علمی پژوهشی
مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا؛ سمیه آخشیک؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی شده، نظرات مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در خصوص میزان اهمیت هریک از معیارهای فرعی شناسائی شد. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از رگرسیون امتیاز عامل و روش بوت استرپ-پی (صدکی) نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها: الگوی تعالی سازمانی متناسبسازی شده در شرایط کتابخانههای دانشگاهی ایران از برازش کافی برخوردار است، معیارهای توانمندساز در مجموع 62درصد و معیارهای نتایج 38 درصد از ساختار وزتی الگو را بهخود اخصاص میدهند. در بین معیارهای توانمندساز معیار فرایندها، منابع و خدمات اطلاعاتی با وزن تقریبی 15درصد و در بین معیارهای نتایج معیار نتایج کلیدی عملکرد با وزن تقریبی 14درصد بیشترین وزن را بهخود اختصاص میدهند.نتیجه گیری: معیارهای توانمندساز بیش از معیارهای نتایج برای تعالی خدمات درکتابخانههای دانشگاهی ایران اهمیت دارند، تقویت این معیارها میتواند زمینه بهبود ارائه خدمات و رسیدن به نتایج متعالی را بهدنبال داشتهباشد.
علمی پژوهشی
زهره چراغی؛ فریده عصاره؛ هاجر ستوده
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضعیت رقابت استنادی مقالات پژوهشگران ایرانی در مجموعه مجلات ملی و شناسایی مجلات هسته ایران در گروههای سهگانه مجلات هسته استنادی، مجلات هسته انتشاراتی و مجلات هسته متیو میباشد. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است. تحلیل دادهها به کمک اکسل و نرمافزار آماری SPSS انجام ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضعیت رقابت استنادی مقالات پژوهشگران ایرانی در مجموعه مجلات ملی و شناسایی مجلات هسته ایران در گروههای سهگانه مجلات هسته استنادی، مجلات هسته انتشاراتی و مجلات هسته متیو میباشد. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است. تحلیل دادهها به کمک اکسل و نرمافزار آماری SPSS انجام شده است. نمونهی پژوهش حاضر را مقالات علمی پنج دانشگاه برتر ایران که در فاصلهی سالهای 2011 تا 2014 در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شدهاند تشکیل میدهد.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مجموعه مجلات ملی ایران، جمعاً 994 عنوان را دربرمیگیرد که از میان آنها 182 عنوان به گروه مجلات هسته انتشاراتی، 107 عنوان به گروه مجلات هسته استنادی، 193 عنوان به گروه مجلات هسته متیو منفی و 14 عنوان به گروه مجلات هسته متیو مثبت تعلق داشتهاند. در مجموع، کل مجلات ایرانی در بازهی زمانی مورد بررسی، به ترتیب تعداد 942 و 73 استناد متیوی منفی و مثبت داشته اند، به این معنا که 942 استناد بالقوه را از دست داده اند و در مقابل تنها 73 استناد فراتر از حد انتظار را جذب کرده اند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که مقالات ایرانی در بازهی زمانی مورد بررسی تعداد زیادی از استنادهای مورد انتظار خود را واگذار کرده و عملکرد مناسبی در مجموعه مجلات نداشتهاند.
علمی پژوهشی
حیدر اسماعیلی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف:هدف از انجام این پژوهش شناسایی وضعیت پژوهشهای حوزه رایانش ابری در کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی بهمنظور شناسایی شکاف پژوهشی موجود و وضعیت روششناسی آنها است.روششناسی:در این مطالعه از روش مرور نظاممند استفاده شد. گامهای مورد نظر در روش بیان شده به ترتیب طی شده و ضمن آن منابع شناسایی و فیلتر نهایی شدند و نسبت به مطالعه ...
