علمی پژوهشی
1. اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر تجاری سازی دانش در دانشگاهها: مطالعه موردی

علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.30837.1646

چکیده
  هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت ­بندی عوامل تأثیرگذار در تجاری­سازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری­ سازی دانش را فراهم نماید. روش­ شناسی: تحقیق حاضر  با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاری­سازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...  بیشتر

علمی پژوهشی
2. به کارگیری مدیریت ریسک و اولویت بندی ریسک‌ها در راستای توسعه عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس

عظیمه مظفری؛ زهیر حیاتی؛ افسانه مظفری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.18386.1247

چکیده
  هدف: به طور طبیعی هر فعالیتی با ریسک و مخاطره، همراه بوده و انسان‌ها از زمان‌های بسیار دور، به این مفهوم پی برده‌اند. با توجه به اهمیت مدیریت ریسک در سازمان‌ها و تاثیر آن در بهبود کارایی و اثربخشی، هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس در شرایط عدم‌قطعیت است.روش پژوهش: در این پژوهش ...  بیشتر

علمی پژوهشی
3. تأثیر به‌کارگیری عناصرآمیخته‌ بازاریابی بر ترافیک و رتبه وبگاه در کتابخانه‌های دیجیتال ایران

محسن حاجی زین العابدینی؛ مریم میرزایی؛ نجمه سالمی؛ مهدی رحمانی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.26205.1501

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت به‌کارگیری عناصر آمیخته‌های بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانه‌های دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرم‌افزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
4. بررسی رابطه بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

مرضیه حسنی؛ مریم صراف‌زاده؛ سپیده فهیمی فر

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.32281.1688

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است. سواد دیجیتالی به مجموعه ای از توانایی­های مورد نیاز برای استفاده مؤثر از فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی در یک جامعه دانشی اطلاق می­گردد. یادگیری خودراهبر، فرایندی است که در آن افراد اقدام به شناسایی نیازهای ...  بیشتر

علمی پژوهشی
5. ارزیابی نمایۀ کتاب‌های انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی طبق استاندارد انجمن آمریکائی نمایه‌سازان و استاندارد ایزو 999

زهرا تاری زاده؛ گلنسا گلینی مقدم؛ علی جلالی دیزجی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.32579.1699

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به تحلیل نمایۀ کتاب‌های انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدا (1363) تا سال 1396، بر اساس معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایه‌سازان و استاندارد ایزو 999 است. در این مطالعه یک ناشر دانشگاهی برای مطالعه انتخاب شده است زیرا انتظار می‌رود دست کم ناشران دانشگاهی به تهیه نمایه‌های پایانی کتاب اهمیت بیشتری بدهند.روش: ...  بیشتر

علمی پژوهشی
6. شناسایی مؤلفه های نظام آراستگی از منظر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

فریبرز درودی؛ طاهره صادقی خرمدشتی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.22896.1367

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پنج‌اس و اندازه‌گیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفه‌ها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک ...  بیشتر

علمی پژوهشی
7. نقش ایستگاه مطالعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان مشهد

محسن نوکاریزی؛ فهیمه رجبی؛ معصومه تجعفری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.22438.1348

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفاده­کننده از ایستگاه­های مطالعه می‌باشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاه­های مطالعه در شهرستان مشهد ...  بیشتر

علمی پژوهشی
8. واکاوی تأثیر قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر توسعه حرفه‌ای کارکنان با میانجی گری مدیریت دانش فردی(مطالعه موردی:کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)

عباس حسین زاده بندقیری؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ علی اصغر رضوی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.31821.1672

چکیده
  چکیده:هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر توسعه حرفه‌ای کارکنان با میانجی‌گری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است. روش‌شناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
9. مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های حوزه نظام ساده سازماندهی دانش (اسکاس) بین سال‌های 2010 تا 2020

عادل سلیمانی نژاد؛ آمنه سلیمانی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.23016.1376

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظام‌مند پژوهش‌های این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی 2020 پرداخت است. روش‌شناسی: پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی اسکوپوس، پاب‌مد، ساینس دایرکت و اشپرینگر و پایگاه‌های داخلی اطلاعات ...  بیشتر

علمی پژوهشی
10. مطالعه علم سنجی در حوزه مطالعات اهداف تربیتی در پایگاه وب آو ساینس از سال 1983 تا 2017

فاطمه کربلایی علی؛ عباسعلی رستمی نسب؛ مسعود اخلاقی بناری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.27310.1531

چکیده
  هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روش‌های هم‌تألیفی نویسندگان و هم‌رخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سال‌های 1983 ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
11. بررسی وضعیت معماری کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه کتابداران: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی شهرستان رفسنجان

ابوالفضل اسدنیا؛ مهرداد چشمه سهرابی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.22853.1363

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانه‌های عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش ...  بیشتر