نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی کارشناسیارشد دانشگاه فردوسی مشهد
3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از اجرای طرح تجمیع بررسی شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. 120 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قبل از طرح تجمیع نیز در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل میکردند، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر اساس الگوی رضایت مشتری کانو بوده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات ارائه شده در بخشهای عمومی کتابخانه مرکزی در بخشهای امانت، مرجع، نشریات، و دیداری شنیداری بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری کمتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. در بخش اطلاعرسانی این تفاوت بیمعنا و در بخش پایان-نامهها این تفاوت بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری بیشتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. میتوان نتیجه گرفت که طرح تجمیع باعث افزایش نارضایتی دانشجویان از خدمات کتابخانه شده است.
واژههای کلیدی: رضایت کاربران، طرح تجمیع، دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی، الگوی سنجش رضایت مشتری کانو.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The evaluation of higher education students' satisfaction with integration of Ferdowsi university libraries based on Kano customer satisfaction model
نویسندگان [English]
- Atefeh Sharif 1
- Masoumeh Bagheri 2
- Masoumeh Tajafari 3
1 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University
2 M. A Student of knowledge and information science, Ferdowsi University of Mashhad
3 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
Abstract:
Purpose: In the present research, higher education students' satisfaction from integration of libraries in Ferdowsi University was measured.
Methodology: This study was an applied research that was conducted through a survey. 120 higher education students were selected as the sample population from an unlimited population through random cluster sampling. Data collection was done by a researcher made questionnaire based on Kano customer satisfaction model.
Findings: Research results showed a meaningful decrease in higher education students’ satisfaction with the services of four public sections of the central library (in circulation desk, reference, periodicals and multimedia sections) after integrating libraries. In digital reference services desk, this difference has been meaningless. In thesis section, meaningful increase in students' satisfaction was confirmed. It can be concluded that the integration of libraries in Ferdowsi university of Mashhad increased the number of dissatisfied students.
Keywords:
Users’ satisfaction, integration of libraries, Ferdowsi University of Mashhad, information center and central library, Kano customer satisfaction model
کلیدواژهها [English]
- Users’ satisfaction
- integration of libraries
- Ferdowsi University of Mashhad
- information center and central library
- Kano customer satisfaction model