نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کتابدار کتابخانه شاهچراغ در شیراز

2 استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضرسنجش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز به منظور اطلاع از وضعیت به کارگیری و بهره مندی این کتابخانه ها از فناوری های اطلاعاتی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی طراحی شده توسط نورافروز، حریری و حنفی زاده (1389) استفاده شده است. در این پژوهش از روش های آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار با رسم جدول و نمودار استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که کتابخانه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز 86/0 بیشترین میزان آمادگی الکترونیکی را بین کتابخانه های دانشگاهی شیراز داشته اما در مقابل کتابخانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد با امتیاز 09/1- پایین ترین میزان آمادگی الکترونیکی را دارد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که اکثر کتابخانه های دانشگاهی شیراز، آمادگی الکترونیکی در سطح متوسط به پایین دارند که این امر نشان دهندۀآمادگی الکترونیکی اندک این کتابخانه ها است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A survey of Shiraz University Libraries E-readiness

نویسندگان [English]

  • zahra neamatollai 1
  • faride asare 2

2 Professor of shahid chamran university of ahvaz

چکیده [English]

This research project aims to evaluate different universities' libraries in Shiraz in providing information technology and communication services.
This study is based on a model which is designed by Noorafrooz, Hariri and Hanafizadeh. The present project is analytical and descriptive, and the method used in this research is based on information collated (in the year 1389) via a questionnaire prepared by the above mention authors. The statistical packages used in this survey were SPSS and Microsoft Excel.
The findings of this survey demonstrate the strong and weak points of all the university. The library of the College of Dentistry of Shiraz University of Medical Sciences ranked first among all of the surveyed libraries. In contrast, the library of the College of Human Sciences of Shiraz University had the lowest score of -1.09.
Overally, the results of this study show that the majority of the libraries of universities in Shiraz have average or below average electronic facilities and services offered to their users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shiraz University Libraries
  • E-readiness
  • Information technology
اصغرپور، محمدجواد (1383). تصمیم­گیری چندمعیاره. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بادامچی وایقان، رقیه (1391). بررسی و ارزیابی شاخص‌های معیار آمادگی الکترونیکی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
حنفی زاده، پیام (1391). روند تکامل نمونه‌های آمادگی الکترونیکی و شکاف دیجیتالی از منظر روش‌شناسی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6، 51-80.
فتحیان، محمد (1387). شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی شرکت­های کوچک و متوسط خدماتی.   شریف، 24، 30-21.
مسگرزاده، فرناز و سپهر، فرشته (1389). بررسی و ارزیابی سطح معیار آمادگی الکترونیکی (شاخص راهبرد، نیروی انسانی و محیط) در کتابخانه سازمان انرژی اتمی ایران جهت ایجاد کتابخانه دیجیتالی. اطلاع شناسی،8 ، 146-123.
مویدپور، آتوسا و صمیعی، میترا (1393). آمادگی الکترونیکی کتابخانه­های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران. فصلنامه نظام­ها و خدمات اطلاعاتی، 1 و2، 8-1.
نور­افروز، علی حسین، حریری، نجلا و حنفی زاده، پیام (1389). شناسایی شاخص­های ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه­های دانشگاهی ایران. فصلنامه اطلاع­شناسی،8 ، 27-54.
نورافروز، علی­حسین، حریری، نجلا و حنفی زاده، پیام (1391). ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی. فصلنامه نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی،1 ، 36-17.
نوروزی، یعقوب و جعفرپور، اسماعیل (1392) بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی مورد مطالعه: کتابخانه‌های دانشگاه تبریز. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 16.
نوری، علی، کاهانی، محسن و افخمی، حسین (1386). سنجش میزان آمادگی الکترونیکی دانشکده‌های دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر دسترسی به اطلاعات. دانشگاه فردوسی مشهد، سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، 8-1.
هندی، قاطمه، سلیمانی­نژاد، عادل و درودی، فریبرز (1392). آمادگی الکترونیکی کتابخانه­های دانشگاهی مشهد بر اساس مدل cspp. پژوهش­نامه کتابداری و اطلاع­رسانی، 3، 50-31.
Asogwa, B. E. (2013). The readiness of universities in managing electronic records: A study of three federal universities in Nigeria. Electronic Library,6 , 792-807.
Choucri, N., Maugis, V., Madnick, S, E., Siegel, M. D., Gillett, S, E., Haghseta, F., …Best, M, L. (2003). Global E-readiness- for what? Information Technology for Development, 11, 313-342.
Eweni, S. O., Meyinsse, J., Mbarika, V.,  & Okpech, S., (2013). A study of e-readiness assessment: The case of three universities in Nigeria. Proceedings of the Information Systems Educators Conference, Texas, USA 30(2513), 1-9.
Mutula, S. M. & Van Brakel, P. (2006). An evaluation of e-readiness assessment tools with respect to information access: Toward an integrated information rich tool. International Journal of Information Management,26: 212-223.
Salek Ranjbarzadesh, F., Biglu, M. H., Hassanzadeh, S., Safaei, N., & Saleh P. (2013). E-Readiness Assessment at Tabriz University of Medical Sciences. Res Dev Med Educ,1, 3-6.
Tiemo, P. A., & Edewor, N. (2011). ICT Readiness of Higher Institution Libraries in Nigeria. International Journal of Library Systems,2 , 29-38.