علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
1. مدل‌یابی ساختاری رابطه سواد اطلاعاتی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام

پروین نجف پور مقدم؛ زینب محمدی؛ افسانه ریسی فر

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.32552.1697

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.. روش ­شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری ایلام در سال تحصیلی 97-98 است که تعداد ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
2. بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان‌ زن کتابخانه‌های عمومی استان همدان

علیرضا عقیقی؛ نرگس زمانی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، صفحه 17-29

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.21921.1338

چکیده
  هدف: نقش بی بدیل نیروی انسانی به‌عنوان مهمترین منبع سازمان‌های امروزی در خلق ارزش و بالطبع رضایت ذینفعان سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان زن کتابخانه‌های عمومی استان همدان انجام گردید. روش­شناسی: این پژوهش، کاربردی و به صورت همبستگی روی 187 نفر از کارمندان کتابخانه‌های ...  بیشتر

علمی پژوهشی
3. همبستگی ذهنیت فلسفی پژوهشگران با دقت آنان در بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی علمی

شهرام عبدی آذر؛ نجلا حریری؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، صفحه 30-50

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2018.27285.1530

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی میان ذهنیت فلسفی و دقت بازیابی جامعه آماری از پایگاه­های اطلاعاتی علمی مورد مطالعه است.روش ­شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 42 پژوهشگر در رشته­های مختلف علوم در شهر تهران بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند. برای سنجش وضعیت ذهنیت فلسفی کاربران از پرسشنامه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
4. نقش جنبه‌های عاطفی در عملکرد جستجو و بازیابی اطلاعات از وب: مطالعه موردی دانشجویان دکتری حوزه‌های مختلف علوم انسانی، پایه و فنی مهندسی

مرضیه یاری زنگنه

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2018.24932.1449

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر باهدف تأثیر جنبه‌های عاطفی بر عملکرد بازیابی اطلاعات از وب در میان دانشجویان دکتری انجام شدروش پژوهش: پژوهش از نوع پیمایشی به روش نیمه تجربی انجام ونمونه آماری جامعه پژوهش، شامل 50 دانشجو بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدندگردآوری داده‌ها با استــفاده از تحلیل لاگ و مقیاس عواطف مثبت و منفی) پاناس(صورت گرفتیافته‌ها: ...  بیشتر

علمی پژوهشی
5. تبیین الگوی ارزیابی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن در بهسازی عملکرد کتابخانه ها

صفیه طهماسبی لیمونی؛ فروزان طبیبیان

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.27678.1544

چکیده
  چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی الگوی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر بهسازی عملکرد کتابخانه ها صورت گرفته است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی-تحلیلی و از نوع تحلیل، همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی کتابخانه ها و پرسشنامه کیفیت خدمات استفاده شد. جهت ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
6. بررسی وضعیت پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز

جلال قاسمیان؛ ایرج رداد

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.25714.1482

چکیده
  هدف: عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است و سازمان‌ها به‌منظور بقاء، باید پیوسته برای جمع‌آوری داده‌های مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آن‌ها به دانش اقدام کنند. در چنین شرایطی، دانش که یک دارایی و منبع ارزشمند راهبردی به شمار می‌رود، جایگزین سرمایه و انرژی شده است و به موقعیتی استوار برای ادامه حیات در سازمان‌های پویا ...  بیشتر

علمی پژوهشی
7. منظورشناسی: نگاهی بر چیستی، خاستگاه و تحولات نظری، با تأکید بر پیوندهای نظری و کاربردی آن با علم اطلاعات

آمنه سادات طاهریان؛ مرتضی کوکبی؛ زاهد بیگدلی؛ علیرضا جلیلی فر

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.21489.1324

چکیده
  هدف: 1) بررسی و معرفی منظورشناسی به‌لحاظ چیستی، خاستگاه و جایگاه نظری؛ 2) ارائه شواهد و مصادیقی در راستای پیوندهای نظری و کاربردی منظورشناسی با علم اطلاعات. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای (سندی)- تحلیلی انجام شد. یافته‌ها: طبق متون، منظورشناسی شاخه‌ای از نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی است که بر روابط بین نشانه‌ها با مفسرانشان ...  بیشتر