دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522Prioritizing Factors Influencing Knowledge Commercialization in Universities: A Case Studyاولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر تجاری سازی دانش در دانشگاهها: مطالعه موردی1201513110.22055/slis.2019.30837.1646FAعلیبیرانونداستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-2316-0405احمدشعبانیدانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-گروه کتابداری و اطلاع رسانیمرضیهمعارف وندکارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، ایران.سعیدمظلومیاندانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.Journal Article20190827<strong>Background and Objectives:</strong> The purpose of this study was to identify and prioritize factors affecting the commercialization of research results in Isfahan university.<br /><strong>Methodology:</strong> This study firstly identifies the factors affecting knowledge commercialization in previous research through a qualitative approach and confirmatory factor analysis method. The statistical population of the study consisted of 262 faculty members, staff and postgraduate students of Isfahan University in the academic year of 2019who commercialized their research results or wanted to commercialize but failed and were familiar with the business process of the research results. In this study, descriptive statistics such as mean and standard deviation were used to calculate experts 'views on knowledge commercialization indices and Kendall's coefficient of correlation was used to determine the degree of unity of experts' opinion. Also, AHP hierarchical analysis technique was used to prioritize the factors.<br /><strong>Findings:</strong> Among the three factors under consideration, contextual factors with a weight of 0.456, content factors with a weight of 0.339, and structural factors with a weight of 0.222 were ranked in the first to third priorities of factors influencing knowledge commercialization, respectively.<br /><strong>Discussion:</strong> Considering the existence of such problems, it is necessary to design and implement the patent information registration and transfer system in accordance with intellectual property laws at Isfahan University.<strong>هدف</strong>: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
<strong>روش شناسی:</strong> تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
<strong>نتیجه گیری:</strong> دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522Application of Risk Management and Prioritization of Risks to Development of Public Librarian Performances of Fars Provinceبه کارگیری مدیریت ریسک و اولویت بندی ریسکها در راستای توسعه عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس21321479010.22055/slis.2019.18386.1247FAعظیمهمظفریدانشگاه علم و صنعت ایرانزهیرحیاتیدانشگاه شیرازافسانهمظفریکتابخانه کوثر نور نی ریزJournal Article20160920<strong>Background and Objectives:</strong> Risk Management is the process of identifying, analyzing and responding to risk factors throughout the life of a project and in the best interests of its objectives. Proper risk management implies control of possible future events and is proactive rather than reactive. Risk management in library, archive and museum buildings is a comprehensive study where potential hazards that may turn into risks if measures are not taken, risks that may give damage to building occupants as well as collection, library and archive materials in the building, and measures to mitigate such risks are regularly assessed. Many researchers have involved projects related with risk assessment studies for reducing risks of library, archive and museum buildings. Definition of the risk may vary in the international literature and standards. This is because risk varies by the characteristics of the particular industry or the branch of science involved. While risk terminology relies upon the same rationale in myriad of fields such as engineering, banking, insurance, medicine, psychology and sociology, risk terminology (probability forecasting), there are some deviating aspects in practice. Given the importance of risk management in organizations and its impact on improving efficiency and effectiveness, propose of this study is presenting a method for managing risk of public librarians in Fars province in terms of uncertainty.<br /><strong>Methodology:</strong> Fuzzy logic is an extension of the classical logic that allows the modeling of data imperfections and to a certain extent approaches the flexibility of human reasoning. The fuzzy logic thus presents many concrete applications, ranging from video games (programming of bots) to automatic pilots via the microwave. Yes, often we apply in the daily without our knowing the concept of the fuzzy choice, so this notion surrounds us! Fuzzy Logic is a decision making system. It deals with vague and imprecise information. This is gross oversimplification of the real-world problems and based on degrees of truth rather than usual true/false or 1/0 like Boolean logic. With available dataset rules can be created with membership function developed, solution to to a problem is obtained by taking alpha cuts from membership functions and varying the input parameters and using the developed rule viewer to showcase the possible outcomes.<br />In this study, we use an integrated model based on fuzzy numbers and risk management techniques to consider uncertainties, to rank the public librarian risks and present appropriate actions in order to satisfy them. The study population includes all experts and librarians of public libraries in Fars. Based on the proposed framework, first librarian risks are extracted based on previous research studies and then rank using an algorithm based on triangular fuzzy numbers. In this algorithm, considering two goals of time and quality, each risk is ranked from two perspectives in terms of its severity and probability of occurrence. All calculations are performed according to fuzzy number rules.