علمی پژوهشی
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان
چکیده
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
نتیجه گیری: دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.
علمی پژوهشی
عظیمه مظفری؛ زهیر حیاتی؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدمقطعیت است.روششناسی: در این پژوهش از یک الگوی تلفیقی از روشهای مدیریت ریسک و اعداد فازی استفاده میشود تا ضمن در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود، به وسیله رتبهبندی ریسکهای موجود برای کتابداران کتابخانههای عمومی، اقدامات مناسب ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه روشی به منظور مدیریت ریسک کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدمقطعیت است.روششناسی: در این پژوهش از یک الگوی تلفیقی از روشهای مدیریت ریسک و اعداد فازی استفاده میشود تا ضمن در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود، به وسیله رتبهبندی ریسکهای موجود برای کتابداران کتابخانههای عمومی، اقدامات مناسب در جهت جلب رضایت آنها ارائه گردد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارشناسان و کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس میباشد. در چارچوب روش پیشنهادی ابتدا ریسکهای کتابداران بر اساس مطالعه پژوهشهای پیشین استخراج شده و سپس بر اساس الگوریتمی مبتنی بر اعداد فازی مثلثی رتبهبندی میگردند. در این الگوریتم با در نظر گرفتن دو هدف زمان و کیفیت، هر ریسک از دو منظر شدت اثر و احتمال وقوع آن رتبهبندی میشود. کلیه محاسبات نیز بر اساس قوانین اعداد فازی انجام میگردد.یافتهها: یافتههای پژوهش نتایج نشان داد که سه ریسکی که رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند عبارتاند از: فقدان شبکه برق اضطراری، فقدان سیستم ضد حریق و کپسول آتشنشانی، اتصالات برقی و خطرات آن.نتیجهگیری: مدیریت ریسک در کتابخانههای عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است لذا در این پژوهش مدلی طراحی گردید که ضمن معرفی و رتبه بندی ریسکهای کتابداران کتابخانههای عمومی، کتابداران را در جهت خدمت رسانی مطلوب یاری مینماید.
علمی پژوهشی
محسن حاجی زین العابدینی؛ مریم میرزایی؛ نجمه سالمی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند. یافتهها: نتایج پژوهش بهصورت کلی نشان داد که میزان بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دیجیتال مورد بررسی کمتر از حد متوسط است. از میان کتابخانههای مورد بررسی کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتال تبیان رتبههای اول تا سوم را از نظر بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی برای بهبود عملکرد را به خود اختصاص داده بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی با میزان بازدید کتابخانهها رابطه مثبتی دارد. به عبارتی هر چه کتابخانهها عناصر آمیختههای بازاریابی را بیشتر رعایت کرده باشند، میزان بازدید از آنها نیز افزایش داشته است.
علمی پژوهشی
مرضیه حسنی؛ مریم صرافزاده؛ سپیده فهیمی فر
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است. سواد دیجیتالی به مجموعه ای از تواناییهای مورد نیاز برای استفاده مؤثر از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در یک جامعه دانشی اطلاق میگردد. یادگیری خودراهبر، فرایندی است که در آن افراد اقدام به شناسایی نیازهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است. سواد دیجیتالی به مجموعه ای از تواناییهای مورد نیاز برای استفاده مؤثر از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در یک جامعه دانشی اطلاق میگردد. یادگیری خودراهبر، فرایندی است که در آن افراد اقدام به شناسایی نیازهای یادگیری خود و اجرای راهبردهای مناسب یادگیری میکنند. ابعاد آن عبارتند از خود مدیریتی، خودکنترلی و رغبت یادگیری.
روششناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف 8975 نفر هستند. 390 دانشجو به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش سطح سواد دیجیتالی دانشجویان و یادگیری خودراهبر آنها بهترتیب از پرسشنامههای محققساخته و استاندارد استفاده شد.
یافتهها: نتیجه پژوهش مشخص کرد که بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر دانشجویان و تمامی ابعاد آن، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
نتیجهگیری: سواد دیجیتالی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در سطح خیلی خوبی قرار ندارد. دانشگاه در راستای بهبود شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان خود میتواند دورههای مختلفی را در جهت افزایش مهارتهای سواد دیجیتالی دانشجویان برگزار نماید.
