نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد و کتابدار مؤسسه علمی جهاد دانشگاهی خوزستان
2 کارشناس ارشد و کتابدار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
3 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، متون مربوط مطالعه شد. برای بخش دوم از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 23 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تأیید چهار استاد رشته کتابداری قرار گرفت و پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 90/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. از 80 پرسشنامه توزیع شده در میان تمام کتابداران دو دانشگاه تعداد 56 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به حضور و گسترش روزافزون فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و لزوم قطعی آموزش مراجعان ضرورت دارد کتابخانه های دانشگاهی نسبت به ارائه آموزش های نظری و عملی و آشنایی کتابداران با اصول و فنون تدریس اقدام نمایند. این کار علاوه بر ایجاد زمینه مساعد تر برای بهرهوری بیشتر از منابع و خدمات کتابخانهها، منزلت اجتماعی کتابداران را نیز ارتقاء خواهد داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An investigation of the viewpoints of the librarians of Shahid Chamran University and Jundishapur University of Medical Sciences on their readiness for training users
نویسندگان [English]
- Shabnam Shahiny 1
- Seyyedeh Sedigheh taherzadeh Mousavian 2
- zahed Bigdeli 3
1
2
3
چکیده [English]
Purpose: The main purpose of this study was to investigate historical trends of user education in libraries. It also attempted to ask librarians to assess their readiness to train their users.
Method: This research was conducted in two phases, following a descriptive-analytical approach. In the first part the relevant materials were examined. For the second part, a questionnaire was developed which consisted of 23 questions and proved to be valid and reliable with a Cronbach’s Alpha calculated as 0.90. The research population consisted of all 80 librarians of both universities; however, 56 questionnaires were used in data analyses.
Findings/Results: The results showed that librarians at both universities found their capabilities in training users as “to some extent” and the only item with high competency was “enjoying teaching”.
Conclusion: Due to the widespread and increasing presence of new information and communication technologies, and because of absolute necessity of teaching library users, it is essential for academic libraries to offer theoretical education and training to librarians to familiarize them with topics and with teaching principles. This will pave the path to more productivity of the library resources and services, as well as to promote librarians social status.
کلیدواژهها [English]
- Librarians
- user education
- Academic libraries
- Shahid Chamran Univerity
- Jundishapur University of Medical Sciences