بیشتر
هدف:هدف از انجام این پژوهش شناسایی وضعیت پژوهشهای حوزه رایانش ابری در کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی بهمنظور شناسایی شکاف پژوهشی موجود و وضعیت روششناسی آنها است.روششناسی:در این مطالعه از روش مرور نظاممند استفاده شد. گامهای مورد نظر در روش بیان شده به ترتیب طی شده و ضمن آن منابع شناسایی و فیلتر نهایی شدند و نسبت به مطالعه عمیق آنها اقدام گردید؛ سپس خوشهبندی آنها در سه مرحله صورت گرفته و برای مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی در نهایت، 28 منبع پژوهشی اعم از مقالههای پژوهشی منتشر شده در نشریات و یا مجموعه مقالات کنفرانسها، پایاننامهها، گزارشهای پژوهشی و فنی، شناسایی و مطالعه شدند.یافتههای پژوهش:یافتهها نشان داد که در کل 28 اثر داخلی و خارجی در حوزه رایانش ابری و کتابخانه دیجیتالی تاکنون منتشر شدهاند. از این میان بیشترین درصد پژوهشهای انجام شده مربوط به «تأثیر رایانش ابری بر مدیریت و خدمات کتابخانه» با 32% است. «عوامل مؤثر بر پذیرش رایانش ابری» با 28% در مرتبه بعدی قرار گرفته و سه حوزه موضوعی «امنیت، مشکلات و چالشهای رایانش ابری»، «کاربرد رایانش ابری در کتابخانههای دانشگاهی» و «کتابخانه ابری» هر کدام با 11% در رده پایینتر (سوم) قرار دارند. در نهایت حوزه «کاربرد رایانش ابری در کتابخانههای دیجیتالی» با 7% در پژوهشها مورد توجه قرار گرفتهاند.نتیجهگیری:رویکرد کمی و با استفاده از روش پژوهش پیمایشی بیشترین استفاده را در پژوهشها داشتهاند. شکاف پژوهشی بهدست آمده، رایانش ابری در کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی است.واژههای کلیدی: رایانش ابری، کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی، مرور نظاممند
علمی پژوهشی
شهناز خادمی زاده؛ مهناز کمایی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای نمایهشده در وبگاه علوم در بازه زمانی مورد نظر میباشد. از اینرو با استفاده از استنادها، و همکاری گروهی موجود در این مدارک مؤلفههای مختلف کتابشناختی این حوزه تحلیل و ساختار علمی پژوهشگران دانشگاه ترسیم شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد در حوزههای موضوعی مدارک علمی منتشرشده دانشگاه شهید چمران اهواز بیشترین میزان تولیدات علمی در حوزههای شیمی، مهندسی مکانیک و برق، دامپزشکی بوده و کمترین میزان تولید مقالات مربوط به حوزههای علوم انسانی بوده است. تحلیل میزان استنادهای جهانی دریافتی توسط مدارک دانشگاه شهید چمران اهواز نشان داد که این مدارک از 7 خوشه تشکیل شدهاند که از میان آنها، 5 خوشه در حوزه شیمی و 2 خوشه در حوزه مهندسی مکانیک میباشد. بیشترین میزان همکاری بینالمللی در خوشههای 1 و 7 که هر دو در حوزه شیمی میباشند مشاهده شده است. بر اساس مشاهدات به عمل آمده، مقالاتی که از همکاری داخلی نوشته شدهاند، استنادات بیشتری را نسبت مقالاتی که با مشارکت بینالمللی نوشته شدهاند، دریافت کردهاند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، بیشترین درصد همکاری بهصورت درون سازمانی بوده است و اعضای هیئت علمی دانشگاه در همکاریهای بینالمللی حضور کمتری داشتهاند. از اینرو توجه به این نکته میتواند به بهبود روابط بینالمللی دانشگاه با سایر دانشگاههای معتبر خارجی و ایجاد تدابیری برای این منظور منجر شود. همچنین مقالات پراستناد در دو حوزه مهندسی و شیمی بوده و بسیاری از حوزههای تخصصی دانشگاه موفق به تولید مقاله تأثیرگذار نبودهاند. بررسی دادهها نشان داد که کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین همکاری را با پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه تولید علم داشتهاند. همچنین پژوهشگران دانشگاههای آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی اهواز و شیراز از اصلیترین شرکای پژوهشگران این دانشگاه در هم تألیفی و کارهای مشترک بودهاند. انجام چنین پژوهشهایی منجر به شناسایی پژوهشگرانی که دارای تاثیرگذاری بیشتری در نقشه تولیدات علمی هستند میشود. همچنین پژوهشگرانی که جایگاه نسبتا خوبی در این گونه نقشه ها ندارند، میتوانند با پژوهشگران تاثیرگذار آشنا شده و با همفکری و مشاوره آنها به انجام تعداد بیشتری پژوهش بپردازند.
