سخن سردبیر
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 1-2
علمی پژوهشی
غلامرضا حیدری
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 1-24
چکیده
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی است.
روششناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است.
ضرورت و نوآوری: علیرغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی است.
روششناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است.
ضرورت و نوآوری: علیرغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا یک حوزهی علمی و حتی تأثیرگذاری آن بر تاریخ، هویت، نظریهپردازی و دیگر ابعاد تمامی حوزههای دانش، این مسئله در حوزهی علم اطلاعات و دانششناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بررسی متون بیانگر کمبود و حتی فقدان نوشتاری است که به طور کامل به این موضوع اختصاص یافته باشد.
یافتهها: برخی بیسروسامانیهای تاریخی در رشتهی ما به دلیل تنوع در واژگان و در نتیجه تاریخهای مختلف زبان، خط، کتاب، کتابخانه، علم، حرفه، کتابداری، اطلاعرسانی، علم کتابخانه، دکومانتاسیون، علم اطلاعات، و مانند آن است.
نتیجهگیری: چنانچه این تاریخهای مختلف و حتی متفاوت از رشته در ذیل عبارت و مفهوم «دانش مدون» بازسازی و بازنویسی و یکپارچه شود، این آشفتگیها را میتوان به سامان کرد.
کلیدواژهها: کتابداری/ علم اطلاعات و دانششناسی/ مدیریت اطلاعات/ زبان/ واژگان/ اصطلاحات/ مفاهیم/آشفتگی واژهشناختی/ اصطلاحشناسی.
علمی پژوهشی
نجلا حریری؛ عاطفه زارعی؛ فیروزه دوخانی
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 25-44
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه پنج عامل ابعاد شخصیتی کتابداران در کتابخانه های دانشگاهی استان همدان با نوع کار و مدل سه بعدی تعهد سازمانی(عاطفی، مستمر و هنجاری) است.
روش: پژوهش با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی آزمون های پنج عاملی شخصیت NEOPI-FF و مدل سه بعدی تعهد سازمانیAllen & Meyer است. جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه پنج عامل ابعاد شخصیتی کتابداران در کتابخانه های دانشگاهی استان همدان با نوع کار و مدل سه بعدی تعهد سازمانی(عاطفی، مستمر و هنجاری) است.
روش: پژوهش با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی آزمون های پنج عاملی شخصیت NEOPI-FF و مدل سه بعدی تعهد سازمانیAllen & Meyer است. جامعه پژوهش 83 نفر است. روش آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون همبستگی پیرسون، آزمون مجذور کای و تحلیل رگرسیون ( دومتغیره و چند متغیره ) است.
یافتهها: یافته ها نشان داد که بین متغیرهای شخصیتی برونگرایی و روان رنجورخویی یا تهییچ پذیری با تعهد عاطفی سازمانی و متغیر شخصیتی "باز بودن و خلاقیت" با تعهد هنجاری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین نوع کار و تعهد مستمر سازمانی، بین متغیر شخصیتی برونگرایی و خلاقیت با نوع کار رابطه معناداری وجود دارد که البته این دو متغیر در بخش خدمات فنی بیشترین نمود را داشتهاند. از بین متغیرهای تعدیلی (جنسیت ، تاهل ، سن و تحصیلات) بین متغیر تاهل با تعهد سازمانی رابطه معناداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: شواهد حاکی از این است که تعهد سازمانی و نوع کار تحت تاثیر ابعاد شخصیتی کارکنان کتابخانه قرار دارد. این عوامل نه تنها بر عملکرد کتابدارن بلکه بر بهبود کیفیت بهره وری سازمانی تأثیر دارد. توصیه می شود مسئولین کتابخانه ها دقت لازم را برای جلوگیری از تضاد کار- شخصیت در کتابخانه ها به عمل آورند.
کلید واژه ها: ابعاد شخصیتی، کتابداران، کتابخانههای دانشگاهی، همدان، مدل سه بعدی تعهد سازمانی
علمی پژوهشی
سعیده ابراهیمی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 45-60
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی جنوب کشور تشکیل داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که در دو بخش طیف لیکرت و پرسش باز ارائه شد.
