علمی پژوهشی
محمدحسن عظیمی؛ غلامرضا فدایی
چکیده
هدف: هدف این مقاله ارائه راهکارهای مناسب برای آیندهپژوهی در حوزه فناوریهای اطلاعات مورد استفاده در کتابخانههای دانشگاهی میباشد تا با بهرهگیری از راهکارهای ارائه شده بتوان به شکل مطلوب و مؤثرتری در حوزه مورد نظر مطالعات آیندهپژوهی را هدایت و اجرا نمود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش بررسی متون و روشهای مورد استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله ارائه راهکارهای مناسب برای آیندهپژوهی در حوزه فناوریهای اطلاعات مورد استفاده در کتابخانههای دانشگاهی میباشد تا با بهرهگیری از راهکارهای ارائه شده بتوان به شکل مطلوب و مؤثرتری در حوزه مورد نظر مطالعات آیندهپژوهی را هدایت و اجرا نمود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش بررسی متون و روشهای مورد استفاده در مطالعات آیندهپژوهی میباشد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رویکردها و روشهای پویش محیطی و تحلیل سوات به همراه بهرهگیری از روش دلفی میتواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین میتوان از روش فناوریهای کلیدی به شکل مطلوب مؤثر بهره گرفت، ولی مطلوب ترین و مؤثرترین روش که میتواند در فرایند جذب فناوری در کتابخانهها و حوزه کتابداری و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار گیرد نقشه راه یا رهنگاشت فناوری اطلاعات است. نتیجه گیری: روش نقشه راه یا رهنگاشت فناوری اطلاعات میتواند کاربردیترین و مؤثرترین روش محسوب شود و در صورت ترکیب با روشهای پویش محیطی و تحلیل سوات ضریب اطمینان نتایج را به شکل مؤثری افزایش خواهد داد.
علمی پژوهشی
سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
علمی پژوهشی
هاجر ستوده؛ محمدحسن امیدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر میکوشد وضعیت استنادی مقالات تأمین اعتبار شده ایران را در سه گروه اعتبارات داخلی، خارجی و مشارکتی بررسی و با مقالات تأمین اعتبار نشده مقایسه نماید. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل استنادی و نمونه هدفمند پژوهش را مقالات ایرانی نمایه شده در SCI در سالهای 2008-2011 تشکیل میدهد. وضعیت تامین اعتبار، به کمک فیلدهای FU (سازمان تأمینکننده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر میکوشد وضعیت استنادی مقالات تأمین اعتبار شده ایران را در سه گروه اعتبارات داخلی، خارجی و مشارکتی بررسی و با مقالات تأمین اعتبار نشده مقایسه نماید. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل استنادی و نمونه هدفمند پژوهش را مقالات ایرانی نمایه شده در SCI در سالهای 2008-2011 تشکیل میدهد. وضعیت تامین اعتبار، به کمک فیلدهای FU (سازمان تأمینکننده اعتبار) و FX (تصدیق اعتبار پژوهشی) تعیین شد. آماده سازی و سپس تحلیل دادهها به کمک نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس انجام شد. یافتهها: مقالات تأمین اعتبار شده به لحاظ نرخ استناد شدگی و میانگین استنادی به نحو معنیداری از مقالات تامین اعتبار نشده پیشتر هستند. همچنین، وضعیت استنادی گروه مقالات تأمین اعتبار شده خارجی و مشارکتی از مقالات تامین اعتبار شده داخلی بهتر است. نتیجهگیری: برتری استنادیمقالات برخوردار از اعتبارات پژوهشی، میتواند علت یا معلول جذب اعتبارات باشد. از یک سو، ممکن است اعتبارات پژوهشی، به ارتقای کیفیت تولیدات علمی و در نتیجه افزایش استناد به آنها انجامیده باشد. از سوی دیگر، احتمال دارد مقالات با کیفیت بالا در جذب اعتبار پژوهشی موفقتر باشند و این امر در جذب استناد بیشتر موثر باشد. به هر روی، با توجه اهمیت اعتبارات در ارتقای کیفی و اثرگذاری پژوهش، میتوان موفقیت در جذب اعتبارات پژوهشی به ویژه از منابع خارجی را بهعنوان شاخص ارزیابی پژوهشگران به کار گرفت.