علمی پژوهشی
عباس دولانی؛ میترا شکوری فسقندیس؛ معصومه کربلا آقایی کامران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارزیابی رابطهی آن با رضایت کاربران میباشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در 21 شهرستان استان تشکیل میدهند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارزیابی رابطهی آن با رضایت کاربران میباشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در 21 شهرستان استان تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول بر اساس مدل کامرون و کوئین برای بررسی نوع فرهنگ سازمانی و پرسشنامه دوم به منظور بررسی رضایت کاربران طراحی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شده است. یافتهها:یافتهها نشان میدهند از میان انواع فرهنگ سازمانی، فرهنگ بازاری فرهنگ حاکم در کتابخانههای عمومی استان می-باشد و فرهنگ قومی کمترین میانگین را در میان انواع فرهنگ سازمانی کسب کرده است. همچنین آزمون تحلیل همبستگی(176/0r=) نشان داد رابطه معنیداری بین رضایت کاربران و نوع فرهنگ سازمانی حاکم در کتابخانهها وجود دارد(015/0Sig=). همچنین، بین نظرات کتابداران در خصوص فرهنگ سازمانی بر اساس جنسیت، نوع استخدام، تحصیلات و سابقه کار کتابداران تفاوت معنیداری ندارد. نتیجهگیری: کتابداران بیشتر به الگوی فرهنگ سازمانی گروهی تمایل دارند. این نوع فرهنگ سازمانی (خانوادگی) بر روی موضوعات داخلی تمرکز دارد اما آزادی عمل در ارزشها بیشتر از ثبات و کنترل است. در این فرهنگ مدیریت سازمان از طریق کار تیمی، مشارکت و توافق عمومی است.
علمی پژوهشی
محمود مرادی؛ امین زارع؛ فیض الله وقاصفت
چکیده
هدف: یکی از مهم ترین متغیرها در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق به طور عام و اخلاق حرفه ای است. هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای وابسته به آستان قدس رضوی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن، تجربه کاری، سطح تحصیلات، تخصص شغلی، جنسیت، سمت و شرایط استخدامی آنان بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی باست که با ...
بیشتر
هدف: یکی از مهم ترین متغیرها در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق به طور عام و اخلاق حرفه ای است. هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای وابسته به آستان قدس رضوی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن، تجربه کاری، سطح تحصیلات، تخصص شغلی، جنسیت، سمت و شرایط استخدامی آنان بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی باست که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه ای طراحی گردید که شامل تعداد 63 سوال بسته مبتنی بر طیف پنج مرحله ای لیکرت بود.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که کتابداران کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی آشنایی کمی با اخلاق حرفه ای دارند. یافته های پزوهش حاضر همچنین حاکی از آن بود که بین متغیرهای جمعیت شناختی نظیر سن و سطح تحصیلات و متغیر آشنایی با اخلاق حرفه ای کتابداران آستان قدس رضوی رابطه معنادای وجود دارد. جهت مثبت رابطه ها نشان داد که با افزایش سن و سطح تحصیلات، میزان آشنایی کتابداران کتابخانه های آستان قدس رضوی با اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن افزایش خواهد یافت و آشنایی افراد مسن تر نسبت به جوان تر ها و نیز افراد با تحصیلات بالاتر نسبت به افراد دارای تحصیلات پائین تر در زمینه اخلاق حرفه ای در سطح بالاتری قرار دارد.نتیجه گیری: نتایج مربوط به اولویت بندی مؤلفه های اخلاق حرفه ای از دیدگاه کتابدارن نشان داد اولویتبندی اهمیت مؤلفههای اخلاق حرفهای حاکی از آن بود که مسئولیت در قبال حرفه در اولویت اول، مسئولیت در مقابل خود در اولویت دوم، مسئولیت در قبال جامعه در اولویت سوم، مسئولیت در قبال سازمان در اولویت چهارم، مسئولیت در قبال متخصصان سایر رشته ها در اولویت پنجم، مسئولیت در قبال استفاده کنندگان در اولویت ششم و مسئولیت در قبال همکاران در اولویت هفتم قرار گرفتند.
