سخن سردبیر
غلامرضا حیدری
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 1-2
مقاله پژوهشی
نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 1-18
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر.
یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند.
نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
مقاله پژوهشی
زهرا اباذری؛ مرضیه آصفی داریانی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 19-40
چکیده
هدف: مطالعه میزان رعایت روشهای استناددهی بینالمللی در تنظیم منابع و مآخذ مقالات مجلات علمی- پژوهشی فارسی حوزه علوم انسانی درسال 1388 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی انجام شد. تعداد جامعه آماری 96 عنوان مجله معادل 354 مقاله انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات نیز سیاهه وارسی میباشد. روش آماری مورد استفاده آمار توصیفی ...
بیشتر
هدف: مطالعه میزان رعایت روشهای استناددهی بینالمللی در تنظیم منابع و مآخذ مقالات مجلات علمی- پژوهشی فارسی حوزه علوم انسانی درسال 1388 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی انجام شد. تعداد جامعه آماری 96 عنوان مجله معادل 354 مقاله انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات نیز سیاهه وارسی میباشد. روش آماری مورد استفاده آمار توصیفی و آمار استنباطی میباشد. یافتهها: یافته ها نشان داد که اکثریت مقالات با 2/45 درصد توسط یک نویسنده نوشته شده بودند و اکثریت مقالات مورد بررسی از شیوه استناددهی APA، 5/17 درصد مجلات از شیوه استناددهی MLA، 5/4 درصد از شیوه استناددهی ونکوور و 4 درصد از شیوه استناددهی شیکاگو استفاده نموده بودند. برای آزمون این فرضیه از آزمون ناپارامتری کروسکال والیس استفاده شد. یافتههای تحلیلی پژوهش نشان میدهد که چون سطح معناداری آزمون 00/0 از سطح آزمون 05/0=a کوچکتر است لذا فرض صفر مبنی بر یکسان بودن میزان رعایت شیوههای استناددهی بین المللی در تنظیم منابع و مآخذ مورد استفاده مجلات حوزه علوم انسانی با اطمینان بالای 95 درصد رد میشود و در نتیجه فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه تفاوت معناداری در میزان رعایت شیوههای استناددهی وجود دارد، تائید میشود. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که در مجلات حوزه علوم انسانی و مقالات بررسی شده روش استناد دهیAPA بیشترین میزان استفاده را دارد در حالیکه روش استناددهی ونکوور بیش از سایر روشهای استناددهی رعایت میشود. همچنین ناشرین بخش خصوصی شاخصهای استناددهی را نسبت به ناشرین دولتی بهتر رعایت میکنند.
مقاله پژوهشی
علی شرفی؛ حمزه علی نورمحمدی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 41-60
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه مورد مطالعه سوابق 222 پایاننامه نمایه شده از سال 2006 لغایت 2010 در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. برای تفکیک پایاننامهها ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه مورد مطالعه سوابق 222 پایاننامه نمایه شده از سال 2006 لغایت 2010 در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. برای تفکیک پایاننامهها از یک طرح موضوعی شامل 12 گروه موضوعی کلی و 17 موضوع فرعی بر مبنای نظام موضوعی ISTA تنظیم شده است. ابزار گردآوری داده ها لیست کنترل بود و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و SPSS انجام شد.
یافته ها: موضوع کتابداری با 63 عنوان (37/28درصد)، و موضوع بازیابیاطلاعات با 52 عنوان (42/23درصد) بیشترین موضوعات پایاننامهها را به خود اختصاص داده اند ولی موضوع موتورهای جستجو سابقهای نداشته است. تولید پایاننامهها به ترتیب از سال 2006 تا 2010 روبه فزونی بوده و بیشترین تولید پایاننامه در سال 2010 با 75 عنوان، و کمترین آن در سال 2006 با 12 عنوان می باشد.
نتایج: پراکندگی موضوعات پایان نامه ها در طول سال های مختلف در دانشگاهها از روند منطقی تبعیت نکرده و به موضوعات قدیمی بیشتر تکیه شده است. بنابراین باید پژوهشگران کتابداری و اطلاع رسانی به انتخاب موضوعات نو و مناسب با نیازهای روز جامعه تشویق شوند.
مقاله پژوهشی
مرتضی کوکبی؛ فریده عصاره؛ محمدحسن عظیمی؛ ماجد هاشمی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 61-78
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش است.
روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش است.
روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس، و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران به میزان بسیار کمی توانایی استفاده از قابلیتهای نرمافزار پارس آذرخش دارند؛ آنان حدوداً 019/37% میتوانند از نرمافزار استفاده کنند. از مجموع 13 قابلیت مورد بررسی، میزان استفاده از 10 قابلیت آن پایینتر از 50% ، و تنها 3 قابلیت آن بالای 50% میباشد که در این بین کمترین میزان استفاده مربوط به بخش مدیریت در قسمت سرویسدهنده، و بیشترین میزان استفاده مربوط به بخش ورود و تصحیح اطلاعات در قسمت سرویسگیرنده بود. همچنین، کتابداران در استفاده از قابلیتهای موجود در قسمت سرویسدهنده توانایی بسیار کمی دارند (398/28%).
نتیجهگیری: به طور کلی، برخلاف آنچه که انتظار می رفت، کتابداران توانایی کمی در استفاده از قابلیتهای نرم افزار جامع کتابخانه ای پارس آذرخش دارند.
مقاله پژوهشی
نجلا حریری؛ زرین زرین آبادی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 79-96
چکیده
هدف: هوش معنوی نهتنها در بُعد فردی، بلکه در بُعد سازمانی نیز اهمیت ویژهای دارد. معنویت میتواند با تاثیر بر روی وجدان انسانها در آنها حس تعهد نسبت به مسئولیتهای روزمره زندگی را بهوجود آورده، نوعی تعهدپذیری در آنها ایجاد کند. هدف پژوهش تعیین رابطه هوش معنوی و تعهد شغلی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان است.
روش: روش ...
بیشتر
هدف: هوش معنوی نهتنها در بُعد فردی، بلکه در بُعد سازمانی نیز اهمیت ویژهای دارد. معنویت میتواند با تاثیر بر روی وجدان انسانها در آنها حس تعهد نسبت به مسئولیتهای روزمره زندگی را بهوجود آورده، نوعی تعهدپذیری در آنها ایجاد کند. هدف پژوهش تعیین رابطه هوش معنوی و تعهد شغلی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان است.
روش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش را نمونه ای تصادفی به تعداد 115 نفر از کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای هوش معنوی کینگ و تعهد شغلی تلا است. برای تحلیل دادهها از آزمون t مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) در نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشانگر هوش معنوی در حد بالا و تعهد شغلی در حد خوب در کتابداران است. رابطه معنیداری بین چهار مولفه هوش معنوی (بسط هوشیاری، آگاهی متعالی، تفکر وجودی و تولید معنای شخصی) و تعهد شغلی وجود دارد.
نتایج: با توجه به رابطه معنیدار و مثبت بین هوش معنوی و تعهد شغلی به نظر میرسد تقویت هوش معنوی کتابداران، انجام فعالیتهای شغلی به صورت متعهدانه را به دنبال خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
مائده جابری راد؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، صفحه 97-114
چکیده
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای ...
بیشتر
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای رنگها را هم در ایجاد شناخت و هم از نظر توان برقراری ارتباط غیر کلامی بین انسانها از هرجای جهان بررسی کرده و بازگو نماید.
روش: برای انجام این بررسی بر پایه دانش گرافیک، از روش کتابخانهای و مرور متون موجود و مراجعه به آثار هنرمندان و صاحبنظران استفاده شده است. ابتدا مولفههای موجود در انواع سیستمهای ارتباط کلامی و غیر کلامی شناسایی و شرح داده شده و پس از آن به اهمیت رنگ در جایگاه یک پیامرسان با هدف بهکارگیری رنگ به شکلی که دارای ترکیب صحیح، مرتبط با زمان و مکان و ماندگار در حافظه باشد پرداخته شده است.
نتیجه: شناخت محدودیتها و عوامل انتخاب رنگ، در فرآیند ارتباطات نیازمند قراردادهایی شناخته شده بین فرستنده و گیرنده پیام است تا باعث ادراک پیام "رنگ" گردد. بنابراین، طراح باید با شناخت کافی از گیرنده و بررسی روان شناسانه و جامعه شناسانه وی و نوع عوامل موثر بر او، به انتخاب رنگ بپردازد. در عرصه تبلیغات نیز با توجه به اینکه پیامهای رنگی بسیار پنهانی هستند و مخاطبان به طور کامل از معانی روانی و ضمنی آنها آگاهی ندارند، اطلاعات دریافت شده طراحان را قادر میسازد تا با استفاده از رنگها در مقیاس وسیع و متنوع جهت پاسخگویی به نیازهای کاربران، استفاده از محصولی را گسترش داده، یا مورد توجه عموم سازند و بتوانند تبلیغی موفق ارائه دهند.