<br /><strong>Findings:</strong> According to the results, the top ten risks are: Lack of uninterrupted power supply, lack of fire extinguishers and fire extinguishers, electrical connections and hazards, collapse of bookshelves and etc., flammable materials, lack of job security, rodents and insects, lack of safety and protection systems, old and worn out library equipment and poor ventilation. These risks are mainly physical and then biological and psychological risks.<br /><strong>Discussion:</strong> The findings of this study show that Libraries are in spite of the extent of the development of the community in which they are located, they face similar risks with differences in severity and weakness. It is recommended that due to fluctuations and power outages, Possibility of damage and loss of information in computer systems, libraries and information centers, must use uninterruptible power supply UPS at system inputs and periodically examine internal and external electrical connections. Featuring automatic and manual fire alarm systems, automatic gas and water extinguishing systems, water supply networks, ventilation systems, emergency exit doors, emergency lighting systems, manual extinguishers and installation of fire extinguishers at different distances can be prevented damage to their information sources. Firefighting courses and workshops, training for rescue staff and staff and installing the guides you need at the right places in libraries will be very effective. It is essential to comply with the required standards and safety, fixe library equipment in a convenient and relevant location.<br />Conclusions: Due to the prevailing focus on risk, risk management jobs have opened up. Risk management jobs are usually considered as financial careers because most of the risks that businesses face are closely tied to the company’s financial standing. Risk Management is a combined and continuous process of decision analysis and proactive management. It identifies and quantifies opportunities and threats. Certainly, hundreds of hazards and resulting risks leading to loss may be defined for library. Risk management is very important in public libraries, so in this research a model is designed to identify and rank of public librarian risks to help librarians in order to desirable services.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدمقطعیت است.<br /><strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از یک الگوی تلفیقی از روشهای مدیریت ریسک و اعداد فازی استفاده میشود تا ضمن در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود، به وسیله رتبهبندی ریسکهای موجود برای کتابداران کتابخانههای عمومی، اقدامات مناسب در جهت جلب رضایت آنها ارائه گردد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارشناسان و کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس میباشد. در چارچوب روش پیشنهادی ابتدا ریسکهای کتابداران بر اساس مطالعه پژوهشهای پیشین استخراج شده و سپس بر اساس الگوریتمی مبتنی بر اعداد فازی مثلثی رتبهبندی میگردند. در این الگوریتم با در نظر گرفتن دو هدف زمان و کیفیت، هر ریسک از دو منظر شدت اثر و احتمال وقوع آن رتبهبندی میشود. کلیه محاسبات نیز بر اساس قوانین اعداد فازی انجام میگردد.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نتایج نشان داد که سه ریسکی که رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند عبارتاند از: فقدان شبکه برق اضطراری، فقدان سیستم ضد حریق و کپسول آتشنشانی، اتصالات برقی و خطرات آن.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> مدیریت ریسک در کتابخانههای عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است لذا در این پژوهش مدلی طراحی گردید که ضمن معرفی و رتبه بندی ریسکهای کتابداران کتابخانههای عمومی، کتابداران را در جهت خدمت رسانی مطلوب یاری مینماید.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522The Effect of Marketing on Traffic and Web Ranking in Iranian Digital Librariesتأثیر بهکارگیری عناصرآمیخته بازاریابی بر ترافیک و رتبه وبگاه در کتابخانههای دیجیتال ایران33551406110.22055/slis.2019.26205.1501FAمحسنحاجی زین العابدینی2. عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4226-9377مریممیرزایی1. کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراننجمهسالمی3. مدرس دانشگاه الزهرامهدیرحمانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و ودانششناسی، گرایش بازیابی اطلاعات و دانش، دانشگاه تهران0000-0002-3207-2354Journal Article20180610Aim: The purpose of this study was to investigate the use of marketing mixes and their impact on traffic and rank of the website of Iranian digital libraries. Method: The present study was applied in a descriptive and survey-oriented way. The research population consisted of 23 digital libraries in Iran that qualified, had the appropriate software, had information resources and officially set up the library. T Results: The results of the study showed that the number of marketing mixes used in the digital libraries was less than average. Among the studied libraries, the Digital Light Library, the Astan Quds Razavi digital library, and the Digital Library of the Tobayan ranked first to third in terms of the use of marketing mixes to improve performance. Conclusion: The results of this study showed that the use of marketing mixes has a positive relationship with the number of libraries. In other words, the more libraries have met marketing mixes, the more hits they have seen.