علمی پژوهشی
زاهد بیگدلی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ زیور صباغی نژاد؛ غلامرضا رجبی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و دسته بندی نیازهای اطلاعاتی کودکان است. منظور از کودک، بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، افراد تا سن 18 سالگی است. روش شناسی: این مقاله به شیوه مروری تحلیلی انجام گرفته است. در بخش اول به مرور پژوهشهای داخل و خارج از ایران که به دسته بندی نیازهای اطلاعاتی کودکان پرداخته اند، توجه شده است و در بخش دوم، جمع بندی، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و دسته بندی نیازهای اطلاعاتی کودکان است. منظور از کودک، بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، افراد تا سن 18 سالگی است. روش شناسی: این مقاله به شیوه مروری تحلیلی انجام گرفته است. در بخش اول به مرور پژوهشهای داخل و خارج از ایران که به دسته بندی نیازهای اطلاعاتی کودکان پرداخته اند، توجه شده است و در بخش دوم، جمع بندی، پژوهشگران این اثر ارائه شده است. یافته ها: پژوهش حاضر بر اساس پیمان نامه حقوق کودک (ژنو 1959)، دسته بندی جدیدی از نیازهای اطلاعاتی کودکان ارائه کرده است. بر این اساس نیاز اطلاعاتی زیر برای کودکان، قابل طرح است: نیازهای اطلاعاتی مربوط به بقا و حیات، تأمین اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی؛ حمایت از خود، جلوگیری از سوء استفاده؛ روابط شخصی و خانوادگی، دوست یابی؛ آزادی بیان و اندیشه؛ امور مذهبی؛ کتابها، منابع اطلاعاتی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی؛ سلامت و بهداشت؛ آموزش اطلاعات تخصصی؛ اوقات فراغت و سرگرمی؛ عزت نفس و منزلت فردی و اجتماعی. نتیجه گیری: توجه به ماهیت نیازهای اطلاعاتی کودکان، می تواند کمک بزرگی به کتابداران، بویژه کتابداران کتابخانه های عمومی، در راستای انتخاب منابع اطلاعاتی ویژه این گروه از جامعه نماید.
علمی پژوهشی
پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی؛ فرهاد احمدی اصل
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسائی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده عادت به مطالعه دربین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، میباشد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و پیمایشی است. نمونه این پژوهش را 380 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز تشکیل میدهند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسائی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده عادت به مطالعه دربین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، میباشد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و پیمایشی است. نمونه این پژوهش را 380 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز تشکیل میدهند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 24 سؤال بوده است. یافتهها: براساس نتایج 8/62 درصد پاسخگویان را دختران و 2/37 درصد آنان را پسران تشکیل دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین مطالعه درسی دانشآموزان در طول روز تقریباً 3 ساعت بوده و دختران به طرز معنیدار بیشتر از پسران مطالعه درسی دارند. میانگین مطالعه غیر درسی دانشآموزان نیز حدود 55 دقیقه در روز محاسبه گردید که از این نظر بین میانگین مطالعه دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود ندارد. بر اساس یافتهها، رایجترین راه کسب اطلاعات در بین دانشآموزان، رادیو و تلوزیون و اینترنت است. همچنین یافتهها نشان میدهد که بین تحصیلات والدین و مطالعه غیر درسی دانشآموزان در سطح 037/0 همبستگی وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، از میان عوامل ترغیب کننده، عوامل آموزشی، عوامل اقتصادی و عوامل انگیزشی، بیشترین تأثیر را از نظر دانشآموزان، در ترغیب مطالعه داشته است. در میان عوامل بازدارنده نیز باز هم عوامل فرهنگی، آموزشی و اقتصادی دارای بیشترین فراوانی در بین پاسخها بودهاند. در پایان پیشنهاداتی جهت ارتقاء سطح مطالعه ارائه شده است.
علمی پژوهشی
هاجر ستوده؛ کیانوش رشیدی
چکیده
هدف : بررسی برنامههای حفاظت وب جهان به منظور تعیین زمینهی فعالیت و ویژگیهای آنها به لحاظ سابقه فعالیت، پوشش مجموعه، گستره پوشش، نوع منابع، الگوی دسترسی و نوع جامعه تحت پوشش فعالیتهای حفاظت وبی است. روش: گردآوری دادهها به روش متنپژوهی انجام شد. برنامههای برتر حفاظت وبی از طریق جستجو در گوگل، مستندات، مقالات و راهنماهای ...