علمی پژوهشی
مریم شمسایی؛ فریبا نظری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده و نمونه پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته طراحیشده براساس پژوهش ژولانسکی (1996) بوده است. پرسشنامهی مورد استفاده در پژوهش شامل چهار مؤلفهی منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، بافت سازمان و خصوصیات دانش است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آزمون T تکنمونهای جهت پاسخگویی به سؤالات و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به منظور سنجش فرضیههای تحقیق استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که سطح معناداری رابطه چندگانه بین متغیرهای پیشبین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی با انتقال دانش 000/0 شده و آزمون مورد نظر معنادار و همبستگی چندگانه متغیرهای فوق با ضریب 345/0 تأیید شد.
نتیجه گیری: بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان میدهند که از بین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی؛ این منبع دانش بوده است که رابطهی بیشتری با انتقال دانش داشته و توجه بیشتری را نیز از سوی محققان به خود اختصاص داده است. لذا، انجام پژوهشهای بیشتر و منسجمتر در مورد هر یک از موارد مطرح شده توصیه میشود.
علمی پژوهشی
محمد رضا بهرنگی؛ زینب ایزدیان؛ بیژن عبدالهی؛ حسن رضا زین آبادی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی پژوهشهای مرتبط با حوزه آموزش از راه دور نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس با استفاده از مدل سرمایه علمی میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است و با استفاده از روش تحلیل شبکهای انجام گرفته است. همچنین باتوجه به بررسی رابطه بین متغیرها این تحقیق از نوع همبستگی به شمار میرود. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی پژوهشهای مرتبط با حوزه آموزش از راه دور نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس با استفاده از مدل سرمایه علمی میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است و با استفاده از روش تحلیل شبکهای انجام گرفته است. همچنین باتوجه به بررسی رابطه بین متغیرها این تحقیق از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعه پژوهش مدارکی است که در حوزه مطالعات آموزش از راه دور در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس در بازه زمانی 1985 تا 2016 نمایه شدهاند و تعداد آن 31607 رکورد میباشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و شاخص های نفوذ علمی از نرم افزارهای "یو سی آی نت" و "بایب اکسل" استفاده شده است.یافته ها: نتایج بررسی نشان داد نفوذ اجتماعی بر نفوذ اندیشهای و انتشاراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین بین نفوذ انتشاراتی ونفوذ اندیشهای نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که پژوهشگرانی که تعاملات اجتماعی قویتری دارند بهتر خواهند توانست با سایر پژوهشگران مشارکت نموده و بر کیفیت آثار بیفزایند؛ در نتیجه از نظر همتألیفی و شاخصهای آن در وضعیت بهتری قرار دارند. همچنین پژوهشگرانی که نفوذ اندیشهای بالاتری دارند از نفوذ انتشاراتی بیشتری برخوردار هستند. نتایج تحلیل دادهها مدل نفوذ علمی را تأیید مینماید.