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند. یافتهها: نتایج پژوهش بهصورت کلی نشان داد که میزان بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دیجیتال مورد بررسی کمتر از حد متوسط است. از میان کتابخانههای مورد بررسی کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتال تبیان رتبههای اول تا سوم را از نظر بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی برای بهبود عملکرد را به خود اختصاص داده بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی با میزان بازدید کتابخانهها رابطه مثبتی دارد. به عبارتی هر چه کتابخانهها عناصر آمیختههای بازاریابی را بیشتر رعایت کرده باشند، میزان بازدید از آنها نیز افزایش داشته است.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522Investigating the relationship between the level of Digital Literacy and Self-Directed Learning among students of Sharif Industrial Universityبررسی رابطه بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف56791664410.22055/slis.2021.32281.1688FAمرضیهحسنیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه تهران، تهران، ایرانمریمصرافزادهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانorcid.org/0000-0003-4148-5406سپیدهفهیمی فراستاد یار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20200118<strong>Background and Objectives:</strong> The aim of this study was to identify the relationship between the level of digital literacy and self-directed learning among students of Sharif University of Technology. Digital literacy refers to the set of capabilities required for the effective use of information and communication technologies in a knowledge society. Self-directed learning is a process in which people identify their learning needs and implement appropriate learning strategies. Its dimensions are self-management, self-control and desire to learn. Self-management is related to work control issues focuses on the behavioral and social aspects of learning tendencies. Outdoor activities, in this sense, are related to the learning process. Self-management is related to setting learning goals and managing learning resources. Questions about management goal, learning methods, support, and outcomes are discussed collaboratively and continuously. Self-control considers cognitive and metacognitive processes, including the monitoring of learning strategies, as well as the ability to think about the way of thinking (planning and modifying thinking according to the purpose of learning). Self-control is the process by which the learner becomes responsible for his or her own mental construction. The basic concept of the desire to learn dimension is that motivation plays an important role in taking action and maintaining the effort to learn and complete cognitive goals. Despite our limited understanding of the relationship between motivation and cognition, there is ample evidence that motivational factors have many practical effects on a variety of cognitive activities.
In his regard, there are five questions as below:
Question 1: What is the relationship between the level of digital literacy and students' self-directed learning and its various dimensions?
Question 2: What is the relationship between students' gender and digital literacy and their self-directed learning?
Question 3: What is the relationship between education and digital literacy and students' self-directed learning?
Question 4: What is the relationship between college and digital literacy and students' self-directed learning?
Question 5: What is the relationship between students' participation in IT courses and their level of digital literacy?
<strong>Methodology:</strong> This research is applied in terms of purpose and is a descriptive-survey in terms of data collection method. Is. In this study, Sharif University of Technology students in undergraduate and graduate studies were selected as the statistical population. 8709 students are studying in 13 faculties of this university. The number of male and female students in bachelor's and master's degrees is almost equal. Stratified sampling method was used and 30 students (15 males and 15 female) from each faculty were randomly selected. A total of 390 people were randomly selected of which 195 were female and 195 were male. In order to assess the level of digital literacy of students and their self-directed learning, researcher-made and standard questionnaires were used, respectively.
a standard questionnaire was used to assess the self-directed learning of the respondents. This questionnaire is the Fisher standard questionnaire with 40 items that was introduced in 2001. The response scale is the Likert five-choice range (too low = 1 to too high = 5). Score of the self-directed learning variable of each respondent was equal to the median score of items.
Since there was not any updated and appropriate questionnaire to measure the level of digital literacy, the researcher decided to design a researcher-made questionnaire with the following steps:
1- Digital literacy reference sources such as Microsoft and North Star companies were used to design the questionnaire. The questions on these websites cover various areas of digital literacy, from beginner to advanced.
2- The questions were modified and localized. The final questionnaire consisted of 25 items that items 1 to 18 measured the digital literacy level of the respondent as a practical test and items 19 to 25 measured the respondents' mental perceptions of their digital literacy level.
3- The questionnaire was revised by 14 experts and professors to ensure its validity
4- Cronbach's alpha test was used to assess the reliability of the questionnaire. The results showed the high reliability of the questionnaire.
<strong>Findings:</strong> The results showed that there is a positive and significant relationship between the level of digital literacy and students' self-directed learning and all its dimensions. It can be concluded that the digital literacy of Sharif University of Technology students is not at a very good level.
