علمی پژوهشی
علم سنجی
فاطمه مکی زاده؛ محمد توکلی زاده راوری؛ فرزانه سعادت
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شاخصهای استنادی و دسته بندی نشریات به روش برادفورد در حوزه ناباروری میباشد. روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. نشریات حوزه ناباروری در پایگاه پابمد جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. ابزار جمع آوری دادهها گزارشات رتبه نشریات برگرفته از اطلاعات دو پایگاه وب او ساینس و سایمگو در بازه زمانی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شاخصهای استنادی و دسته بندی نشریات به روش برادفورد در حوزه ناباروری میباشد. روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. نشریات حوزه ناباروری در پایگاه پابمد جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. ابزار جمع آوری دادهها گزارشات رتبه نشریات برگرفته از اطلاعات دو پایگاه وب او ساینس و سایمگو در بازه زمانی 2014-2012 است. از نرم افزارهای افزارهای اکسل، اس پی اس .اس در تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: نتایج برازش توزیع نشریات تخصصی حوزه ناباروری بر اساس قانون برادفورد نشان داد که تعداد نشریات هر دسته نسبت به دسته قبلی خود با یک ضریب ثابت افزایش یافته است. این ضریب ثابت نشان میدهد که توزیع نشریات در این سه دسته، با توزیع برادفورد انطباق دارد. بین مقادیر ضریب تآثیر و اس. جی.آر با اچ ایندکس نشریات ناباروری و همچنین بین اس. جی.آر و ضریب تآثیر با توجه به توزیع فراوانی برادفورد این نشریات همبستگی مثبت وجود دارد. واژگان کلیدی: قانون برادفورد، اچایندکس، ضریب تأثیر، شاخص اس. جی. آر.، تشریات ناباروری نتیجهگیری: انتخاب نشریات با هر یک از شاخصهای ارزیابی، سایمگو، ـJCR و برادفورد در حوزه ناباروری به دلیل همبستگی بین آنها امکان پذیر است.
علمی پژوهشی
پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی؛ فرهاد احمدی اصل
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و نیاز به شناخت دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با رفتار اطلاعاتی آنان و همچنین بررسی رابطه این متغیرها با یکدیگر است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و نیاز به شناخت دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با رفتار اطلاعاتی آنان و همچنین بررسی رابطه این متغیرها با یکدیگر است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در همه مقاطع تحصیلی بود که 380 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامه بود که در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS در بخش آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار Amos برای بررسی فرضیات پژوهش استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو سازه نیاز به شناخت و باورهای معرفتشناختی، بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند و از سوی دیگر، با یکدیگر رابطه دوسویه دارند. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، دانشجویانی که سطوح باورهای معرفتی و نیاز به شناخت بالاتری دارند، در محیط اطلاعاتی، رفتار اطلاعاتی پیچیدهتر و کارآمدتری دارند. از طرفی بررسی رابطه میان دو سازهی مهم نیاز به شناخت و باورهای معرفتی در میان دانشجویان، نشان داد که این دو سازه به طور معناداری با یکدیگر ارتباط دوسویه دارند. به این معنی که رابطه تأثیر و تأثر بین آنها وجود دارد. به عبارتی، دانشجویانی که باورهای معرفتی سطح بالا دارند، و به پیچیده بودن، عدم قطعیت و لزوم کسب دانش از منابع موثق اعتقاد دارند، این باورهای ذهنی را در تمایل به درگیری با اطلاعات پیچیده و صرف زمان و انرژی بیشتر برای کسب اطلاعات موثق و دست اول نشان میدهند.
علمی پژوهشی
کتابخانه های عمومی
محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعة آماری پژوهش، همة استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی و شهیدچمران اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای، 255 نفر به عنوان نمونههای مطالعاتی انتخاب و به پرسشنامه پژوهشگر ساخته رضایتمندی کاربران از کتابخانه پاسخ دادند. همچنین روایی و پایایی ابزار پژوهش موردارزیابی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ 0/86، به دست آمد. یافتهها: تحلیل اطلاعات نشان داد که در صورت برآورده شدن ترجیحات دانشجویان، آنها ترجیح میدهند از کتابخانههای دانشگاهی بیشتر استفاده کنند. همچنین در این پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز کلی رضایتمندی در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه تهران 1.03±3.93، در گروه استفادهکنندگان کتابخانه دانشگاه شهیدبهشتی 1.18±3.15 و در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه شهیدچمران اهواز 0.88±3.85 بود و با استفاده از آزمون آماری بین میانگین امتیاز کلی رضایتمندی در سه گروه کاربران کتابخانه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0.001>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، طراحی کتابخانهها با محوریت کاربران، میتواند ابزاری برای بهبود محیطی باشد که دانشجویان در آن یاد میگیرند. در طراحی کتابخانه میتوان فضاهای آموزشی، فضاهای رسانهای، فضاهای اجتماعی و مانند آن را پیشبینی نمود تا دسترسی به عملکردهای آموزشی، رویدادهای اجتماعی، ملاقات گروهی، و باشگاههای کتاب، سبب افزایش جذابیت کتابخانه، احساس رضایتمندی و امنیت اجتماعی کاربران شود.
