نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مشهد
2 عضو هیأت علمی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
چکیده
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است.
روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر شده در آخرین شماره از یازده عنوان مجلۀ فارسی این رشته، در تابستان و پاییز 1392 تحلیل محتوا و از نظر مسائل ویرایشی در سه نوع ویرایش (فنی، ساختاری-زبانی، و محتوایی یا تخصصی) بررسی شد.
یافتهها: نتایج نشان دهندۀ وجود نارساییهای زیاد در این زمینه و حاکی از راهیابی «آیین بدنویسی»[1] به نوشتههای این رشته در هر سه نوع ویرایش بود.
نتیجهگیری: آموزش کاربردی زبان فارسی در دورۀ تحصیلات دانشگاهی، دقت نویسندگان در نوشتن مقالات، حساسیت داوران و وسواس ویراستاران برای رفع نسبی این نارساییها لازم است.
[1] این عبارت را از زندهیاد دکتر عبّاس حرّی (1370) عاریت گرفتهایم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Entrance of “Bad-writing” Custom into Knowledge and Information Science Writings: an Overview of Editing Problems in the Articles of Current Journals
نویسندگان [English]
- Heidar Mokhtari 1
- Hamidreza Rezaei Omidi 1
- Soodabeh Nozari 2
1
2
چکیده [English]
Introduction and Aim: Correct-writing is the common principle of writing in a language. Correct-writing, especially in scientific writings is a necessity and results in text fluency and perspicacity. This study aimed to critically overview the editing problems in the articles published in the current Knowledge and Information Science Persian Journals.
Method: 89 articles published in the last published issue of 11 journals of the field were undergone content analysis and studied from editing viewpoint in three editing types (including that of technical, structural-lingual, and professional) in the summer and autumn of 2013.
Findings: There are enormous deficiencies in this context and prevalence of “bad-writing custom” into the writings in each of the three editing types.
Conclusion: Applicable education of Persian in academic studies, authors’ accuracy in writing and the deep care of reviewers and editors are needed for relatively removing these deficiencies.
کلیدواژهها [English]
- Persian Language
- knowledge and information science
- Journals
- Articles
- Editing Problems