بیشتر
هدف : بررسی برنامههای حفاظت وب جهان به منظور تعیین زمینهی فعالیت و ویژگیهای آنها به لحاظ سابقه فعالیت، پوشش مجموعه، گستره پوشش، نوع منابع، الگوی دسترسی و نوع جامعه تحت پوشش فعالیتهای حفاظت وبی است. روش: گردآوری دادهها به روش متنپژوهی انجام شد. برنامههای برتر حفاظت وبی از طریق جستجو در گوگل، مستندات، مقالات و راهنماهای معتبرشناسایی شد. یافتهها: بررسی برنامهها نشان داد که شمار برنامههای حفاظت در سراسر دنیا رو به افزایش دارد. این امر نشان از اهمیت حفاظت وب و آگاهی روز افزون در این باره دارد. این برنامهها در دو دسته کلی تحقیق و توسعه در حوزه حفاظت وبی و نیز اجرای عملیاتی حفاظت فعالیت دارند. نتیجهگیری: رویه های غالبی که در این برنامه ها مشاهده شد عبارتند از حفاظت از دامنه ملی و در نتیجه حفاظت از تلفیقی از انواع منابع و (تقریبا) همه موضوعات، و همچنین ارائه الگوی دسترسی آزاد به جامعه کاربری جهانی.
علمی پژوهشی
سلیمان شفیعی؛ امین زارع
چکیده
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده ...
بیشتر
هدف: فراتحلیل به عنوان یک پارادایم جدید و متفاوت از فراترکیب کیفی، فراقومنگاری و مرور نظامند است. ذهنی بودن مطالعات اجرا شده، وجود ناهمگنی و تناقض در نتایج مطالعات، رابطه غیر موثر نتایج پژوهشها با خطمشیها، سیاستهای کلان و امور عامالمنفعه، تفسیری بودن نتایج در مقایسه با پژوهشهای کمی، چند پارادایمی بودن پژوهشها، استفاده از ابزارهای اندازهگیری غیردقیق دلایل شکلگیری روش فراتحلیل است. مراحل اجرا و روشهای آماری مورد استفاده در فراتحلیل به گونهای است که آن را از سایر روشها متمایز میسازد. روششناسی: این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی منابع نظری نگارش شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بستر لازم برای اجرای مطالعات فراتحلیل در علم اطلاعات و دانششناسی وجود دارد. فراتحلیل میتواند ابزاری قدرتمند برای پژوهشگران این رشته در یکپارچه سازی نتایج مطالعات، توسعه نظریههای موجود، خلق نظریههای جدید و ارائه تفسیرهای جامع از پدیدههای مورد بررسی است. نتیجه گیری: عمدهترین چالشهای پیش رو و راهبردهای حل مسائل فراتحلیل عبارتاند از ناهمگنی انتشارات، عدم تجانس، دادههای ناقص، موجود بودن و قابلیت دسترسی به مطالعات اولیه واجد شرایط و مطالعات به زبان دیگر است.
علمی پژوهشی
سمیه سادات آخشیک
چکیده
هدف: این مقاله با هدف تحلیل موضوعی پژوهشهای منتشر شده در مجلات علم اطلاعات و دانششناسی در حوزه مدیریت و شناسایی میزان انطباق آنها با مسائل و چالشهای مدیریت در این رشته انجام شده است. روش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد تنها بخش اندکی از ...
بیشتر
هدف: این مقاله با هدف تحلیل موضوعی پژوهشهای منتشر شده در مجلات علم اطلاعات و دانششناسی در حوزه مدیریت و شناسایی میزان انطباق آنها با مسائل و چالشهای مدیریت در این رشته انجام شده است. روش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد تنها بخش اندکی از مقالههای علمی-پژوهشی (17%) به مدیریت و موضوعات مربوط به آن پرداختهاند. موضوع پرتکرار مقاله های بررسی شده در این حوزه، مدیریت دانش و پس از آن کیفیت خدمات است. نتیجهگیری: اولویتهای پژوهش در حوزه مدیریت از دیدگاه خبرگان به مسائلی از قبیل تخصص در پست مدیریت، فنون مدیریت، برنامهریزی برای توسعه خدمات و نگرش مدیران مرتبط است اما بین این موضوعات با موضوعهای پرتکرار مقالههای این حوزه همخوانی چندانی وجود ندارد. به نظر میرسد مهمترین دلایل این امر به کاستیهای کیفی و کمی پژوهش و نگارش، دشواریهای پژوهش در این حوزه و پیروی از مدهای مدیریتی مربوط است.
علمی پژوهشی
سهیلا خوئینی؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا
چکیده
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم ...