علمی پژوهشی
زهرا تاری زاده؛ گلنسا گلینی مقدم؛ علی جلالی دیزجی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تحلیل نمایۀ کتابهای انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدا (1363) تا سال 1396، بر اساس معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان و استاندارد ایزو 999 است. به طور کلی داشتن یک نمایه خوب در ارزیابی کتاب توسط کتابداران اهمیت دارد هر چند سیاستهای ناشران در شکل گیری این نمایهها موثر است. در این مطالعه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تحلیل نمایۀ کتابهای انتشار یافته توسط دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدا (1363) تا سال 1396، بر اساس معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان و استاندارد ایزو 999 است. به طور کلی داشتن یک نمایه خوب در ارزیابی کتاب توسط کتابداران اهمیت دارد هر چند سیاستهای ناشران در شکل گیری این نمایهها موثر است. در این مطالعه یک ناشر دانشگاهی برای مطالعه انتخاب شده است زیرا انتظار میرود دست کم ناشران دانشگاهی به تهیه نمایههای پایانی کتاب اهمیت بیشتری بدهند.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش کمی- توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای تألیفی و ترجمه در موضوعات مختلف است که توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشرشده است. در این تحقیق نمونه گیری صورت نگرفته و از روش تمام شماری استفاده شده است. همچنین از روش تحلیل محتوایی برای روایی چک لیست ارزشیابی مورد استفاده گرفته شده است.
یافتهها: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی اولین کتاب خود با عنوان «ادب و نگارش» را در سال 1363 منتشر کرده است. علاوه بر انتشار کتاب به زبان فارسی، یک کتاب به زبان انگلیسی و یک کتاب به زبان عربی نیز در سالهای مورد مطالعه منتشر نموده است. از 427 عنوان کتاب مورد بررسی، حدود 4/1 درصد (6 عنوان کتاب) از نوع مرجع و 421 عنوان، حدود 59/98 درصد غیر مرجع میباشند.از80 عنوان کتاب دارای نمایه، کتابهاب تالیفی با 25/56 درصد (45 عنوان کتاب) بیشترین حجم جامعه آماری را تشکیل میدهند. کتابهای ترجمه شده نیز 75/43 درصد (35 عنوان کتاب) کتابهای حاوی نمایه را تشکیل دادهاند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که انتشارات علامه طباطبائی به طور کلی ازنظر داشتن نمایه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. در کل، میزان رعایت معیارهای استاندارد انجمن آمریکائی نمایهسازان برابر 70/65 درصد و میزان رعایت معیارهای استاندارد ایزو 999، برابر 52/78 درصد میباشد و با مبنا قرار دادن نقطۀ 50 درصد، میتوان گفت که این میزان بالاتر از حد متوسط به کارگیری معیارها بوده است؛ اما از آنجا که میزان رعایت استاندارد ایزو 999 نسبت به استاندارد انجمن آمریکائی نمایه-سازان حدود 82/12 درصد بیشتر است میتوان چنین نتیجه گرفت که میزان رعایت استاندارد ایزو 999، در وضعیت مطلوبتر و بهتری قرار دارد.
علمی پژوهشی
فریبرز درودی؛ طاهره صادقی خرمدشتی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 220 نفر از آنان جهت بررسی انتخاب گردیدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده نشان میدهد که مؤلفه ساماندهی با میانگین(74.3)، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین(64.8)، مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین(64.3)، مؤلفه استانداردسازی با میانگین(77.5) و مؤلفه انظباط با میانگین(90.7) به میزان مطلوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رعایت میشود. همچنین مؤلفه انظباط با میانگین رتبه 4.83 رتبه اول، مؤلفه استانداردسازی با میانگین رتبه 3.39 در رتبه دوم، مؤلفه ساماندهی با میانگین رتبه 2.96 در رتبه سوم، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین رتبه 1.95 در رتبه چهارم و در نهایت مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین رتبه 1.86 در رتبه پنجم قرار دارد. نتایج: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وضعیت مناسبی از نظر رعایت مولفههای پنج اس دارد.