علمی پژوهشی
امین زارع؛ ثریا زنگنه؛ سارا بهرامی نیا؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد که به صورت سرشماری تمام جامعه مورد بررسی قرار گرفت .از ١٧۰نفر کتابدار، ١٣٩ نفر به پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی ٨/٩١پاسخ دادند. دادهها با نرم افزارspss ویرایش 23 تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد بین متغیرهای انگیزش، خطمشیهای مدیریتی، تواناییهای فردی و تخصصی، ارتقاء شغلی، سطح تحصیلات و افزایش حقوق با میزان گرایش کتابداران به پژوهش رابطهی معنادار وجود دارد. بین سن و سنوات خدمت با میزان گرایش به پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی رابطهی معنادار دیده نشد. در مورد جنسیت بین زنان و مردان و همچنین رشتهی تحصیلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تفاوت معنادار دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گرایش به پژوهش در ابتدا و تا حدود زیادی به خود فرد برمیگردد (متغیر انگیزش با بیشترین قدرت پیشبینی) اما برای رشد و تقویت نیاز به برنامهریزی و حمایت مسئولان رده بالا و تصمیم گیرنده در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دارد (خطمشیهای مدیریتی) در این راستا پیشنهاد میشود کتابدارانی که علاقمند به پژوهش هستند و فعالیت پژوهشی انجام میدهند مورد تشویق ( نه لزوما مالی) قرار گیرند.کارگاهها و دورههایی برای تقویت و رشد مهارتهای پژوهشی در نظر گرفته شود.
علمی پژوهشی
علم سنجی
ابوالفضل اسدنیا؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در میان نظامهای دانایی و چگونگی قرار گیری آن در درخت علم انجام گرفته است.روش شناسی: پژوهش به دو بخش کتابخانهای و پیمایشی تقسیم شده است. در بخش کتابخانهای به مفاهیم علم، فلسفه، طبقه بندی و عوامل جداسازی علوم پرداخته شده است. در بخش پیمایشی ابتدا دانشگاههایی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در میان نظامهای دانایی و چگونگی قرار گیری آن در درخت علم انجام گرفته است.روش شناسی: پژوهش به دو بخش کتابخانهای و پیمایشی تقسیم شده است. در بخش کتابخانهای به مفاهیم علم، فلسفه، طبقه بندی و عوامل جداسازی علوم پرداخته شده است. در بخش پیمایشی ابتدا دانشگاههایی از ایالات متحده، بریتانیا، آفریقای جنوبی و ایران بررسی و جایگاه این رشته در دانشکدههای ارئه دهنده آن بررسی شد، سپس درخت موضوعی ارائه شده در پنج پایگاه عمومی امرالد، اسکوپوس، وایلی، ساینس دایرکت و اشپرینگر بررسی شد.یافته ها: نتایج نشان داد که در بیشتر دانشکدههای مورد بررسی علم اطلاعات و دانششناسی در دانشکده علوم تربیتی قرار داشت در مجموع نتایج نشانگر انتصاب علم اطلاعات و دانششناسی به طبقه علوم انسانی و اجتماعی، و در زیر گروه علوم اجتماعی و یا علوم تربیتی بود.نتیجه گیری: جهان دانش سرزمین قلمروهاست و تنها با شناخت و داشتن جایگاهی مناسب در میان علوم است که یک رشته امکان تعالی و رسیدن به جایگاه مطلوب را دارد.
