نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران (نویسنده رابط).
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانهها و صلاحیتهای لازم برای افراد مدرس است.
روش: پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 سئوال جمعیت شناختی، 4 سئوال با پاسخ بلی/خیر و 13 سئوال نظر سنجی با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینهای تنظیم گردید. روائی این پرسشنامه توسط 4 استاد از رشتههای علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی مورد تأیید قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ تعیین گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد.
نتیجهگیری: در رتبهبندی گویههای مورد پرسش، پاسخ گویان گویههای "لذت بردن از آموزش"، "آمادگی برای تدریس"، و "داشتن قدرت بیان برای انتقال مفاهیم" را به ترتیب واجد بالاترین اهمیت دانستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of historical trend of user education: Are librarians educators as well?
نویسندگان [English]
- ُSeyyedeh Sedigheh Taherzadeh Mousavian 1
- Zahed Bigdeli 2
1 Libearian. Khatam-Al-Anbia University of Technology,behbahan
2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران (نویسنده رابط).
چکیده [English]
Aim. The main purpose of this research is to study the historical trend of user education in libraries and the competencies required for teacher-librarians to teach. It also aims to survey the viewpoints of academic librarians at Shahid Chamran and Jundi Shapur University of Medical Sciences in Ahvaz.
Method. For the first part of the study, the literature was reviewed; For the second part of the paper, an author-designed questionnaire was used. The validity of the questionnaire was approved by 4 teaching staffs in the fields of LIS and psychology. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's Alpha which was 0.91 for men, 0.79 for women, and 0.90 for the whole scale. Of 80 questionnaires distributed, 56 questionnaires were used in analyses using SPSS 19.
Results. The results showed that librarians totally assessed their competency for teaching as "moderate"; the only item being "high" was "enjoying teaching others". Using Friedman rank test, it was revealed that respondents ranked the items "enjoying teaching others", " teaching competency", and "ability to transfer the concepts to others" as the first, the second, and the third in terms of importance, respectively. The 13th, the last, was "being familiar with designing exam questions".
Keywords: reference librarians; user education; teacher-librarians' competencies; academic libraries
کلیدواژهها [English]
- reference librarians
- user education
- teacher-librarians' competencies
- Academic libraries