نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیب­های عمدی ایجادشده– که نمونه‌ی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانه­های دانشگاه  شهید باهنر کرمان است.
روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانه­ای سالن‌های مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه ‌شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیب‌دیده‌بودند. نمونه موردبررسی با نمونه­گیری یگانه و به روش کل ‌مجموعه انتخاب شد.
یافته­ها: محتوای دست­نوشته­های وندالیسمی تجهیزات سالن­های مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در چهار مقوله اصلی مشتمل بر بیان احساسات، شعار­های سیاسی، انتقادات و پیشنهاد‌ها و یادگاری­ها قابل دسته­بندی است. هر­کدام از این مقوله­های اصلی شامل مقوله­های فرعی مختص به خود هستند. بررسی محتوای این مقوله­ها نشان از این دارد که قصد تخریب و منفی در بروز این اعمال وجود ندارد و کاربران کتابخانه به این اموال عمومی به­عنوان روزنه­ای جهت ارتباط و اطلاع‌رسانی نگریسته­اند. از دیگر یافته­های این پژوهش می‌توان به این مورد اشاره کرد که وندالیسم کتابخانه­ای در بین دانشجویان مذکر رایج­تر است.
نتیجه­گیری: مسئولین کتابخانه­ها باید مجرا­های ارتباطی گسترده­تری را جهت تعامل با کاربران تدارک ببینند، در ضمن کتابخانه و مسئولین آن می‌توانند به‌عنوان پل ارتباطی موارد مربوط را به واحدهای دیگر دانشگاه و نیز مسئولین مربوط منتقل کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of equipment degradation academic libraries: library Vandalism

چکیده [English]

Purpose: In this study, deliberate destruction and damage -which is typical vandalism- caused by the equipment of the university library.
Methodology: This study was conducted with a qualitative approach and content analysis method. The sample for the study library -men and women- What is the Shahid Bahonar university central library who suffered from vandalism. The sample of the unique sampling of the entire collection method chosen.
Finding: The findings show that the handwritten content Vandalism equipment Shahid Bahonar university Central Library reading rooms in four categories consisted of expression, political slogan, feedback and memorabilia available categories. Each of these main categories, sub-categories their own. Check The content of this field suggest that the intention of these acts of destruction and negativity there and members of the library as an outlet for communication and information have seen. The findings of this study can be noted that this case is more common among male students in library vandalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Library facilities
  • destruction of public property
  • University libraries
  • library vandalism
حیدری، اسلام؛ پارسا­مهر، مهربان (1391). "بررسی عوامل جامعه­شناختی بر وندالیسم: مطالعه موردی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر اهواز". جامعه­شناسی کاربردی. 23 (3): 207- 229.
شهباز، سیما؛ منصوریان، یزدان؛ شهباز، افسانه (1394). "بازتاب وندالیسم کتابخانه­ای در کتاب نوشته‌ها". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات. 26(1): 43-60.
علیزاده، پرویز؛ فتاحی، کبیر (1394). "بررسی دلایل گرایش جوانان به وندالیسم". ارائه‌شده در دومین همایش ملی تحلیل و بررسی آسیب های اجتماعی با محوریت پیشگیری از قاچاق، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی. تبریز. دوازدهم خردادماه، قابل‌دسترس در:
http://www.pishgiri-agh.ir/index.php/9-akhbar-moavenate-ejtemai-pishgiri/85-vandalism
قاسمی، وحید؛ ذوالاکتاف، وحید؛ نورعلی­وند، علی (1388). "توصیف جامعه­شناختی بر عوامل مؤثر بر وندالیسم و اوباشگری در ورزش فوتبال". فصلنامه المپیک. 17(1): 69-79.
محسنی تبریزی، علی­رضا (1379). مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافته­های یک تحقیق، نامه علوم اجتماعی، (3)16: 193-227.
محسنی تبریزی، علی­رضا (1383). وندالیسم، تهران: انتشارات آن.
Borg, w voltenauer; M., Lgemann (1987). Vandalism in Germany. ECRE, Munich.
Carswell, S. B. (2005). Pathways to delinquency: the role of parental attachment, family socioeconomic status, and deviant peer relationship in risk behaviors and delinquency among urban African – American middle school students. Dissertation PhD, Washington University.
Clinard, m (2014). Sociology of Vandalism Holt Rine hart and Winston. New York.
Dedhia, R., Jain, A., Jain, D., & Bhadane, C. (2016). Technique to Detect Vandalism in Wikipedia. International Journal of Innovations Advancement in Computer Science. 5 (1): 61-67
Gadekar, S.J.; Dhakne, B.D. & Chavan, S.P. (2013). Preventive & control measures of library crime & vandalism in engineering college libraries. Research Front, 1 (3): 23-33.
Kumar, S. (2016, October). Vandals and Hoaxes on the Web. In Proceedings of the First International Workshop on Computational Methods for CyberSafety (pp. 2-2). ACM.
McCorry, T. (2008). Parental control, gender and delinquency in patriarchal and non – patriarchal households: a qualitative assessment, dissertation PhD. State University of New York at Buffalo.
. Jang, Dong Hyeok; Kim, Han Soo; Nguyen, Tan Khoa & Jung, Sung Won (2015). Present Condition of Theft Loss at Construction Sites and a Situation Analysis of Prevention Measures. Korean Journal of Construction Engineering and Management. 16 (1): 64-73
Spaaij, Ramon (2015). The Prevention Hooliganism: A Transnational Perspective. Amsterdam School for Social Science Research. 17 (3): 4–16.
Stott, C.; Pearson, G. (2006). Football Banning Orders, Proportionality and Public Order Policing. Journal of Criminal Justice.11 (2): 24-39.
Tran, K. N., & Christen, P. (2015). Cross-language learning from bots and users to detect vandalism on wikipedia. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 27(3), 673-685.
Yilmaz, T., & Olgun, R. (2016). Investigation of the differences between factors affecting vandalism in urban green areas. Indoor and Built Environment, 25(4), 618-625.