علمی پژوهشی
محسن حاجی زینالعابدینی؛ علی جلالی دیزجی؛ فرزانه دواشی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی های تاکسونومی و ارائه الگویی پیشنهادی برای استفاده در ایران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی بود. پس از مطالعه و مرور متون، ویژگیهای تاکسونومی استخراج شده و پرسشنامه ای بر مبنای آنها طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بوده که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. پژوهش در دو مرحله انجام گرفت؛ ابتدا ویژگیهای تاکسونومی از برخی پایگاهها و منابع اطلاعاتی استخراج شد و در مرحله دوم نظرسنجی از متخصصان رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مورد تاکسونومی انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اکثر ویژگیهای پیشنهادی تاکسونومی دارای خصیصه چندگانه و ترکیبی هستند. اشکال متفاوت تاکسونومی دارای کاربردهای متفاوتی هستند و از اشکال مختلف آن میتوان در شرایط ویژه ای بر اساس عام یا خاص بودن تاکسونومی استفاده کرد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش، افزون بر شناسایی ویژگی های تاکسونومی، الگوی پیشنهادی برای ایجاد تاکسونومی در ایران است که شامل پنج مرحله برنامه ریزی، شناسایی مفاهیم درون تاکسونومی، طرحریزی تاکسونومی، بازبینی و مدیریت و نگهداری با مراحل فرعی هر مرحله برای تاکسونومی است.
علمی پژوهشی
سعیده خلیلیان؛ میترا پشوتنی زاده
چکیده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی تاثیر خدمات کتابخانه ای و رسانه های مختلف بر جذب نوجوانان به کتابخانه های عمومی شهر اصفهان است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای 12 تا 16 سال کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (حدود920 نفر) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 270 بود. برای گردآوری ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی تاثیر خدمات کتابخانه ای و رسانه های مختلف بر جذب نوجوانان به کتابخانه های عمومی شهر اصفهان است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای 12 تا 16 سال کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (حدود920 نفر) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 270 بود. برای گردآوری دادهها از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس نظرات نوجوان در بین انواع مختلف خدمات کتابخانهای که می تواند موجب جذب کاربران به کتابخانه های عمومی شود "پاسخگویی به سوالات تحقیقی دانشآموزان" با میانگین57/3 در اولین رتبه و "قصهگویی و نمایشنامه-خوانی" با میانگین 45/2 در آخرین رتبه قرار دارند و همچنین در بین انواع رسانهها "تلویزیون" با میانگین 95/3 موثرترین رسانه برای جذب نوجوانان به کتابخانهها و "روزنامه" با میانگین 37/2 در پایینترین رتبه قرار داده شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که جهت جذب افراد به کتابخانه های عمومی در بین انواع رسانههای مختلف باید بیشتر و همچنین هدفمندتر از تلویزیون استفاده گردد و نیز در بین انواع خدمات کتابخانهای امکانات بیشتری را جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیقی دانشآموزان ایجاد کرد. با توجه به این نتایج میتوان برنامهریزی مناسبتری برای استفاده از رسانه های مختلف جهت اطلاع رسانی در مورد کتابخانهها و به کارگیری خدماتی در کتابخانه که جذابیت بیشتری برای نوجوانان دارد، انجام داد.
علمی پژوهشی
سمیه رجب زاده؛ محمود اکرامی؛ فرامرز سهیلی؛ حمید ملکی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی پژوهشهای مرتبط با حوزه آموزش از راه دور نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس با استفاده از مدل سرمایه علمی میباشد.روش: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است و با استفاده از روش تحلیل شبکهای انجام گرفته است. همچنین باتوجه به بررسی رابطه بین متغیرها این تحقیق از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی پژوهشهای مرتبط با حوزه آموزش از راه دور نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس با استفاده از مدل سرمایه علمی میباشد.روش: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است و با استفاده از روش تحلیل شبکهای انجام گرفته است. همچنین باتوجه به بررسی رابطه بین متغیرها این تحقیق از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعه پژوهش مدارکی است که در حوزه مطالعات آموزش از راه دور در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس در بازه زمانی 1985 تا 2016 نمایه شدهاند و تعداد آن 31607 رکورد میباشد. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد نفوذ اجتماعی بر نفوذ اندیشهای و انتشاراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین بین نفوذ انتشاراتی ونفوذ اندیشهای نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که پژوهشگرانی که تعاملات اجتماعی قویتری دارند بهتر خواهند توانست با سایر پژوهشگران مشارکت نموده و بر کیفیت آثار بیفزایند؛ در نتیجه از نظر همتألیفی و شاخصهای آن در وضعیت بهتری قرار دارند. همچنین پژوهشگرانی که نفوذ اندیشهای بالاتری دارند از نفوذ انتشاراتی بیشتری برخوردار هستند.