بیشتر
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونهگیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) است.
یافتهها: بر اساس یافتهها، روانشناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتابدرمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دورههایی در حوزههای مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی و مهمترین وظیفه سایر افراد به ترتیب، تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط کتابداران است. کتابدرمانی خلاق و کتابدرمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روشهای اجرای کتابدرمانی هستند.
نتیجه گیری: از دیدگاه پاسخدهندگان، کتابدرمانی خلاق که میتواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتابهای خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمانجویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آنها و مواردی از این قبیل باشد، بهترین روش اجرای کتابدرمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.
علمی پژوهشی
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ اشرف حیدرزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده دامپزشکی و دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل میدهند. جامعه پژوهش با روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادههای، با استفاده از پرسشنامهای انجام شده است که بر مبنای یافتههای پژوهش Poursrajian, Olia and Soltani Ali Abadi (1392) و نیز پرسشنامه Rezaei (1392) تدوین شده بود.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان دادکه از نظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم و دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، زیرساختهای اشتراک دانش از جمله زیرساخت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت انسانی، زیرساخت راهبردهای رهبری و مدیریتی و زیرساخت ساختاری و اداری و تمایل اساتید به اشتراک دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب وجود دارد. در مقایسه وضعیت دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از لحاظ زیرساخت فرهنگی تفاوتهایی مشاهده میشود و در سایر زیرساختها وضعیت مشابهی در هر دو دانشگاه وجود دارد.
نتیجه گیری: وضعیت زیرساختهای اشتراک دانش در دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حد متوسط قرار دارد. به نظر میرسد با پیادهسازی برنامهریزیهای دقیقتر از طرف بخش مدیریت دانش و نیز حمایتهای مدیریتی در دو دانشگاه میتوان وضعیت بهتری را در این رابطه رقم زد.
علمی پژوهشی
مهرناز مرشدی یکتا؛ محمدرضا فرهادپور؛ فریبا نظری
چکیده
هدف: هدف بررسی تأثیر فرهنگ اطلاعات سازمانی بر استفاده کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نتایج اطلاعات است.
روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. تعداد 254 نفر از کارشناسان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین750 نفر انتخاب و بین آنها پرسشنامه محققساخته دارای روایی صوری و پایا (82/0=α) ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی تأثیر فرهنگ اطلاعات سازمانی بر استفاده کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نتایج اطلاعات است.
روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. تعداد 254 نفر از کارشناسان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین750 نفر انتخاب و بین آنها پرسشنامه محققساخته دارای روایی صوری و پایا (82/0=α) توزیع و داده ها گردآوری گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که به لحاظ میانگین وضعیت ابعاد یکپارچگی اطلاعات (09/13)، شفافیت اطلاعات (72/10)، اشتراک اطلاعات (77/18)، فعالیت حرفهای اطلاعات (21/12)، غیررسمی بودن اطلاعات (55/8) و کنترل اطلاعات (94/17) میباشد و در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. ضمنا، یکپارچگی اطلااعات، شفافیت اطلاعات، اشتراک اطلاعات و کنترل اطلاعات بر استفاده کارشناسان از نتایج اطلاعات تأثیر دارد ولی غیررسمی بودن اطلاعات بر آن تأثیر ندارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، وضعیت یکپارچگی اطلاعات، شفافیت اطلاعات، اشتراک اطلاعات، فعالیت اطلاعات و کنترل اطلاعات در بین کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطلوب و وضعیت مولفه غیررسمی بودن اطلاعات نسبتا مطلوب است و از اطلاعات غیر رسمی تنها برای تأیید اطلاعات رسمی استفاده میشود. وضعیت فرهنگ اطلاعات سازمانی به طور کلی در این دانشگاه مطلوب و بین فرهنگ اطلاعات سازمانی و استفاده از اطلاعات، همبستگی مثبت قوی وجود دارد فرهنگ اطلاعات سازمانی باورها، هنجارها و ارزشهای ناظر بر اطلاعات است، که توجه به آنها در سازمان میتواند بر محوریت اطلاعات در تصمیمگیریهای خرد و کلان و استفاده از اطلاعات در انجام وظایف سازمانی تأثیر داشته باشد.
