نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف: یکی از شاخصهای پیشرفت جوامع پذیرش و اشاعه نوآوریهاست. نوآوری، فرایندی است که طی آن افکار و روشهای نوین، خلق شده و یا توسعه مییابند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی وضعیت جاری و ارزیابی کمی و کیفی پژوهش های اشاعه نوآوری با تحلیل ویژگی های مختلف آن با استفاده از روش های علمسنجی است.
روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی با رویکرد علمسنجی انجام شده است. 3180 پیشینه در دوره زمانی 1990 تا آگوست 2011 از پایگاه وب آو ساینس استخراج و تجزیه و تحلیلهای لازم روی آنها صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص ضریب همنویسندگی از 204/0 در سال 1990 به 508/0 در سال 2011 رسیده است و میانگین کل ضریب همنویسندگی 378/0 است. با توجه به مقدار بحرانی در سطح اطمینان %95 (0177/0 >8578/0) میتوان گفت قاعده لوتکا در پژوهش حاضر نیز صدق میکند. حوزههای مدیریت با 796 مدرک (%25)، بازرگانی با 546 مدرک (%2/17) و اقتصاد با 428 مدرک (%5/13)، به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در انتشار پژوهش های اشاعه نوآوری به خود اختصاص دادهاند. از 81 کشور تولیدکننده مدارک در زمینه اشاعه نوآوری، کشور ایران با تولید (%2/0) 7 مدرک در رتبه 34 قرار دارد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که همبستگی معنیداری بین فراوانی تجمعی سالانه بروندادهای علمی و سالهای مورد مطالعه وجود دارد. با استفاده از معادله رگرسیون نماییR2 پیش بینی میشود که تعداد بروندادهای علمی با موضوع اشاعه نوآوری در تمام زمینههای دانش بشری با سرعت بالایی در آینده رشد خواهد کرد. حتی میتوان برآورد کرد که فراوانی تجمعی بروندادهای علمی در این حوزه در سال 2015 دو برابر آن در سال 2006 خواهد شد. در نهایت با ترسیم نقشه علمی حوزه اشاعه نوآوری بر مبنای استناد جهانی (جی.سی.اس.) هشت خوشه علمی شناسایی و معرفی شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Citation analysis on the Innovation Diffusion research global trends
نویسندگان [English]
- Afshin Hamdipour 1
- Zahed Bigdeli 2
1
2
چکیده [English]
Purpose: Adoption and diffusion of innovation is one of the indicators of community progress. Innovation is a process in which ideas and new methods are created or developed. The aim of this study was to visualize the scientific structure of innovation diffusion during 1990 – 2011.
Method: The research method was scientometrics. During the period of 1990-2011, 3180 records were extracted in WoS and necessary analyses were performed on them.
Findings: Results showed that the collaboration coefficient from 0.204 in 1990 raised to 0.508 in 2011 and the average of collaboration coefficient was 0.378 for the whole period. Due to the critical value at confidence level of 95% (0.0177> 0.8578), it can be said that the present work is in accordance with Lutka’s law. The fields of Management with 796 records (25%), Commerce with 546 records (17.2%), and Economy with 428 records (13.5%), ranked first to third respectively in order to diffusion of innovation research publishing. among 81 countries that have produced documents related to the diffusion of innovation, findings showed that over 57 percent were produced in the US and England. Iran with a production of 7 records (% 2.0) in this field ranked 34th.
Results: The present study revealed significant correlation existing between cumulative annual frequency of scientific outputs, and year of study. An exponential regression was applied to model the high correlation between cumulative number of documents and the year of study. Using the regression equation, it can be estimated that in 2015, the number of scientific publications on this topic will be twice of the number of publications in 2006. Finally, by the scientific mapping of innovation diffusion on a global basis (GCS), eight clusters were identified and introduced.
کلیدواژهها [English]
- Diffusion of innovation
- Scientometrics
- Citation analysis
- Research trends
- Scientific map