نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ای است  و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار آماری spss استفاده شده است.
یافته‌ها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 می‌باشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنی‌داری مشاهده نمی‌شود، اما به لحاظ درجه‌ی علمی تفاوت
معنی‌داری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجه‌ی علمی دانشیار، گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علی‌رغم مشاهده‌ی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارت‌های اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس می‌شود، تا با صرف کم‌ترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسب‌ترین زمان بازیابی شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the benefit of Iranian Personal paper Information Management of knowledge and information science and medical library information sciences faculty members of personal paper information management activities

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Shekari 1

چکیده [English]

Background and Aim: The aim of this study is to assess the Iranian Personal paper Information Management of knowledge and information science and medical library information sciences faculty members based on the Jones model.

Methodology: This is an application research and the survey method was conducted. The statistical population included faculty of knowledge and information science and medical library and information sciences in Iranian state universities. The research tool is a questionnaire based on previous studies made and its validity and reliability were confirmed. To analyze the data using statistical software spss22 descriptive and inferential statistical methods were used.

Result: The overall average of Personal paper Information Management is 3.32. The highest and lowest scores were related to measuring and evaluating and security with 3.682 and 2.995. In terms of gender, affiliation and the age difference is not significant; but in terms of the degree of difference between the Associate and Assistant Professor there.

Conclusion The highest average person in the age group 45-36 years the Personal paper Information Management, Associate Degree, medical librarians and women's groups. On the whole, despite a relatively favorable status, the need to improve the skills of faculty members in the face of massive amounts of paper information comes in, to spend the least cost, best information in the most appropriate time to recover.

کلیدواژه‌ها [English]

  • paper information
  • Faculty Members
  • information management
  • personal information management
  • knowledge and information science
آموزنده، مهدیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 91-1390. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
جدیدی، زهرا (1394). میزان بکارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط اعضای هیات‌علمی دانشکده‌های پیراپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
حجازی، یوسف، بازرگان، عباس، اسحاقی، فاخته (1387). راهنمای گام به گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات.
صالح‌نژاد، زهرا (1393). رفتار مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
عبداللهی، لیلا (1390). استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
مجاور، آیدا (1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
 
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information management systems. Journal of the American Society for Information Science, 46 (5), 327–339.
Bellotti, V., Ducheneaut, N., Howard, M., Smith, I., Neuwirth, C. (2002). Innovation in extremism: Evolving an application for the critical work of email and information management. In DIS’02: Proceedings of the Conference on Designing Interactive Systems (pp. 181–192). New York, NY, USA: ACM Press.
Case, D. O. (1991). Conceptual organization and retrieval of text by historians: The role of memory and metaphor. Journal of the American Society for Information Science, 42 (9), 657-668.
Cole, I. (1982). Human Aspects of Office Filing: Implications for the Electronic Office. In Proceedings of the Human Factors Society, 26th Annual Meeting, edited by Richard E. Edwards, 59-63. Santa Monica: Human Factors Society.
Fertig, S., Freeman, E., Gelernter, D. (1996). “Finding and reminding” reconsidered. SIGCHI Bulletin, 28(1), 66-69.
Jones, W. (2008). Personal information management. Annual Review of Information Science and Technology, 41 (1), 453-504. Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410117/full (Accessed 16 Nov. 2014)
Kwasnik, B. H. (1991). The importance of factors that are not document attributes in the organization of personal documents. Journal of Documentation, 47 (4), 389-398.
Lansdale, M. W. (1988). The psychology of personal information management. Applied Ergonomics, 19 (1), 55–66.
Malone, T. W. (1983). How do people organize their desks? Implications for the design of office information systems. ACM T rans actions on Information Systems (TOIS), 1(1), 99-112. Available at: http://130.102.79.1/~id/projects/mailstacker/papers/malone.pdf (Accessed 11 November 2014)
Song, G., Ling, C. (2009).The Roles of Profession and Gender in Some PIM Tasks.In Michael J. Smith and Gavriel Salvendy (Eds.). Human Interface and the Management of Information: Designing Information Environments, 13thInternational Conference on Human–Computer Interaction, HCI Internationa l2009, San Diego, California, USA, July 19–24, 2009, 429-436.
Whittaker, S., Hirschberg, J. (2001) .The character, value, and management of personal paper archives.ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 8 (2), 150-170.