یافته های پژوهش: بین متغیر مهارت مدیریت تغییر و نگرش به تغییر سازمانی ارتباط معنیداری وجود ندارد و نگرش عاطفی مدیران به تغییر بیش از نگرش شناختی آنها به تغییر است. همچنین بین نگرش رفتاری مدیران به تغییر و میزان تجربه آنها ارتباط معنی دار منفی وجود دارد، این در حالی است که بین نگرش شناختی مدیران به تغییر، با تجربه آنها در مدیریت کتابخانه ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که جهت ایجاد تغییر و تطبیقپذیری با محیط در حال تغییر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، داشتن مهارت مدیریت تغییر و نگرش مثبت به تغییر هر دو لازم است. همچنین، بکارگیری مدیران جوانتر که نگرش رفتاری بهتری به تغییر دارند در کنار مدیران مجرب که نگرش شناختی آنها به تغییر برجستهتر است میتواند زمینه پذیرش تغییر را مهیا نماید.
کلیدواژهها: کتابخانههایدانشگاهی، مدیران، مدیریت تغییر، نگرش به تغییر، نگرش عاطفی، نگرش شناختی، نگرش رفتاری.
علمی پژوهشی
منصور تاجداران؛ سعید رضایی شریف آبادی؛ شبنم رفوآ
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 61-82
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت زیرساخت های اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران براساسمؤلفه های آن انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهش هایتوصیفی پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 112 نفر -مدیران دفاتر مرکزی 61 شرکت بیمه دولتی و خصوصی فعال ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت زیرساخت های اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران براساسمؤلفه های آن انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهش هایتوصیفی پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 112 نفر -مدیران دفاتر مرکزی 61 شرکت بیمه دولتی و خصوصی فعال در بازار بیمه ایران مستقر در شهر تهران استکه از میان آنها، براساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 621 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که با استفادهاز روش نمونه گیری طبقه ای، پرسشنامه در بین آنها توزیع گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با روش های آمارتوصیفی و استنباطی )آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون t تک نمونه ای( انجام شد.یافتهها: در مجموع زیرساخت اشتراک دانش در صنعت بیمه کشور دارای وضعیت نسبتاً مطلوبی می باشد.زیرساخت فرآیندی )سازمانی( بهترین وضعیت و زیرساخت انسانی ضعیف ترین وضعیت را نشان می دهند.نتیجهگیری: به نظر می رسد که با توجه به اینکه فضای صنعت بیمه روز به روز رقابتی تر میشود،شرکت های بیمه اهمیت اشتراک گذاری دانش را در راستای کسب مزیت رقابتی درک نموده و آنرا پیاده می نمایند.
علمی پژوهشی
فرامرز سهیلی؛ فریده عصاره؛ روح الله خادمی
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 83-102
علمی پژوهشی
مهری شهبازی؛ رحیم علیجانی
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، صفحه 103-122
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهانمیباشد.روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها پس از جستجوی عبارت ) Payam* OR PNU ( در فیلدآدرس پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی، نتایج، مجدداً بصورت دستی در نرم افزار Word مورد بررسی قرارگرفت و مدارک مربوط به دانشگاه های پیام نور استان اصفهان تفکیک گردید. رکورد های به دست ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهانمیباشد.روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها پس از جستجوی عبارت ) Payam* OR PNU ( در فیلدآدرس پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی، نتایج، مجدداً بصورت دستی در نرم افزار Word مورد بررسی قرارگرفت و مدارک مربوط به دانشگاه های پیام نور استان اصفهان تفکیک گردید. رکورد های به دست آمدهاز این بررسی جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل داد.یافتهها: یافته ها نشان داد که تا تاریخ بررسی تعداد 47 مدرک از پژوهشگران دانشگاه پیام نور اصفهاندر این پایگاه به ثبت رسیده است. از 47 مدرک تولید شده تنها 1 مدرک بصورت انفرادی و مابقیبصورت گروهی انجام گرفته و 60 مدرک دارای مشارکت بین المللی می باشد.نتیجهگیری: روند تولیدت علمی پژوهشگران دانشگاه پیام نور اصفهان تا سال 1060 سیری صعودی راپیموده است و بیشترین موضوعات پژوهشگران را شیمی با 94 مدرک به خود اختصاص داده است.