نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
2 استاد بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی جنوب کشور تشکیل داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که در دو بخش طیف لیکرت و پرسش باز ارائه شد.
یافته های پژوهش: بین متغیر مهارت مدیریت تغییر و نگرش به تغییر سازمانی ارتباط معنیداری وجود ندارد و نگرش عاطفی مدیران به تغییر بیش از نگرش شناختی آنها به تغییر است. همچنین بین نگرش رفتاری مدیران به تغییر و میزان تجربه آنها ارتباط معنی دار منفی وجود دارد، این در حالی است که بین نگرش شناختی مدیران به تغییر، با تجربه آنها در مدیریت کتابخانه ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که جهت ایجاد تغییر و تطبیقپذیری با محیط در حال تغییر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، داشتن مهارت مدیریت تغییر و نگرش مثبت به تغییر هر دو لازم است. همچنین، بکارگیری مدیران جوانتر که نگرش رفتاری بهتری به تغییر دارند در کنار مدیران مجرب که نگرش شناختی آنها به تغییر برجستهتر است میتواند زمینه پذیرش تغییر را مهیا نماید.
کلیدواژهها: کتابخانههایدانشگاهی، مدیران، مدیریت تغییر، نگرش به تغییر، نگرش عاطفی، نگرش شناختی، نگرش رفتاری.
عنوان مقاله [English]
Measuring the Relationship between the Managers Skill in Change Management and their Attitude to Change in South Iran University Libraries
نویسندگان [English]
- saeedeh Ebrahimi 1
- Abdolhossein Farajpahlou 2
1
2