علمی پژوهشی
محمد مهدی احمدیان دیوکتی؛ نادر رازقی؛ حسنعلی آقاجانی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تولیدات علمی، و تعیین موقعیت ایران در عرصه تولید جهانی علم، طی سال های 2015-1996 و پیش بینی این روند در سال های آتی می باشد. روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها، آمارهای پایگاه های استنادی Scopus، ISI و SCImago، مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم افزار Eviews و مدل ARIMA به پیش بینی روند تولیدات علمی کشور، تا سال 2030 پرداخته ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تولیدات علمی، و تعیین موقعیت ایران در عرصه تولید جهانی علم، طی سال های 2015-1996 و پیش بینی این روند در سال های آتی می باشد. روش شناسی: به منظور گردآوری داده ها، آمارهای پایگاه های استنادی Scopus، ISI و SCImago، مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم افزار Eviews و مدل ARIMA به پیش بینی روند تولیدات علمی کشور، تا سال 2030 پرداخته شد.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد رشد تولیدات و شتاب علمی کشور، با وجود فراز ونشیبها طی دو دهه گذشته، در سطح منطقه و جهان، مطلوب و قابل توجه بوده است.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد اگر چه، تولیدات علمی کشور طی دو دهه گذشته رشد خوبی داشته، اما پیش بینی روند تولیدات علمی کشور تا سال 2030، نشان دهنده کاهش رشد و شتاب کشور در عرصه تولید علم، می باشد. برای بهبود این شرایط و افزایش رشد تولیدات علمی کشور، لازم است سیاست گذاری بلند مدتی را برای حفظ شتاب علمی کشور، و رسیدن به جایگاه مطلوب در عرصه جهانی اتخاذ نمود.
علمی پژوهشی
معصومه مسلمی؛ محمد فرج پور
چکیده
هدف: هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه های عمومی در ارتباط با مراجعان است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین 119 نفر از کتابداران توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: سواد اطلاعات سلامت کتابداران از نظر ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه های عمومی در ارتباط با مراجعان است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین 119 نفر از کتابداران توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: سواد اطلاعات سلامت کتابداران از نظر مهارتهای همدلی، ارتباطی، بهداشتی، خانوادگی در سطح مطلوبی بود. سواد اطلاعات سلامت کتابداران در" افتخار دانستن خدمت به مراجعین" نسبت به سایر شاخص های همدلی و در"رفتار مناسب توام با احترام با همه مراجعان"نسبت به سایر شاخص های مهارتهای ارتباطی و در"تلاش برای پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز"نسبت به سایر شاخص های بهداشتی و در"پذیرش مسئولیت اعمال خود" نسبت به سایر شاخص های خانوادگی بالاتر بود.نتیجه گیری: این مطالعه به خاطر نقش کتابداران در ارائه خدمات اطلاعات سلامتی به مراجعان مفید است. با سنجش سواد اطلاعات سلامت، مسئولان می توانند برای ارتقاء سواد اطلاعات سلامت کتابداران برنامه ریزی کنند.
علمی پژوهشی
اورانوس تاج الدینی؛ مرضیه بنیاسدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اصول زیستی (شامل جامعیت، نکامل، تنوع، فعل و انفعالات) در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و کتابداری نمایه شده در وبگاه علوم تا سال 2017 است.روششناسی: روش انجام این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات است که در وبگاه علوم نمایه شدهاند. ابزار گرداوری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اصول زیستی (شامل جامعیت، نکامل، تنوع، فعل و انفعالات) در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و کتابداری نمایه شده در وبگاه علوم تا سال 2017 است.روششناسی: روش انجام این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات است که در وبگاه علوم نمایه شدهاند. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش سیاهه مقولهبندی موضوعی زارعی (1393) میباشد که موضوعات علم اطلاعات و دانششناسی را به 14 مقوله موضوعی اصلی و 110 مقوله موضوعی فرعی تقسیم کرده است. روایی ابزار این پژوهش توسط پنج نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی تأیید گردید و ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده برای تأیید پایایی این ابزار 0.889 میباشد. در این پژوهش جهت تحلیل محتوای مقالات مورد بررسی از نرمافزار و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای ,WordStat 7.0 Excel 2013 و SPSS 20 استفاده شده است.یافتهها: طبق یافتههای این پژوهش در مقولههای موضوعی مطالعات کاربران و کتابخانهها و فناوری اطلاعات و ارتباطات اصول زیستی در وضعیت خوبی قرار دارند. در مقوله کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی اصول زیستی؛ جامعیت؛ تنوع و فعلوانفعالات در وضعیت خوبی است. در مقوله موضوعی صنعت نشر و توزیع کمترین تکامل، تنوع و جامعیت مشاهده میشود. در خدمات به کاربران اصول زیستی در وضعیت ضعیفی قرار دارد.نتیجه گیری: بهطورکلی طبق نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت روند خوب اصول زیست حوزه مطالعات کاربران نشاندهنده اهمیت جامعه پژوهنده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران به پژوهشهایی بر مبنای نظرات کاربران است و این روند متکامل در مقوله کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات نشاندهنده نقش تعیینکننده فناوری اطلاعات و ارتباطات در این علم است. وضعیت ضعیف روند اصول زیستی در مقوله خدمات به کاربران نشاندهنده ضعف پژوهشها پیرامون این مقوله است؛ بنابراین به توجه بیشتر پژوهشگران به این مبحث نیاز است.