علمی پژوهشی
رعنا کوثری؛ علی حسین قاسمی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ سید جواد قاضی میرسعید
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری و با استفاده از سیاهه وارسی انجام شد. ارتباط بین گرایش روششناختی با شاخصهای «نوع مطالعه»، «هدف مطالعه»، «رشته و حوزۀ موضوعی» و نیز ارتباط بین گرایش روششناختی در سه شاخص ذکرشده با احتمال پذیرش مقالات در نمایههای بینالمللی بررسی گردید. یافتهها: بیشترین مقالات مورد بررسی از نوع مقطعی، با هدف درمان و در حوزۀ موضوعی بهداشت عمومی بودند. در این مطالعات نسبت پذیرش مقالات توصیفی مقطعی در حوزه بهداشت عمومی بیشتر از مطالعات دیگر بود. همچنین احتمال پذیرش مقالات کارآزمائی بالینی در نمایههای بینالمللی کمتر از مطالعات دیگر و احتمال پذیرش مطالعات بهداشت عمومی در این نمایههای بیشتر از سایر حوزهها بود. نتیجه گیری: یکی از دلایل اختلاف در تعداد مقالات با هدف پیشگیری نسبت به درمان عدم نهادینه شدن اهمیت پیشگیری نسبت به درمان در پژوهشگران است. از دلایل تعداد بالای مطالعات حوزۀ بهداشت عمومی، تعدد گروههای مرتبط به این حوزۀ موضوعی در دانشگاه است همچنین در این گروهها غالبأ تعداد اساتید و دانشجویان بالا میباشد و موضوعات پژوهشی تنوع زیادی دارند. همچنین زیر مجموعههای حوزه موضوعی بهداشت عمومی بسیاری از علل مرگ و میر کشور و جهان را پوشش میدهند و این موضوع میتواند نسبت بالای پذیرش مقالات این حوزه موضوعی در نمایههای بینالمللی را توجیه کند.
علمی پژوهشی
کتابخانه های عمومی
فرج اله رحیمی؛ جواد پور کریمی؛ سیده زهرا سالاری؛ رضا صالحی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر اهواز با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق از سرپرستان و مدیران ارشد کتابخانههای عمومی و دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر اهواز با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق از سرپرستان و مدیران ارشد کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اهواز تشکیل شده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 45 نفر برای ارسال پرسشنامه انتخاب شد که از این تعداد 31 پرسشنامه برگشت داده شد و در ادامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش بر اساس مدل سروکوال به شناسایی شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات پرداخته شده است. سپس از روش دیمتل به منظور تعیین مهمترین و اثرگذار ترین عوامل استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای همدلی، ملموس بودن و قابلیت اطمینان جزء شاخصهای تأثیر گذار هستند و شاخصهای ضمانت و تضمین و پاسخگویی جزء شاخصهای تأثیرپذیر محسوب میشوند. همچنین شاخصهای پاسخگویی و ضمانت و تضمین با درجه اهمیت 12.23 و 12.18 جز مهمترین شاخصها هستند. نتایج نمودار علّی نشان میدهد که تمامی شاخصهای پژوهش بر روی شاخص پاسخگویی تأثیرگذار هستند. نمودار علّی مولفههای سنجش هر شاخص نیز محاسبه شد.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت شاخص ضمانت و تضمین پیشنهاد میشود شرایطی فراهم شود که رفتار کتابداران موجب القای حس اعتماد به نقس در کاربران و خوانندگان شود. همچنین هنگامی که کتابداران از دانش کافی برای پاسخگویی به خوانندکان و کاربران برخوردار باشند موجب اثرگذاری و تقویت مولفههای ضمانت و تضمین میشود تا در نهایت خوانندگان ارزیابی بهتری از کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کتابخانه داشته باشند.
