نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران (نویسنده مسئول)،
2 دکترای کتابداری و اطلاعرسانی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد
3 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کتابدار کتابخانه عمومی کوثر نور شهرستان نیریز
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت مراجعین برای کتابخانههای عمومی، این پژوهش به بخشبندی و شناسایی مراجعین کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM میپردازد.
روش پژوهش: برای پیادهسازی روش پیشنهادی ابتدا مقادیر شاخصهای مدل RFM تعیین شدند؛ پس از وزندهی به این سه شاخص با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، مراجعین با استفاده از شبکه عصبی خودسازمانده بخشبندی شدند؛ سپس با رسم هرم ارزش دوره عمر خوشههای مراجعین کلیدی و باارزش شناسایی شدند.
یافتهها: از بین سه شاخص مدل RFM، شاخص تعداد مراجعه دارای بیشترین اهمیت و شاخص سابقه عضویت دارای کمترین اهمیت در تعیین ارزش مراجعین بوده و بر این اساس مراجعین به پنج خوشه تقسیم شدند. طبق هرم ارزش دوره عمر، باارزش ترین مراجعین در خوشه چهار قرار گرفتهاند که تنها 3 درصد از کل مراجعین را تشکیل میدهند.
نتیجهگیری: با شناسایی مراجعین باارزش و کلیدی، پیشنهادهایی جهت بهبود امر خدمترسانی به مراجعین با در نظر گرفتن ارزشی که برای کتابخانه دارند، ارائه گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Segmentation of Public Library Clients Based on Their Lifetime Values and RFM Model Combining Multi- Criteria Decision Making and Data Mining Techniques
نویسندگان [English]
- Azimeh Mozafari 1
- Soraya Zeiaei 2
- Afsaneh Mozaffari 3
1
2
3
چکیده [English]
Purpose: Due to the importance of public library clients, this study segments Shahid Dastgheyb Public Library clients in Shiraz city based on their lifetime values and their RFM models.
Method: In order to implement the proposed research methods, first amounts of the RFM indicators including recent use (R) and Frequency of use (F) were determined. Since library clients do not have any monetary values for the library, the third indicator of model (M) that concerned the monetary aspect was ignored and a new indicator called clients Registration Record (RR) was considered.The clientele information was extracted from the public library’s database and preprocessed. After weighing these three indicators, using the Analytic Hierarchy Process, clients were segmented by Self-Organizing Map. Then lifetime value pyramid was plotted by which clusters of the key and valuable clients were identified.
Findings: Among the three indicators of the RFM model, Frequency of use (F) proved to be the most important and Registration Record (RR) the least important determinants of the values of clients. The clients under study were divided into five clusters. Based on the lifetime value pyramid, the most valuable clients fell in cluster 4 which includes only 3 percent of all clients. These clients were those who recently used the library, their usage frequencies were high and had a longer registration record.
Conclusions: Having identified the key and valuable clients, some suggestions were presented to improve the services considering the client’s value to library
کلیدواژهها [English]
- Client Lifetime Value
- Analytic Hierarchy Process
- Self-Organizing Map
- Shahid Dastgheyb Public Library