علمی پژوهشی
اورانوس تاج الدینی؛ محمد اعظمی؛ علی سادات موسوی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری میباشد. ابزار گردآوری داده در بخش کمّی پرسشنامه محقّقساخته و در بخش کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته میباشد. جامعة پژوهش حاضر را کلّیّة اعضاء هیأت علمی گروههای علوم انسانی سراسر کشور از رشتههای مختلف علومانسانی تشکیل دادهاند.
یافتهها: یافتههای بخش کمّی این پژوهش بر معنیداری مؤلّفههای یکی از مدلهای استاندارد جهانی ترجمان دانش یعنی منبع، محتوا، زمینه، محیط و کاربران پژوهش در علوم انسانی کشور دلالت داشت و نشاندهندة تحقق ترجمان دانش در این علوم (2/60 درصد) بود.
نتیجهگیری: با تکیه بر نتایج بخش کمّی که دلالت بر معنیدار بودن فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی داشت، بهوسیلة رویکرد کیفی و انجام مصاحبه با پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران دادههای حاصله کدبندی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل شده و یافتههای بخش کیفی این پژوهش منجر به ارائة الگوی هدفمند ترجمان دانش در علوم انسانی شد.
علمی پژوهشی
شهناز خادمی زاده؛ معصومه خادمی زاده؛ پریسا محمودی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانههای تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسل و تکنیکهای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانههای تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسل و تکنیکهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ازمیان جامعه پژوهش، کتابخانه «شرکت مهندسی مشاور طوس آب» و کتابخانه «سازمان صنعت و معدن و تجارت» به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص دادهاند. همچنین کتابخانههای مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف تقریبا 70 درصد، سازمان و مدیریت 55 درصد، نیروی انسانی 67/41 درصد، مجموعه 55/55 درصد، سازماندهی منابع 50 درصد، خدمات 59 درصد، ساختمان و تجهیزات 54 درصد، بودجه 48 درصد مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند.
نتیجهگیری: در مجموع مشاهده شد که 5 استاندارد یعنی اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، مجموعه، خدمات و ساختمان و تجهیـزات در کتابخانـه هـای مورد مطالعه مراعات میشوند و تنها استانداردهای نیروی انسانی و سازماندهی مراعات نشده است. در مورد بودجه نیز نمی توان اظهـار نظـر قطعـی کـرد.
علمی پژوهشی
علیرضا افشانی؛ محمد توکلیزادهراوری؛ فرامرز سهیلی؛ اکرم جنتیفر
چکیده
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد.
یافتهها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنیداری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت.
علمی پژوهشی
پیمان جلیل پور؛ ابوالفضل اسدنیا؛ آتوسا کوچک
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین نقاط قوّت و ضعف داخلی و همچنین مهمترین فرصتها و تهدیدهای خارج از کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز و تعیین اینکه آیا این کتابخانهها از قابلیّتهای لازم برای خصوصیسازی برخوردارند، انجام گرفت.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانهای، سیاهه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین نقاط قوّت و ضعف داخلی و همچنین مهمترین فرصتها و تهدیدهای خارج از کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز و تعیین اینکه آیا این کتابخانهها از قابلیّتهای لازم برای خصوصیسازی برخوردارند، انجام گرفت.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانهای، سیاهه وارسی، و مشاهده است. جامعه پژوهش، دربرگیرنده اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که جمع امتیازات وزنی نقاط قوّت و ضعف داخلی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز برابر با 04/4 و جمع امتیازات وزنی فرصتها و تهدیدهای خارج از این کتابخانهها برابر با 87/3 است که هر دو عدد از عدد معیار 5/2 بزرگتر بود. به این ترتیب، کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر عوامل درونی دارای قوّت بوده و با استفاده از فرصتهای پیشِ رو، توان مقابله با تهدیدها را دارا هستند.
نتیجهگیری: این نتایج گویای این بود که کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز از قابلیّتهای لازم برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردار میباشند.