نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
2 کارشناسی ارشد کتابداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چکیده
هدف: از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روشمند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمانها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان است.
روش: روش پژوهش پیمایشی بوده است. اطلاعات مورد نیاز به صورت نمونهگیری تصادفی، با توزیع پرسشنامه در بین 144 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی استان کرمان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور، جمعآوری شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان میدهد؛ معیارهای مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی، استراتژی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات رابطه معنادار و مستقیم با کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان، وجود دارد.
نتایج: با بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی، کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها ارتقاء مییابد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای فناوری اطلاعات با ضریب تعیین 37/0 و استراتژی ضریب تعیین 30/0 بیشترین تأثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluate Applying to Criteria the quality of knowledge management in information services in public libraries in kerman
نویسندگان [English]
- faraborz doroudi 1
- majid abasi 2
1 faculty of Iranian Research Institute for Information Science and Technology
2
چکیده [English]
Purpose: Since the Knowledge management is a systematic and deliberate attempt to develop, promote, and apply existing knowledge in organizations to create positive value for success and achieving goals, The purpose of this study is to investigate the application of knowledge management criteria to improve the quality of information services in public libraries in Kerman Province.
Methodology: This study is a survey research and of course, library approach has been used as well. Data were collected randomly by distributing 144 questionnaires among public libraries employees in Kerman province.
Findings: Evaluation of Data analysis findings were presented using SPSS software. , knowledge management criteria, organizational culture, strategy, human resources, information technology, and direct and meaningful relationships with the quality of the public libraries and information services in the province.
Conclusion: Using the criteria of knowledge management in public libraries, quality of the library information service are improved. In IT variables regression analysis, coefficient determination with 0.37 and coefficient determination with 0.30 have the greatest impact on the quality of library information services.
کلیدواژهها [English]
- organizational culture
- human resources
- Information technology
- Knowledge Management
- information services quality