نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه پیام نور قم.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی پیام نور قم
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می باشند که از بین آن ها 500 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 402 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که رابطه میان سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در هر دو گروه زنان و مردان دارای تفاوت معنی دار است. همبستگی نمرات سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای در زنان (046/0P=) و در مردان (046/0P=) و در کل (009/0P=) است. همبستگی نمرات سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای در مقطع کارشناسی ارشد معنیدار (009/0P=) است و در مقطع دکتری معنیدار (668/0P=) نیست و در کل (009/0P=) است.
نتیجه گیری: با افزایش سواد اطلاعاتی در دانشجویان کارشناسی ارشد، اضطراب کتابخانهای کاهش مییابد. در دانشجویان دکتری این ارتباط مشاهده نشد. بیشترین سطح اضطراب با 3/39 درصد مربوط به اضطراب ملایم است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of Relationship between Information Literacy and Library Anxiety in Graduate Students of Kharazmi University
نویسندگان [English]
- saeed ghafari 1
- samaneh fotouhi 2
1
2
چکیده [English]
Abstract
Objective: The present research examines the relationship between information literacy and library anxiety in graduate students of Kharazmi University.
Methodology: This is a survey research. Research populations include all graduate students of Kharazmi University, 500 students from among them were selected randomly as research samples; while, 402 students returned their questionnaires. Data were gathered through two questionnaires developed according to information literacy competency standard for higher education and Bostick’s library anxiety scale.
Findings: Findings are indicative of significant relationship between information literacy and library anxiety in both groups of men and women. Correlation of information literacy and library anxiety scores in women (P=0.046), in men (P=0.046) and in total was (P=0.009). Correlation of information literacy and library anxiety scores in master’s degree students (P=0.009), in Ph.D. students (P=0.668), and in total was (P=0.009).
Conclusion: Increase in information literacy in master’s degree students, results in decrease of library anxiety. In Ph.D. students, such relationship was not observed. Maximum level of anxiety (39.3%) relates to mild anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Information literacy
- library anxiety
- University libraries