<strong>Discussion:</strong> In order to improve its students 'academic achievement indicators, the university can hold various courses to increase students' digital literacy skills.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است. سواد دیجیتالی به مجموعه ای از تواناییهای مورد نیاز برای استفاده مؤثر از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در یک جامعه دانشی اطلاق میگردد. یادگیری خودراهبر، فرایندی است که در آن افراد اقدام به شناسایی نیازهای یادگیری خود و اجرای راهبردهای مناسب یادگیری میکنند. ابعاد آن عبارتند از خود مدیریتی، خودکنترلی و رغبت یادگیری.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف 8975 نفر هستند. 390 دانشجو به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش سطح سواد دیجیتالی دانشجویان و یادگیری خودراهبر آنها بهترتیب از پرسشنامههای محققساخته و استاندارد استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتیجه پژوهش مشخص کرد که بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر دانشجویان و تمامی ابعاد آن، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> سواد دیجیتالی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در سطح خیلی خوبی قرار ندارد. دانشگاه در راستای بهبود شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان خود میتواند دورههای مختلفی را در جهت افزایش مهارتهای سواد دیجیتالی دانشجویان برگزار نماید.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522Analyzing Back-of-the-Books (BoB) Indexes Published by Allameh Tabataba’i University based on the American Society for Indexing evaluation checklist and the ISO 999 standardارزیابی نمایۀ کتابهای انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی طبق استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان و استاندارد ایزو 99980931691910.22055/slis.2021.32579.1699FAزهراتاری زادهکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، کتابدار کتابخانه عمومی شهدایگلنساگلینی مقدماستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-0815-1298علیجلالی دیزجیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200211<strong>Background and Objectives:</strong> The purpose of this study was to analyze “back-of-the-book” indexes published by Allameh Tabataba'i University Press from the beginning (1984) through 2017, based on the ISO 999 standard and the indexing evaluation checklist recommended by the American Society for Indexing. For librarian, in evaluating a book, having an index is one of the important criteria and indicators often prepared by the author or indexer.
The index is important because it is a systematic guide to the contents of any type of writing (such as books, journals, newspapers, databases, etc.) in which the main entries are arranged in a specific order with reference to location in the original text. In fact, the index can be called as a link between the producer and the user of information, which helps the user to easily and quickly access the required knowledge. Indexes are not the goals themselves, but a tool to help users find the information they need to solve their problems. The index entries direct users to information in the original text that may be useful.
It should be noted, however, that publishers of books and their policies also play an important role in shaping the final indexes. On the other hand, it is usually expected at least academic publishers should pay attention to this. In this research, books published by Allameh Tabatabai University Press as an academic publisher have been selected.
<strong>Methodology:</strong> This is an applied research and quantitative-descriptive and correlation study. The data were collected using two checklists and by direct observation of the books and their own indexes. The population of the study was all books published by the Allameh Tabataba'i University Press in any subject through the end of 2017. In this study, content validity method has been used to assess the validity of the evaluation checklist. No sampling has been done and all books published by Allameh Tabatabai University Press have been studied
<strong>Findings:</strong> Allameh Tabatabai University Press has published its first book, entitled "Literature and Writing" in 1984. Also, there were one book title in English and one book title in Arabic. Out of 427 titles of the studied books, about 1.4% (6 titles of books) are of reference books and 421 titles, about 98.59% are non-reference books. Out of 80 indexed books, compiled books with 56.25% (45 titles) constitute the largest volume of the statistical population. Translated books also make up 43.75% (35 book titles) of books containing indexes.
<strong>Discussion:</strong> The findings of this study showed that out of 427 books assessed, 80 (19%) had back-of-the book indexes and 347 titles (81%) had no indexes. This means the most books published by Allameh Tabataba'i University Press lack indexes. According to the results, it can be concluded that the books published by Allameh Tabatabai University Press generally are not in a good condition in terms of the back-of-the book indexes, and this publisher did not pay much attention to the back-of-the book indexes for the published books. For the books having indexes, 65/70%of the indexes were compatible with the checklist of American Society for Indexing and 78/52% of the indexes were compatible with the ISO 999 standard. If we consider the 50% point as a medium, it can be said that the rate of compatibility of indexes with both standards stands above the average for the criteria used. But since compliance with ISO 999 is nearly 12/82 percent higher than that of the checklist by American Society for Indexing, it can be argued that compliance with ISO 999 is in a better position. The article provides original information about the “back-of-the-book” indexes published by Allameh Tabataba'i University Press from 1984 through 2017.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر تحلیل نمایۀ کتابهای انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدا (1363) تا سال 1396، بر اساس معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان و استاندارد ایزو 999 است. به طور کلی داشتن یک نمایه خوب در ارزیابی کتاب توسط کتابداران اهمیت دارد هر چند سیاستهای ناشران در شکل گیری این نمایهها موثر است. در این مطالعه یک ناشر دانشگاهی برای مطالعه انتخاب شده است زیرا انتظار میرود دست کم ناشران دانشگاهی به تهیه نمایههای پایانی کتاب اهمیت بیشتری بدهند.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش کمی- توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای تألیفی و ترجمه در موضوعات مختلف است که توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشرشده است. در این تحقیق نمونه گیری صورت نگرفته و از روش تمام شماری استفاده شده است. همچنین از روش تحلیل محتوایی برای روایی چک لیست ارزشیابی مورد استفاده گرفته شده است.
