نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 استاد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف: هدف شناسایی و تحلیل رفتار اطلاع یابی زندگی روزمره و محیط های اطلاعاتی ارامنه اصفهان است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش ارامنه استان اصفهان و 300 نفر نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی به دست آمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای روایی محتوایی از صاحبنظران موضوعی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 934 /0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آمار های توصیفی و استباطی استفاده شد.
یافتهها: حدود 5/30% افراد تا حدودی موافق، 7/31% موافق و 8/37 % کاملا موافق با استفاده از اطلاعات در زندگی روزمره بودند. تلویزیون با میانگین 90/0±1/3 نسبت به رادیو 17/1±67/2 بیشترین میزان استفاده را داشت. بین زنان و مردان از نظر آماری تفاوت معناداری در اطلاعیابی زندگی روزمره وجود نداشت.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده و اجرای برنامههای موثر جهت بهبود اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره میتوان آگاهی، فرهنگ و نگرش افراد را نسبت به ارزشهای موجود در جامعه افزایش داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and analysis of everyday life information seeking behavior and information environment of Armenians in Isfahan city
نویسندگان [English]
- Behjat Taheri 1
- Zahed Bigdeli 2
1 MSc, Scientometrics, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, PhD Student, Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Full professor, Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: The propose of this study is Identification and analysis of everyday life information seeking behavior and information environment of Armenians in Isfahan city.
Methodology: The study was conducted through a survey. The target population of Armenians in Isfahan (4000 persons). The number of samples based on Morgan table 300, respectively. The sampling method was random. The tool for collecting data in this study was a questionnaire. Validity of data collection tool was measured using the opinions of experts Accounting and Sociology. Reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient values were 934/0. To analyze the data SPSS 18 software and descriptive statistics (frequency and percentage) and inferred statistics (t-test, Pearson correlation coefficient and Friedman rank test) were used.
Findings: In the case of the Armenian attitude about life, about 5-30% of people somewhat agree, 7/31 and 8/37 percent agreed completely agree to use the information in their daily lives were different. Between men and women in everyday life, there is no statistically significant difference in information seeking (p value =0/06).
Discussion: Finally, with regard to these cases and implement effective programs to Improving the knowledge information in the context of everyday life, culture and values in society's attitude towards them has increased
کلیدواژهها [English]
- ELIS (everyday-life information seeking)
- information environment(information ground)
- Armenians
- Isfahan