نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه قم

2 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران

3 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.

10.22055/slis.2025.47943.1973

چکیده

هدف: مقاله به بررسی نقش رسانه‌های اجتماعی در رفتار اطلاع‌یابی اعضاء هیئت علمی دانشگاه لرستان پرداخت.

روش‌شناسی‌: مقاله از نوع پیمایشی است. جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان تعیین و شامل 171 عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان است.

یافته‌ها: در بین انواع رسانه‌های اجتماعی علمی بالاترین میزان استفاده جامعه آماری به لینکداین، در بین ابزارهای تلفیقی وب – موبایل، بالاترین میزان استفاده جامعه آماری به وات ساپ، در بین ابزارهای چندرسانه‌ای، بالاترین میزان استفاده به اسکایپ، در بین ابزارهای میکروبلاکینگ، بالاترین میزان استفاده به توییتر و در بین ابزارهای ویکی، بالاترین میزان استفاده به ویکی‌پدیا تعلق گرفت. آزمون فرضیه‎‌های پژوهش نشان داد که بین نقش رسانه‌‎های اجتماعی و اهداف و انگیزه‌های اطلاع‌یابی اعضاء هیئت علمی دانشگاه لرستان رابطه مستقیم و معناداری به میزان 469/0 وجود دارد. بین نقش رسانه‌‎های اجتماعی و مهارت‌های اطلاع‌یابی اعضاء هیئت علمی دانشگاه لرستان رابطه مستقیم و معناداری به میزان 571/0وجود دارد و بین نقش رسانه‌‎های اجتماعی و راه‌های اطلاع‌یابی اعضاء هیئت علمی دانشگاه لرستان رابطه مستقیم و معنادار به میزان 646/0 وجود دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل نشان داد رسانه‌های اجتماعی در رفتار اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان نقش دارند. لذا به مسئولان دانشگاه پیشنهاد می‌شود که با ایجاد سازو کارهای مناسب جهت افزایش بهره‌وری دانشگاه در این زمینه باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of scientific social networks in providing information needs (Case study: Faculty members of Lorestan University)

نویسندگان [English]

  • Jafar Ebadollah Amoughin 1
  • Nayere Jafari Far 2
  • kianosh salari 3

1 University of Qom

2 Department of Knowledge and Information Science; Qom University of Medical Sciences; Qom. Iran

3 Department of Knowledge and Information Science, University of Qom

چکیده [English]

Purpose: The article investigated the role of social media in the information-seeking behavior of Lorestan University faculty members.

Methodology: The article is a survey type. The statistical population was determined based on the Cochran formula and the Krejcie and Morgan table and includes 171 faculty members of Lorestan University.

Findings: among the types of scientific social media, the highest rate of use by the statistical population is LinkedIn, among web-mobile integrated tools, the highest rate of use by the statistical population is WhatsApp, among multimedia tools, the highest rate is Skype, among Microblogging tools, the highest The usage rate was given to Twitter and among wiki tools, the highest usage rate was given to wikipedia. The test of research hypotheses showed that there is a direct and significant relationship between the role of social media and the goals and motivations of Lorestan University faculty members to seek information at the rate of 0.469. There is a direct and significant relationship between the role of social media and the information seeking skills of members at the rate of 0.571, and there is a direct and significant relationship at the rate of 0.646 between the role of social media and the ways of information seeking of Lorestan University faculty members.

Conclusion: The results showed that social media play a role in the information-seeking behavior of faculty members of Lorestan University. Therefore, it is suggested to the university officials to create appropriate mechanisms to increase the productivity of the university in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media, social networks"
  • information motives"
  • information seeking behavior"
  • ؛"
  • faculty members Lorestan University