<strong>یافتهها:</strong> انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی اولین کتاب خود با عنوان «ادب و نگارش» را در سال 1363 منتشر کرده است. علاوه بر انتشار کتاب به زبان فارسی، یک کتاب به زبان انگلیسی و یک کتاب به زبان عربی نیز در سالهای مورد مطالعه منتشر نموده است. از 427 عنوان کتاب مورد بررسی، حدود 4/1 درصد (6 عنوان کتاب) از نوع مرجع و 421 عنوان، حدود 59/98 درصد غیر مرجع میباشند.از80 عنوان کتاب دارای نمایه، کتابهاب تالیفی با 25/56 درصد (45 عنوان کتاب) بیشترین حجم جامعه آماری را تشکیل میدهند. کتابهای ترجمه شده نیز 75/43 درصد (35 عنوان کتاب) کتابهای حاوی نمایه را تشکیل دادهاند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> یافتهها نشان میدهد که انتشارات علامه طباطبائی به طور کلی ازنظر داشتن نمایه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. در کل، میزان رعایت معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان برابر 70/65 درصد و میزان رعایت معیارهای استاندارد ایزو 999، برابر 52/78 درصد میباشد و با مبنا قرار دادن نقطۀ 50 درصد، میتوان گفت که این میزان بالاتر از حد متوسط به کارگیری معیارها بوده است؛ اما از آنجا که میزان رعایت استاندارد ایزو 999 نسبت به استاندارد انجمن آمریکائی نمایه-سازان حدود 82/12 درصد بیشتر است میتوان چنین نتیجه گرفت که میزان رعایت استاندارد ایزو 999، در وضعیت مطلوبتر و بهتری قرار دارد.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522The identification of components of adornment system in terms of job satisfaction of personnel of National Library and Archives of Iranشناسایی مؤلفه های نظام آراستگی از منظر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران1409210.22055/slis.2019.22896.1367FAفریبرزدرودیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران0000-0003-0386-5301طاهرهصادقی خرمدشتیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسیJournal Article20170730Purpose: the present study aims to identify the dimensions and components of 5S and measure the job satisfaction of the staff of the National Library and Archives of Iran based on these components.<br />Design/Methodology/Approach: The research method is survey and the Statistical population of this study are all employees have Bachelor's degree or higher in the National Library and Archives of I.R of Iran (NLAI). Using systematic sampling, 220 of them were selected for review . <br />Findings: This Study is identification of aspects of 5s in terms of job satisfaction and measurement of satisfaction of personel of National Library and Archives of I.R of Iran (NLAI) based on them. The results of the analysis show that the organization of the components of the mean (74.3), with an average order parameters (64.8), clean the components with average (64.3), a standard component of the mean (77.5) and disciplinary components of the average (90.7) in the national Library and is in good condition. <br />Conclusion: National Library and Archives of iran is in a good position to observe the 5s components.هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. <br />روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 220 نفر از آنان جهت بررسی انتخاب گردیدند. <br />یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده نشان میدهد که مؤلفه ساماندهی با میانگین(74.3)، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین(64.8)، مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین(64.3)، مؤلفه استانداردسازی با میانگین(77.5) و مؤلفه انظباط با میانگین(90.7) به میزان مطلوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رعایت میشود. همچنین مؤلفه انظباط با میانگین رتبه 4.83 رتبه اول، مؤلفه استانداردسازی با میانگین رتبه 3.39 در رتبه دوم، مؤلفه ساماندهی با میانگین رتبه 2.96 در رتبه سوم، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین رتبه 1.95 در رتبه چهارم و در نهایت مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین رتبه 1.86 در رتبه پنجم قرار دارد. <br />نتایج: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وضعیت مناسبی از نظر رعایت مولفههای پنج اس دارد.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522The Role of Reading Station in Promoting Book Reading Habits in Mashhadنقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد1408110.22055/slis.2019.22438.1348FAمحسننوکاریزیعلم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانفهیمهرجبیعلم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمعصومهتجعفریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000000160084427Journal Article20170615Aim: Surveying the reading status after implementing the reading station project in Mashhad and evaluating the users' satisfaction of the reading stations. <br />Method: The population consisted of people who have used the reading stations in Mashhad and librarians responsible for these stations. the sample size for the users, was 180. In the second community, an interview was implemented. <br />Findings: The users' satisfaction of stations was significantly above average. The user' satisfaction of the stations' location was significantly above average. The role of reading stations was successful in promoting the reading of people. The average users' reading level was