علمی پژوهشی
حسین مرادی مقدم؛ روح اله خادمی؛ حمید کشاورز
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی بروندادهای علمی پژوهشگران دانشگاه سمنان از منظر شاخصهای کمی و شاخصهای کیفی انجام گرفته است. همچنین بررسی الگوها و نقشه همنویسندگی محققان دانشگاه سمنان در پایگاه وب آو ساینس یکی دیگر از اهداف این پژوهش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از شاخصهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی بروندادهای علمی پژوهشگران دانشگاه سمنان از منظر شاخصهای کمی و شاخصهای کیفی انجام گرفته است. همچنین بررسی الگوها و نقشه همنویسندگی محققان دانشگاه سمنان در پایگاه وب آو ساینس یکی دیگر از اهداف این پژوهش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی مدارکی است که دانشگاه سمنان را در وابستگی سازمانی خود ذکر کرده و در نمایههای استنادی وب آو ساینس و طی بازه زمانی مورد بررسی نمایه شدهاند. نقشه هم نویسندگی با استفاده از نرم افزارهای، کوآتور، یوسی نت و نت دراو ترسیم و تحلیل شده است.
یافته ها: حوزه مهندسی (حدود 39 درصد)، فیزیک (حدود 5/19 درصد) و ریاضی (حدود 14 درصد)، موضوعاتی بوده اند که محققان دانشگاه سمنان پیرامون آن تولید علمی داشتهاند. طی سالهای مورد بررسی، محققان ایران 019,272 مدرک تولید کردهاند که در این بین سهم دانشگاه سمنان 2106 مدرک میباشد که جایگاه تقریباً 30 را در بین دانشگاههای کشور به خود اختصاص داده است. سهم دانشگاه سمنان از تولید علم جهان در بازه مورد بررسی، 0049/0 درصد است. محاسبه نرخ رشد نشان داد که، نرخ رشد تولیدات علمی محققان دانشگاه سمنان در نیم قرن اخیر 22/43 بوده است که روند رو به رشد بسیار خوبی محسوب می شود. به لحاظ حوزههای موضوعی، بیشترین حوزههای مورد علاقه محققان دانشگاه سمنان برای انتشار مدارک علمی به صورت مستقل، حوزه ریاضیات بوده است.
نتیجه گیری: نتایج بررسی دادهها نشان داد که هرچند روند هم نویسندگی در بین محققان دانشگاه سمنان در چند سال اخیر دچار نوسان بوده است اما در طی دوره مورد بررسی محققان دانشگاه سمنان به سمت هم نویسندگی گرایش داشته و در مجموع نیز مدارک علمی سه نویسنده بیشترین نوع هم نویسندگی بوده است.
علمی پژوهشی
میترا پشوتنی زاده؛ مریم اکبری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت امنیت ساختمان و نگهداری منابع و اطلاعات در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و مقایسه آن با برخی کتابخانههای ایران و جهان انجام شده است. روش شناسی: دادهها از طریق مشاهده محیط و امکانات این کتابخانه و مصاحبه با مسئولین و کارمندان هر بخش، و ارسال پرسشنامهای با سوالات باز برای مسئولین ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت امنیت ساختمان و نگهداری منابع و اطلاعات در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و مقایسه آن با برخی کتابخانههای ایران و جهان انجام شده است. روش شناسی: دادهها از طریق مشاهده محیط و امکانات این کتابخانه و مصاحبه با مسئولین و کارمندان هر بخش، و ارسال پرسشنامهای با سوالات باز برای مسئولین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتابخانه کنگره و کتابخانه بریتانیا و مطالعه سایت این مراکز اطلاعاتی جمع آوری شده است. در نهایت برای ایجاد بینشی دقیقتر، به مقایسه امکانات و شرایط این کتابخانه با کتابخانه ملی ایران، کتابخانه کنگره و بریتانیا پرداخته شده است. یافته ها: در این پژوهش، گزارشی از منابع موجود در کتابخانه و فعالیتهای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتابخانه کنگره و کتابخانه بریتانیا برای حفاظت از مجموعهها و منابع اطلاعاتی ویژه ارائه و راهکارها و خط مشیها و محدودیتهای موجود برای حفظ امنیت اطلاعات در راستای جلوگیری از سرقت، آسیبهای اجتماعی و روانی و ... بیان شده است. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان تا رسیدن به سطح ایدهآل فاصله دارد و در کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان معیارها و استاندارها بطور کامل رعایت نشده است. کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان باید اقدام به تدوین برنامه بلند مدت که حاوی روشهای کاهش آلودگی، کنترل درجه حرارت و رطوبت نسبی، صحافی و مرمت، اسیدزدایی و عوامل کنترل بیولوژیکی است در این مجموعه باارزش نماید و در این زمینه میتوان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کمک و راهنمایی گرفت.