علمی پژوهشی
ارزیابی محیط دانش‌آفرینی در مراکز پژوهشی اسلامی

رضا کریمی؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ فریده عصاره

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22055/slis.2017.22729.1358

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، از دیدگاه پژوهشگران و اعضاء علمی صورت گرفته است. روش‌: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است .ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای بوده است که بر اساس یافته‌های پژوهش فرج پهلو ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی موانع اشتراک دانش و راهبردهای ارتقای آن در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

محمد سالخورده؛ صالح رحیمی؛ امین زارع

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 27-44

https://doi.org/10.22055/slis.2017.21553.1326

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش شناسایی موانع و راهبردهای ارتقاء اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و ارائه راه‌کارهایی جهت ارتقاء اشتراک دانش دراین سازمان‌هااست.روش: برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضراز پرسشنامه چونگ، یوین و گان، استفاده شده است. این پرسشنامه پس از اعتباریابی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته ...  بیشتر

علمی پژوهشی
ساختار دانش در مطالعات مربوط به تجاری‌سازی دانش با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و مصوّرسازی علم

علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22055/slis.2017.24056.1416

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاری­سازی دانش و معرفی حوزه­های پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش­ شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روش‌های رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل هم­واژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه­ انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...  بیشتر

علمی پژوهشی
ارزیابی موانع عوامل جریان دانش در کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش

عسگر اکبری؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22055/slis.2018.24169.1422

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش رتبه‌‌بندی کتابخانه‌‌های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش است. روش ­شناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی در مرحله اول 184 نفر از مدیران کتابخانه‌‌های مرکزی دانشگاه‌‌ها و در مرحله دوم، 35 نفر از اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
تاثیر خلاقیت و سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت دانش سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات

محمدحسین رونقی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 89-104

https://doi.org/10.22055/slis.2020.30174.1627

چکیده
  هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب می‌آید. مدل‌های بلوغ مدیریت دانش به سازمان‌ها جهت ارزیابی پروژه‌های مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک می‌کند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا می‌کند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط می‌شود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت ...  بیشتر

علمی پژوهشی
تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی با میانجی‌گری فرهنگ سازمانی بر امکان‌پذیری استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان

منصور کوهی رستمی؛ محسن حاجی زین‌العابدینی؛ نگار موری بختیاری

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 105-122

https://doi.org/10.22055/slis.2019.25179.1458

چکیده
  هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خوزستان با میانجی­گری فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش است. روش­شناسی: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدل­یابی معادلات ساختاری(SEM) و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیه­ها  و برازندگی مدل استفاده شد. جامعه آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانه­های عمومی ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
شناسایی وضعیت مستند سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده‌ها و موسسات پژوهشی کشور

اصغر زمانی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 123-144

https://doi.org/10.22055/slis.2020.30923.1647

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت مستند­سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده­ها و مؤسسات پژوهشی کشور انجام شده است. روش­شناسی: این مطالعه یک پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی بوده است. ابزار جمع­آوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بوده است و مشارکت­کنندگان در بخش کیفی این پژوهش بر اساس نمونه­گیری نظری و با روش زنجیره­ای، ...  بیشتر

علمی پژوهشی
امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش از نظر وضعیت زیر ساخت‌های لازم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بهجت طاهری؛ لیلا حسینی؛ آصفه حدادپور

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 145-160

https://doi.org/10.22055/slis.2017.19062.1263

چکیده
  هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت  مؤلفه‌های فرهنگ و ساختار سازمانی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های مورد نیاز جهت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش­شناسی: این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل ...  بیشتر

علمی پژوهشی
شناسایی و تحلیل مولفه‌های اصلی مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی کشورها با رویکرد مطالعه تطبیقی

لیلا نامداریان؛ فرهاد شیرانی؛ تیمور مرجانی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 161-188

https://doi.org/10.22055/slis.2019.30348.1632

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیلمؤلفه­های اصلی  استقرار مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی کشور است. روش­شناسی: در این پژوهش، تجربیات کشورهای  مختلف در زمینه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی از سه طبقه کشورها با تحقیق و توسعه بالا، کشورها با تحقیق و توسعه متوسط و کشورها با  تحقیق و توسعه پایین انتخاب شدند. به منظور تحلیل ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی نقش ابعاد مدیریت دانش در اثربخشی و بهبود عملکرد معلمان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی: یک مطالعه موردی

محمد جواد ارشادی؛ رضا رجبعلی بگلو؛ احسان نجفی عرب

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 189-208

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27017.1527

چکیده
  هدف: در پژوهش حاضر سعی بر آن است که به بررسی رابطه میان ابعاد مختلف مدیریت دانش و نقش این ابعاد در بهبود عملکرد معلمان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی پرداخته شود. روش ­شناسی: این تحقیق از نظر دسته‌بندی تحقیقات بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار می‌آید. داده‌های تحقیق حاضر به‌صورت میدانی از معلمان آموزش و پرورش شهر تهران از چهار ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی سطح دانش و اولویت مؤلفه های مدیریت اطلاعات شخصی از نظر دانشجویان: مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان

سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 209-224

https://doi.org/10.22055/slis.2017.22507.1350

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سطح دانش مدیریت اطلاعات شخصی و اولویت فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه صنعتی بهبهان است. روش­ شناسی: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و  روش آن پیمایشی است. از پرسشنامه شکاری (1394)بر اساس مدل جونزپس از تعیین روایی محتوایی و پایایی آن (89/0 )استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش دانشجویان سال ...  بیشتر

علمی پژوهشی
سنجش وضعیت مدیریت دانش مشتری درکتابخانه‌های دانشگاهی (مطالعه موردی: مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد)

نرگس ملکوتی اصل؛ مجتبی کفاشان کاخکی؛ مهری پریرخ

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، صفحه 225-243

https://doi.org/10.22055/slis.2019.28003.1555

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت پیاده‌سازی مدیریت دانش مشتری در محیط کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و ارائه پیشنهادهایی در راستای تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر توجه به مدیریت دانش مشتری جهت بهبود کیفیت خدمات، افزایش کارایی و برتری رقابتی کتابخانه‌های دانشگاهی است. روش ­شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با روش «پیمایشی- ...  بیشتر