increased with the implementation of the reading station project. There was no significant difference between female and male's use level of the reading stations. The findings also didn't show any significant differences between the use of reading stations and their level of education and age groups. According to the experts' viewpoints, the reading station project had a great impact on increasing the level reading of citizens. Again they said the reading station project, to be more successful, requires much time and advertising. <br />Conclusion: According to the results, it seems if sufficient funding is provided to equip the reading stations and if the habits to use and to introduce them are created through the help of advertising and informing, and finally the book number is increased, the plan will reach the goals and will consult more and more<strong>هدف</strong>: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.<br /><strong>روش</strong>:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود.<br /><strong>یافتهها</strong>:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522An Investigation of the Effect of Technological Innovation Capabilities on professional development of employees by the Mediating Role of Personal Knowledge Management (Case Study: Staff of the Public Libraries Institute of the country)واکاوی تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجی گری مدیریت دانش فردی(مطالعه موردی:کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور)1553310.22055/slis.2020.31821.1672FAعباسحسین زاده بندقیریگروه علم اطلاعات و دانش شناشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانصفیهطهماسبی لیمونیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-1203-9303علی اصغررضویگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-9386-1429Journal Article20191201Abstract<br />Objective: The purpose of this study was to determine the impact of technological innovation capabilities on staff professional development by mediating individual knowledge management among staff of public libraries in Iran.<br />Methodology: The statistical population of this study consisted of 6171 public librarians all over the country. Using Cochran formula, 362 individuals were considered as sample and 382 questionnaires were distributed and collected due to sampling error (0.05). To collect the data, three researcher-made technological innovation questionnaires, personal knowledge management by Mohyuddin and Azirovani (2007) and Nova Staff Professional Development (2008) were used.<br />Findings: According to the findings, the impact of technological innovation capabilities on staff professional development and personal knowledge management was 0.394 and 0.466, respectively. The coefficient of impact of personal knowledge management on staff professional development was calculated 0.429. The calculated test statistic value was greater than 1.96 in all directions (Pچکیده:<br />هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجیگری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. <br />روششناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاندکه با توجه به خطای نمونهگیری (05/0) 382 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. به منظور جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه قابلیتهای نوآوری فناورانه محقق ساخته، مدیریت دانش فردی محیالدین و آزیروانی (2007) و توسعه حرفهای کارکنان نوا (2008) استفاده شده و جهت تحلیل نتایج از نرم افزارهای spss21 و PLS3.8 استفاده گردید. <br />یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش، ضریب تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان و مدیریت دانش فردی به ترتیب برابر 394/0 و 466/0 شده است. همچنین ضریب تأثیر مدیریت دانش فردی بر توسعه حرفهای کارکنان برابر 429/0 محاسبه گردید که در تمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگ تر از 96/1 شده است (Pدانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522A systematic review of research in the field of simple knowledge organization (SKOS) between 2010 and 2020مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه نظام ساده سازماندهی دانش (اسکاس) بین سالهای 2010 تا 20201692810.22055/slis.2021.23016.1376FAعادلسلیمانی نژادعضو هیات علمی بخش علم اطلاعات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانآمنهسلیمانیکارشناس پژوهشی دانشگاه آزاد کرمانJournal Article20170816Purpose - This study aimed to better understand the research process, identify and improve the knowledge gap in the field of SKOS and in order to create a correct and comprehensive understanding of it, systematically reviewed research in this field over a period of ten years from 2010 to 2020.<br />Design/methodology – For this purpose, the reputable international databases of Scopus, Pabmod, Science Direct and Springer and the internal databases of scientific information of Jihad Daneshgahi, Iran Research Institute of Information Science and Technology, database of Iranian publications and Noor specialized journals database. They were searched with related Persian and Latin keywords. Out of 262 articles obtained after removing irrelevant, duplicate articles and articles that were not in the desired period, 62 articles were finally reviewed.