها به اینترنت متصل هستند اما کمتر از نیمی از آنها امکان دسترسی به مجلات الکترونیکی پیوسته دارند. بیشترین اشتراک پایگاههای اطلاعاتی مربوط به مدلاین با 47 در صد وکمترین متعلق به اکسرپتا مدیکا با 8/11 در صد بود. نزدیک 30درصد از کتابخانهها دارای ساختمان مناسب کتابخانه هستند و بیشتر کتابخانهها (5/76%) فضای کافی برای ایستگاههای کاری و فناوری اطلاعات نداشتند.بیشترین تجهیزات سختافزاری فناوری اطلاعات به خط تلفن با صد در صد تعلق دارد، اما هیچ یک از کتابخانهها از فهرست پیوسته برخوردار نیستند. دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522237، بهار و تابستان20150624A study on the status of words approved by the Academy of Persian Language and Literature in the List of Persian subject headingsبررسی جایگاه واژگان مصوبِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی12714611166FAرضامختارپورکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی و کارمند نهاد کتابخانه های عمومی استان لرستانJournal Article20150624The Academy of Persian Language and Literature as a national and authentic source for finding Farsi equivalents for Foreign words, while publishing a list of words approved by the Academy, has obliged all governmental institutions to follow its approved words in order to prevent inconsistency and provide consistency for the activities performed by cultural and research centers. Compared to other related institutions, the role of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran (NLAI), not merely as the most important library in Iran, but as the organization responsible for the preparation and publication of List of Persian subject headings (LPSH) is especially more important in this regard. Presenting some examples, the present paper aims to illustrate how influential the Academy has been on LPSH. Some contradictions between the present approach of NLAI, and the principles governing the preparation of LPSH have also been exemplified.فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به عنوان مرجعی ملی و معتبر در زمینه معادلیابیِ واژگان بیگانه، ضمن انتشار فهرستی از واژگان مصوب فرهنگستان، به منظور رفع تشتّت و ایجاد هماهنگى در فعالیتهاى مراکز فرهنگى و پژوهشى در حوزۀ زبان و ادب فارسى، کلیه سازمانهای دولتی را به پیروی و استفاده از واژگان یادشده فراخوانده است. در این بین، نقش کتابخانه ملی، نَه صرفاً به عنوان کتابخانه مادر، که به دلیل نقشی که در تدوین و انتشار فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی در کشور عهدهدار است، در مقایسه با دیگر سازمانها، اهمیت ویژهای دارد. نگارنده بر آن است تا در نوشتار حاضر، در قالب نمونههایی چند، ضمن تعیین میزان تأثیرپذیریِ فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان ایران، برخی تناقضهای موجود میان رویکرد فعلی کتابخانه ملی و اصول تدوین فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی را تبیین نماید.