نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه خوارزمی
2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی. دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر.
یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند.
نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Assessment of the Performance of Library Managers of the Tehran State Universities
نویسندگان [English]
- Nosrat Riahinia 1
- Abdolrahim Navehebrahim 2
1
2
چکیده [English]
Aim: This research paper aims at evaluating and assessing the university library managers’ performance.
Method: The research follows a descriptive method and uses a researcher-made questionnaire for collecting data from library staffs. The statistical population included all 100 Tehran universities' library staffs (approximatly100 staffs). By a simple random sampling method 70 library staffs affiliated to University of Tehran, Tarbiat Moallem University, Tarbiat Modares University, Elmo-Sanat University, Alzahra University, Alame Tabatabaei University, Shahid Beheshti University, and Amirkabir University were selected.
Findings: The findings showed that the library managers who were LIS experts with LIS degrees, or had deputies with LIS degrees, were more successful in their roles. The paper presents some implications and suggestions are presented for future research.
Conclusion: It could be concluded that today’s libraries, in a fast moving track towards digitization, need managers who possess knowledge of, and be aware of, the latest technologies as well as library software; and more importantly, they should have sufficient knowledge of management as well.
کلیدواژهها [English]
- Tehran
- Central libraries
- Government Universities
- managers
- performance
- Measurement
- Evaluation