<br />Findings – The findings of this study showed that previous studies in categories such as application, review and quality improvement, design and development, structure, natural language processing, the relationship between SKOS and O.W.l., common mistakes in SKOS And the current state of scass on the web. Among them, the fields of application and review and improvement of the quality of SKOS have the most thematic share, and in 2016 and 2017, the most articles in this field were published. Also, the results of the thematic review of the articles showed that SKOS has been used the most in the design and preparation of thesauruses and ontologies of various fields, and also SKOS in areas such as the design of semantic web search engines, labeling and marginalization. Automated writing on the Semantic Web, improving Web search, representing and integrating Web schemas, categorizing Web features, representing semantic representations, indexing data, and linking strategies Plays the main.<br />Conclusions: The results indicate the wide applications of SKOS in projects, ontologies and semantic web thesauri. Also, its capabilities in supporting Persian language can be used from SKOS in all fields mentioned in Persian. Also benefited. The results of reviewing the texts in this research can be the basis for future research.هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظاممند پژوهشهای این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی 2020 پرداخت است. <br />روششناسی: پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی اسکوپوس، پابمد، ساینس دایرکت و اشپرینگر و پایگاههای داخلی اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور با کلیدواژههای مرتبط فارسی و لاتین مورد جستجو قرار گرفتند. از 262 مقاله تعداد 62 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. <br />یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که پژوهشهای گذشته به مقولاتی مانند کاربرد، بررسی و بهبود کیفیت، طراحی و توسعه، ساختار، پردازش زبان طبیعی، رابطه بین اسکاس و او.دبلیو.ال، اشتباهات رایج در اسکاس و حالت جاری اسکاس روی وب پرداختهاند. که از بین آنها حوزههای کاربرد و بررسی و بهبود کیفیت اسکاس بیشترین سهم موضوعی را به خود اختصاص دادهاند و در سال 2016 و 2017 بیشترین مقاله در این حوزه به چاپ رسیده است. همچنین نتایج بررسی موضوعی مقالات نشان داد بیشترین استفاده از اسکاس در طراحی و تهیه تزاروسها و هستیشناسیهای حوزههای مختلف بوده است و نیز اسکاس در حوزههایی مانند طراحی موتورهای کاوش وب معنایی، برچسپزنی و حاشیهنویسی خودکار در وب معنایی، بهبود جستجو در وب، بازنمون و یکپارچگی اسکیماهای وب، ردهبندی چهریزهای در وب، بازنمون نمایش معنایی، نمایهسازی دادهها و استراتژیهای دادههای پیوندی یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند.<br />نتایج: نتایج حاکی از کاربردهای وسیع اسکاس در پروژهها، هستیشناسیها و اصطلاحنامههای وب معنایی است همچنین قابلیتهای آن در پشتیبانی از زبان فارسی میتوان از اسکاس در تمامی زمینههای یاد شده در زبان فارسی نیز بهره برد.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522Structural analysis of "Educational goals" based on Scientometric Methods in Articles in the Web of Science (1983-2017)مطالعه علم سنجی در حوزه مطالعات اهداف تربیتی در پایگاه وب آو ساینس از سال 1983 تا 20171588610.22055/slis.2020.27310.1531FAفاطمهکربلایی علیدانشجوی دکتری فلسفه آموزش پرورش( گرایش تعلیم وتربیت اسلامی)عباسعلیرستمی نسباستاد فلسفه آموزش وپرورش(گرایش تعلیم وتربیت اسلامی) دانشگاه شهید باهنر کرمانمسعوداخلاقی بناریاستادیار فلسفه آموزش وپرورش(گرایش تعلیم وتربیت اسلامی) دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20181013Objectives: The present research is to map and analyze the intellectual and conceptual structure of educational goals by using collaborative methods of the authors and the simultaneous use of vocabulary in the Web site of the United States in the years 1983-2017.<br />Method: This research was conducted using a scientometric approach. The research community publishes all articles published in the field of educational goals at the World Wide Web citations database from 1983 to 2017.<br />Findings: Findings from 893 academic degrees in the field of educational goals at the Web Science Citation Center indicate that the most prolific countries, based on scientific outputs of researchers, have been in countries such as Britain, Canada, China, and Australia in 2010-2014. . In recent years, countries such as Brazil, China, India and Iran have been active in this field. Writers such as Wang, Liu, Yang and Ding have had the greatest impact on the production of articles for educational purposes.<br />Results: Educational goals are based on the clusters drawn up in this field, covering issues of performance and practice, models and education, the role of education, students, motivations, and children.هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روشهای همتألیفی نویسندگان و همرخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.