علمی پژوهشی
فیروزه زارع فراشبندی؛ الهام کوه کن؛ غلامرضا رجبی؛ سعید یوسفیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و داوطلبانه بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته دارای 15 پرسش اطلاعات جمعیتشناختی و 4 عامل با 48 گویه در مورد نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تعیین شده و پایایی کل آن از طریق آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از بین این 4 عامل، عامل «حمایتهای اجتماعی، اقتصادی و معنوی» اولویت اول، عاملهای «ارائه اطلاعات در مورد سرطان توسط کادر درمان» و « امکانات و خدمات سلامت و مشاوره» با هم اولویت دوم و عامل «دسترسی، ارائه و تبادل اطلاعات سلامت مرتبط» اولویت آخر بودند. نتیجهگیری: ارزیابی منظم نیازهای اطلاعاتی والدین میتواند به ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت کمک نماید تا با ارائه اطلاعات مورد نیاز آنان، موجب کاهش استرس و اضطراب خانوادهها و مشارکت بیشتر آنان در مراقبت از کودکان شده و در نهایت هزینههای درمانی خانوادهها و نظام سلامت کاهش یابد.
علمی پژوهشی
محسن نوکاریزی؛ محمد قانعی؛ اعظم صنعت جو
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیمسال دوم 1392 انجام شده است. ابزار پیمایش پرسشنامهای محقق ساخته بود و روایی ظاهری آن توسط اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی و روایی درونی آن با استفاده از ماتریس همبستگی پرماکس در تحلیل عاملی سنجیده شد.یافتهها: در مرحله نخست، حدود 62.7 درصد پاسخگویان مردان و بقیه زنان بودند. ابتدا پیشفرضهای تحلیل عاملی (دادههای گمشده، دادههای پرت و همخطی، نرمال بودن توزیع و رابطه خطی) بررسی و دادهها آمادهسازی شد. نتایج تحلیل عاملی روی 201 نفر افراد نمونه در مرحله نخست نشان داد شاخص نیکویی برازش (GFI) در مرحله تحلیل عاملی با مقادیر 92/0 برای مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و 94/0 برای مدل تناسب وظیفه فناوری، نشان از برازش کافی مدلهای مورد استفاده با جامعه مورد مطالعه داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد شاخصهای استخراجی از ماتریس مورب چرخش یافته همبستگی در مرحله تحلیل مسیر، منجر به مدلی بومیسازی شد. شاخص ریشه دوم میانگین خطای برآورد (RMSEA) با مقادیر 037/0 برای مدل کاربرد فناوری و 023/0 برای مدل پذیرش فناوری نیز نشان از معنیداری بارهای عاملی و ضرایب مسیر مدلهای مورد استفاده و قدرت پیشبینی بالای این مدلها داشت که امکان ایجاد مدلی راهبردی را فراهم میآورد. ترکیب یافتههای تحلیل مسیر مدلی بومیسازی شده و راهبردی را ارائه کرد.
علمی پژوهشی
بهجت طاهری؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف شناسایی و تحلیل رفتار اطلاع یابی زندگی روزمره و محیط های اطلاعاتی ارامنه اصفهان است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش ارامنه استان اصفهان و 300 نفر نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی به دست آمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای روایی محتوایی از صاحبنظران موضوعی ...
بیشتر
هدف: هدف شناسایی و تحلیل رفتار اطلاع یابی زندگی روزمره و محیط های اطلاعاتی ارامنه اصفهان است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش ارامنه استان اصفهان و 300 نفر نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی به دست آمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای روایی محتوایی از صاحبنظران موضوعی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 934 /0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آمار های توصیفی و استباطی استفاده شد.
یافتهها: حدود 5/30% افراد تا حدودی موافق، 7/31% موافق و 8/37 % کاملا موافق با استفاده از اطلاعات در زندگی روزمره بودند. تلویزیون با میانگین 90/0±1/3 نسبت به رادیو 17/1±67/2 بیشترین میزان استفاده را داشت. بین زنان و مردان از نظر آماری تفاوت معناداری در اطلاعیابی زندگی روزمره وجود نداشت.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده و اجرای برنامههای موثر جهت بهبود اطلاعیابی در بافت زندگی روزمره میتوان آگاهی، فرهنگ و نگرش افراد را نسبت به ارزشهای موجود در جامعه افزایش داد.