نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 دانشجوی دکتر کتابداری پزشکی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تعداد 6000 نفر تشکیل میداد. انتخاب جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت و تعداد آن با استفاده از جــدول گرجسی - مورگان مشخص شد. بر این اساس، جمعیت نمونه برای اعضای هیأت علمی برابر با 225 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 361 نفر بود. به منظور بررسی وضعیت زیرساختهای موجود با ساخت مقیاسی از نوع لیکرت، و با استفاده از طیف پنج گزینهای یعنی از 1 تا 5 بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علیآبادی (1392) و پرسشنامهی سلیمانپور (1394) تدوین شد که دادههای لازم به وسیله آن گردآوری شد.
برای قضاوت در مورد مطلوبیت زیرساختهای موجود بر اساس طیف بازرگان و همکاران (1386) عمل شد که مطابق این طیف از 1 تا 33/2 را نامطلوب، از 34/2 تا 67/3 را نسبتاً مطلوب و از 68/3 تا 5 را مطلوب ارزیابی میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of Knowledge Sharing Infrastructure in Shahid Chamran University in views of the Faculty Members and Graduate Students of This University
نویسندگان [English]
- samira soleimanpour 1
- Abdolhossein Farajpahlou 2
- Hossein Dehdarirad 3
1 MLS, Student, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
2 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
3 PhD Candidate of Medical Library and Information Science, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Aim: The aim of this study was to investigate the views of the faculty members and graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz on the knowledge sharing infrastructure in this university.
Methodology: As a descriptive study, it was focused on a survey that was taken from a study by Pourserajian, Olia and Soltani Abadi (2013) as well as Soleimanpour (2015) and was used as the data collection tool. The research population consisted of all the faculty members and the graduate students of the SCU, of which 204 and 320 were selected respectively by stratified random sampling divided by gender as well as by faculty.
Findings: The findings of the study revealed a consensus among faculty members and students about the existence of five basic components of knowledge sharing, i.e., information and communication technologies, management strategies, structural-administrative factors, cultural structure and human factors. However, in details, there were some differences between the faculty members and the graduate students in regards with the components of these infrastructures.
Conclusion: The results of this study indicated that at the time of the study, the state of knowledge sharing infrastructure in Shahid Chamran University was somehow moderate, meaning that if the implementation of knowledge management in this university is taken more serious by both, the university officials and the KM Center of Excellence based at this university, the KM practice will be a relative success here.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge sharing
- Shahid Chamran Uni
- barresi
فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 10 (بهار 1391) : 91 .