<br />روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سالهای 1983 تا 2017 میباشد. <br />یافتهها: یافتههای 893 مدرک علمی در حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس حاکی از آن است که پرکارترین کشورها بر اساس بروندادهای علمی پژوهشگران، در سالهای 2010 تا 2014 در کشورهایی مانند انگلیس، کانادا، چین و استرالیا بوده است. در سالهای اخیر کشورهایی مانند برزیل، چین، هند و ایران در این حوزه فعالیت داشتهاند. نویسندگانی مانند ونگ ، لیو ، یانگ و دینگ بیشترین تاثیر را در تولید مقالات اهداف تربیتی داشته اند. <br />نتایج: اهداف تربیتی با توجه به کلاسترهای که در این زمینه رسم شده حاوی موضوعات کارایی و تمرین،مدلها و آموزش، نقش آموزش و پرورش، دانش آموزان، انگیزه ها و کودکان می باشند.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات کتابداری و علم اطلاعات2008-522213120210522A study on the available Public Libraries' Architecture from the Librarians’ perspective
Case Study: Public Libraries in Rafsanjanبررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی شهرستان رفسنجان1619010.22055/slis.2020.22853.1363FAابوالفضلاسدنیاکتابدار کتابخانه محمدی نژاد کشکوئیه-رفسنجانمهردادچشمه سهرابیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170813Aim: The purpose of this study is to investigate the architectural status of public libraries with the nature and function of the library from the perspective of librarians as those who have the most relationship with the library building.<br />Methodology: The approach chosen for this research is qualitative, because the nature and problem of the research is a description of a situation that due to the lack of research background in this field, cannot be examined in the form of quantitative research. In the present study, researchers are trying to explore librarians' attitudes about library architecture, so the Grounded theory method was used and unstructured interviews were used to collect data. For analyzing data collected. The data are collected through unstructured interviews, run on 13 librarians working at Rafsanjan Public Libraries, sections. Interviews were conducted in the library of each interviewee and each interview lasted between 20 and 30 minutes.<br />Findings: After analyzing the data from interviews, a selected code named the architectural principles of public libraries, the two axes factors of standardization, environmental signage and symbolization and 15 other factors Such as adapting before allocating existing buildings to the library, consulting librarians to build a new library, separating the lounge and reading room, lagging behind standards in newly established libraries, allocating space for children, not being suitable for the disabled, located Being in a remote environment in the dimension of standardization and coordination with the environment, the importance of aesthetics in attracting the audience, symbolizing, marking, refreshing, ordinary and simple view, building new libraries with unique architecture and putting a box back The book was at the entrance of the library was identified.<br />Originality: Every building is built to serve its purpose and certainly some have been successful in providing the services, because their elements and components are best combined as to somehow reflecting the needs of their members. understanding librarians as the most Interact with building libraries can be very instructive.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.<br />روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش کمی قابلبررسی نیست. در پژوهش حاضر، پژوهشگران درصدد هستند نگرش کتابداران را درباره معماری کتابخانهها کشف کنند بنابراین از روش نظریه مبنایی استفاده شد و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه ساختار نیافته بهره برده شد. شرکت کنندگان در پژوهش، 13 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی رفسنجان بودند. مصاحبهها در کتابخانه محل خدمت هر یک از مصاحبه شوندگان انجام گرفت و هر مصاحبهها بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید.<br />یافته: با توجه به تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با کتابداران، در بحث معماری کتابخانههای عمومی، یک کد منتخب به نام «اصول معماری کتابخانههای عمومی»، دو کد محوری «استانداردسازی» و «نشانه و نمادسازی محیطی» و 15 کد باز همچون متناسب سازی قبل از اختصاص ساختمانهای موجود به کتابخانه، مشورت با کتابداران برای ساخت کتابخانه جدید، جداسازی سالن و مخزن مطالعه، عقب بودن به لحاظ استانداردها در کتابخانههای جدید التاسیس، اختصاص فضا برای کودکان، مناسب نبودن برای معلولین، واقع شدن در محیط دور از شهر در بُعد استانداردسازی و هماهنگی بنا با محیط، اهمیت زیبایی ظاهری در جذب مخاطب، نمادسازی، نشانهگذاری، شاداب سازی، نمای معمولی و ساده، ساخت کتابخانههای جدید با معماری تک و منحصر به فرد و گذاشتن صندوق برگشت کتاب در ورودی کتابخانه شد.<br />اصالت: با توجه به اینکه هر ساختمانی با هدفی بنا شده و ساختمانهایی در رسیدن به هدفشان موفق هستند که عناصر و اجزای تشکیلدهنده آنها به بهترین نحو ممکن با یکدیگر ترکیبشده و به نوعی بازتابدهنده نیازهای مخاطب خود باشند، درک نظر کتابداران به عنوان افرادی که بیشترین تعامل را با ساختمان کتابخانهها دارند، بسیار راهگشا میتواند؛ باشد.