نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک با توجه به نقش تعدیلگر تعهد کاری بر کارایی کتابخانههای دانشگاه اصفهان میباشد.
روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کاربران (دانشجویان) کتابخانه دانشگاه اصفهان است. با استفاده از فرمول حجم کوکران نمونه 450 نفر و از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری آن توسط اساتید تأیید و به منظور تأیید پایایی آن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ (87/0) استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی و روایی مناسب پرسشنامه میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS 2.0 استفاده شدهاست.
یافتهها: تمامی شاخصها از بارعاملی قابل قبولی برخوردارند. مدیریت دانش و مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتریان بر پاسخگویی و پاسخگویی بر کارایی اثرگذار است . مدیریت دانش نسبت به مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری تأثیر بیشتری بر پاسخگویی دارد.
نتایج : نتایج نشاندهنده اهمیت و جایگاه مدیریت دانش و مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتریان در جهت پاسخگویی بهتر به کاربران و افزایش کارایی کتابخانه میباشد. بنابراین کتابخانهها میتوانند با مدیریت مناسب دانش در سازمان از طریق آموزش و اشتراکگذاری دانش و استفاده نمودن از سیستمهای بهروز فناوری امکان پاسخگویی مناسب و به موقع کارکنان به کاربران فراهم نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation of the effect of knowledge management and electronic Relationship management with customers on efficiency of Esfahan university libraries
نویسندگان [English]
- saeid saeida ardekani 1
- adeleh dehghani ghahnavih 2
- Marzieh adibzadeh 3
1
2
3
چکیده [English]
Purpose:The present study was aimed at examining the effect of knowledge management and Relationship management with electronic customer with respect to the moderating effect of Relationship on the efficiency of the Esfahan university libraries.
Methodology:The method of this study was descriptive-survey. The participants of this study consist of users (students) of Esfahan University Libraries. With using Cochran formula a sample consisting of 450 students with random sampling took part. The instrument of this study included a researcher made questionnaire that the validity and reliability of the questionaire was measured by SPSS20 software and SmartPLS2.0. The face validity is obtained by experts' evaluation and in order to determine the reliability of the scale, Cronbach's alpha coefficient (0/87) was used and the results indicated that the measurement tool has satisfactory validity and reliability. In order to analyze the data and test hypotheses, the structural equation modeling approach with the SmartPLS2.0 software was used.
Findings: All indices have acceptable load factor. Knowledge management and electronic Relationship management with customers have an effect on responsibility and responsibility has effect on efficiency. Knowledge management in comparision to electronic Relationship management with customer has a more effect on responsibility.
Results:results indicate the importance of knowledge management and electronic Relationship management with customers in accordance with better responsibility to users and inhancement of the library efficiency. So libraries can provide possibility of appropriate and on time responsibility of employees to users with proper knowledge management in organization through education and sharing knowledge and using new IT.
کلیدواژهها [English]
- "knowledge management"
- "Relationship management with electronic customer"
- "responsibility"
- "commitment"
- "efficiency"