نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علم اطلاعات و دانش;شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
2 گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3 گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده
هدف پژوهش: بومی دیجیتال به فردی گفته میشود که زاده عصر دیجیتال است؛ و رایانهها، تلفن همراه و به طور کلی فناوریهای نوین زندگی آنها را احاطه کردهاند. بومیان دیجیتال در استفاده از فناوری، راحتتر بوده و مهارت بهتری نسبت به نسلهای قبلی خود دارند. وابستگی به فناوری و به تبع آن، استفاده از رسانههای دیجیتال باعث شده که تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی بومیان دیجیتال ایجاد شود که شیوههای کسب اطلاع یکی از آنهاست. این پژوهش با هدف شناسایی رفتار اطلاعیابی بومیان دیجیتال در مدارس هوشمند شهر تهران انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب رویکرد، کیفی است. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از مطالعه کتابخانهای، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. واحد مطالعه در پژوهش حاضر دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم دبیرستان دخترانه فائزون است. ابتدا با استفاده از ابزار پرسشنامه به صورت نمونهگیری هدفمند 12 نفر از دانشآموزان برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. پس از آن، دادهها به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و به روش کدگذاری تحلیل شدند.
یافتهها: از نظر منابع اطلاعاتی مورد استفاده بومیان دیجیتال، یافتهها نشان داد که گوگل، پرسش از دوستان، کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و ویکیپدیا بیشترین استفاده را داشتهاند؛ اما به کتابخانه به عنوان منبع اطلاعاتی توجه چندانی ندارند و به آن مراجعه نمیکنند. از لحاظ فرایند اطلاعیابی، یافتهها نشان داد که جستجوی اطلاعات در این نسل غیرخطی است و تمامی آنها از یک الگوی خاص پیروی نمیکنند. از آنجا که بومیان دیجیتال دسترسی خوبی به ابزارهای اطلاعاتی دارند و ساعت بالایی صرف حضور در رسانههای دیجیتالی میکنند؛ بنابراین، معمولاً از فضای مجازی برای رفع نیازهایشان استفاده میکنند. موانع احتمالی در دسترسی به اطلاعات از دید بومیان دیجیتال شامل: فیلترینگ، ضعف زبان انگلیسی، ضعف مهارت سواد اطلاعاتی، سرعت پایین اینترنت، هزینه بالای اینترنت و عدم دسترسی به محتوای با کیفیت به زبان فارسی است. سایر یافتهها در خصوص ارزیابی منابع اطلاعاتی نشان داد که بومیان دیجیتال در ارزیابی منابع آموزشی در سطح خوبی قرار دارند؛ اما در ارزیابی منابع غیرآموزشی به طور مثال، در فضای رسانههای اجتماعی عملکرد ضعیفی دارند.
نتیجهگیری: بومیان دیجیتال در مهارت جستجوی اطلاعات عملکرد ضعیفی داشته و تلاش و وقت چندانی صرف آزمودن روشهای مختلف جستجو برای بازیابی اطلاعات مناسب نمیکنند. همچنین، آنان در ارزیابی مطالب منتشر شده در رسانههای اجتماعی عملکرد ضعیفی داشته و اهمیتی برای اعتبارسنجی پیامها قائل نیستند. با توجه به اهمیت موارد پیشگفته، پیشنهاد میشود که برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی مرتبط با سواد دیجیتال و سواد رسانهای در دستور کار آموزش و پرورش قرار داده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation of digital natives’ information behavior: A case of students between 15 and 18 Years at the Faezun High School in Tehran
نویسندگان [English]
- Elahe Naseri 1
- Maryam Sarrafzadeh 2
- Alireza Noruzi 3
1 Department of Knowledge and Information Science; Faculty of Management; University of Tehran; Tehran, Iran.
2 School of Information Sciences and Knowledge Studies, Faculty of Management, University of Tehran
3 Department of Knowledge and Information Science; Faculty of Management; University of Tehran
چکیده [English]
Abstract
Purpose: A digital native is someone who is born in the digital age. Computers, mobile phones, and in general, the new technologies have surrounded their lives. Natives are more comfortable using technology, and more skilled than their predecessors. The dependence on technology and hence the use of digital media has led to significant changes in various aspects of the lives of digital natives, one of which is the way information is acquired. This study aimed to investigate the information seeking behavior of digital natives in smart schools in Tehran.
Method: This research is an empirical research with the qualitative approach. Methods used included literature review and library study, questionnaire and interview. The study unit in the present study is the students of 10th and 11th grade students of Faezun School. At first, 12 students were selected by purposeful sampling method for interview. The data were then collected by semi-structured interviews and analyzed by coding method.
Results: Findings showed that the most used sources were databases, Google search, friends, e-books, print books and Wikipedia. But the library is not that important for them as an information source and they don't use it. In terms of the information-seeking process, the findings showed that the search for information in this generation is non-linear and not all follow a specific pattern. Since digital natives have good access to information tools and spend most of their time in digital media, they usually use cyberspace to meet their needs. Possible barriers to accessing information from a digital natives’ perspective include filtering, poor English, poor information literacy skills, low Internet speed, high cost of Internet, and lack of access to quality content in Persian. Other findings regarding the evaluation of information resources showed that digital natives perform well in the evaluation of educational resources but perform poorly in evaluating non-educational resources, for example in the social media space.
Conclusion: The results revealed that digital natives have poor performance in information searching and content assessment skills in social media; considering the importance of the above in information seeking behavior, it is suggested that holding workshops and training courses set it on the agenda related to the items listed.
کلیدواژهها [English]
- Information seeking
- Information seeking behavior
- Digital natives
- Students
- Smart schools