علمی پژوهشی
حبیب الله رودساز؛ یوسف محمدی مقدم؛ فرخنده صالحی
چکیده
هدف: در این پژوهش سعی شده است تا یکی از پیامدهای منفی ورود فناوریهای نوین در سازمان موردمطالعه و بررسی قرار گیرد. "طفرهروی سایبری" که بر استفاده غیر کاری از اینترنت بهوسیله کارکنان در سازمان دلالت دارد موضوع موردبحث در پژوهش حاضر است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر طفرهروی سایبری بر عملکرد کارکنان شرکت دادهورزی سداد (پارس) ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش سعی شده است تا یکی از پیامدهای منفی ورود فناوریهای نوین در سازمان موردمطالعه و بررسی قرار گیرد. "طفرهروی سایبری" که بر استفاده غیر کاری از اینترنت بهوسیله کارکنان در سازمان دلالت دارد موضوع موردبحث در پژوهش حاضر است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر طفرهروی سایبری بر عملکرد کارکنان شرکت دادهورزی سداد (پارس) میباشد.
روش شناسی: مدل پژوهش کنونی، بر اساس دادههای گردآوری شده از 108 پرسشنامه که به صورت تصادفی میان کارکنان شرکت دادهورزی سداد(پارس) توزیع و جمعآوری شده، بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، از طریق نرمافزار PLS مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها نشان میدهد، طفرهروی سایبری بر روی عملکرد کارکنان و همچنین طفرهروی سایبری بر عملکرد شهروندی و وظیفهایتأثیر معکوس دارد و همچنین طفرهروی سایبری بر عملکرد مخرب تأثیر مستقیم و معناداری دارد.
نتیجه گیری: از جمله کاربردهای عملی نتایج این پژوهش این است که مدیران نیاز دارند به طور فعال اقداماتی را در جهت استفاده اثربخش کارکنان از اینترنت در محیط کار فراهم نمایند که این مهم میسر نمیشود مگر با ایجاد فضا و امکانات مطلوبی برای کارکنان سازمان. کارکنان به عنوان سرمایههای اصلی سازمانها، نیازمند چنین فضایی هستند تا موجبات اثربخشی سازمان را باعث شوند.
علمی پژوهشی
حنان نوروزی نیا؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: در این پژوهش بررسی تأثیر اندازه سایت، فایلهای غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رؤیتپذیری صد وبسایت برتر دانشگاهی است. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ نوع در زمره تحقیقات کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. دادهها با استفاده از یک سیاهه وارسی حاوی30 گویه برای چهار زیرمجموعه رؤیتپذیری، اندازه و حجم وبسایت، ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بررسی تأثیر اندازه سایت، فایلهای غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رؤیتپذیری صد وبسایت برتر دانشگاهی است. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ نوع در زمره تحقیقات کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. دادهها با استفاده از یک سیاهه وارسی حاوی30 گویه برای چهار زیرمجموعه رؤیتپذیری، اندازه و حجم وبسایت، فایل های غنی اطلاعاتی و تعداد مقالات بازیابی شده از طریق گوگل اسکالر بر اساس مدل صنعت فیشکین و پولارد (2007) گردآوری شد روایی ابزار به صورت صوری و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی محاسبه شد و همبستگی نتایج در مقدار (89/0= r) بهدست آمد. یافتهها: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که اندازه و حجم سایت (637/0=r) در سطح معنیداری (002/0=Sig.)، تعداد فایلهای غنی شده (546/0=r) در سطح معنیداری (001/0=Sig.)، دریافت پیوندهای ارجاعی (674/0=r) در سطح معنیداری (000/0=Sig.)، و تعداد مقالات بازیابی شده از گوگل اسکالر (604/0=r) و سطح معنیداری (001/0=Sig.) بر رؤیتپذیری تأثیر مستقیم دارد. نتیجهگیری: نتیجه این که با درج تعداد فایلهای غنی بیشتر، افزایش اندازه و حجم سایت، درج بروندادهای پژوهشی در سایت و برقراری پیوندهای بیشتر میتوان رؤیتپذیری سایت را افزایش داد.