علمی پژوهشی
محسن نوکاریزی؛ فهیمه رجبی؛ معصومه تجعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود.یافتهها:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت.نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
علمی پژوهشی
عباس حسین زاده بندقیری؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ علی اصغر رضوی
چکیده
چکیده:هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجیگری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
چکیده:هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجیگری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاندکه با توجه به خطای نمونهگیری (05/0) 382 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. به منظور جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه قابلیتهای نوآوری فناورانه محقق ساخته، مدیریت دانش فردی محیالدین و آزیروانی (2007) و توسعه حرفهای کارکنان نوا (2008) استفاده شده و جهت تحلیل نتایج از نرم افزارهای spss21 و PLS3.8 استفاده گردید. یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش، ضریب تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان و مدیریت دانش فردی به ترتیب برابر 394/0 و 466/0 شده است. همچنین ضریب تأثیر مدیریت دانش فردی بر توسعه حرفهای کارکنان برابر 429/0 محاسبه گردید که در تمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگ تر از 96/1 شده است (P
علمی پژوهشی
مدیریت دانش
عادل سلیمانی نژاد؛ آمنه سلیمانی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظاممند پژوهشهای این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی 2020 پرداخت است. روششناسی: پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی اسکوپوس، پابمد، ساینس دایرکت و اشپرینگر و پایگاههای داخلی اطلاعات ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظاممند پژوهشهای این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی 2020 پرداخت است. روششناسی: پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی اسکوپوس، پابمد، ساینس دایرکت و اشپرینگر و پایگاههای داخلی اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور با کلیدواژههای مرتبط فارسی و لاتین مورد جستجو قرار گرفتند. از 262 مقاله تعداد 62 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که پژوهشهای گذشته به مقولاتی مانند کاربرد، بررسی و بهبود کیفیت، طراحی و توسعه، ساختار، پردازش زبان طبیعی، رابطه بین اسکاس و او.دبلیو.ال، اشتباهات رایج در اسکاس و حالت جاری اسکاس روی وب پرداختهاند. که از بین آنها حوزههای کاربرد و بررسی و بهبود کیفیت اسکاس بیشترین سهم موضوعی را به خود اختصاص دادهاند و در سال 2016 و 2017 بیشترین مقاله در این حوزه به چاپ رسیده است. همچنین نتایج بررسی موضوعی مقالات نشان داد بیشترین استفاده از اسکاس در طراحی و تهیه تزاروسها و هستیشناسیهای حوزههای مختلف بوده است و نیز اسکاس در حوزههایی مانند طراحی موتورهای کاوش وب معنایی، برچسپزنی و حاشیهنویسی خودکار در وب معنایی، بهبود جستجو در وب، بازنمون و یکپارچگی اسکیماهای وب، ردهبندی چهریزهای در وب، بازنمون نمایش معنایی، نمایهسازی دادهها و استراتژیهای دادههای پیوندی یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند.نتایج: نتایج حاکی از کاربردهای وسیع اسکاس در پروژهها، هستیشناسیها و اصطلاحنامههای وب معنایی است همچنین قابلیتهای آن در پشتیبانی از زبان فارسی میتوان از اسکاس در تمامی زمینههای یاد شده در زبان فارسی نیز بهره برد.
علمی پژوهشی
فاطمه کربلایی علی؛ عباسعلی رستمی نسب؛ مسعود اخلاقی بناری
چکیده
هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روشهای همتألیفی نویسندگان و همرخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سالهای 1983 ...
بیشتر
هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روشهای همتألیفی نویسندگان و همرخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سالهای 1983 تا 2017 میباشد. یافتهها: یافتههای 893 مدرک علمی در حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس حاکی از آن است که پرکارترین کشورها بر اساس بروندادهای علمی پژوهشگران، در سالهای 2010 تا 2014 در کشورهایی مانند انگلیس، کانادا، چین و استرالیا بوده است. در سالهای اخیر کشورهایی مانند برزیل، چین، هند و ایران در این حوزه فعالیت داشتهاند. نویسندگانی مانند ونگ ، لیو ، یانگ و دینگ بیشترین تاثیر را در تولید مقالات اهداف تربیتی داشته اند. نتایج: اهداف تربیتی با توجه به کلاسترهای که در این زمینه رسم شده حاوی موضوعات کارایی و تمرین،مدلها و آموزش، نقش آموزش و پرورش، دانش آموزان، انگیزه ها و کودکان می باشند.
علمی پژوهشی
کتابخانه های عمومی
ابوالفضل اسدنیا؛ مهرداد چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش کمی قابلبررسی نیست. در پژوهش حاضر، پژوهشگران درصدد هستند نگرش کتابداران را درباره معماری کتابخانهها کشف کنند بنابراین از روش نظریه مبنایی استفاده شد و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه ساختار نیافته بهره برده شد. شرکت کنندگان در پژوهش، 13 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی رفسنجان بودند. مصاحبهها در کتابخانه محل خدمت هر یک از مصاحبه شوندگان انجام گرفت و هر مصاحبهها بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید.یافته: با توجه به تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با کتابداران، در بحث معماری کتابخانههای عمومی، یک کد منتخب به نام «اصول معماری کتابخانههای عمومی»، دو کد محوری «استانداردسازی» و «نشانه و نمادسازی محیطی» و 15 کد باز همچون متناسب سازی قبل از اختصاص ساختمانهای موجود به کتابخانه، مشورت با کتابداران برای ساخت کتابخانه جدید، جداسازی سالن و مخزن مطالعه، عقب بودن به لحاظ استانداردها در کتابخانههای جدید التاسیس، اختصاص فضا برای کودکان، مناسب نبودن برای معلولین، واقع شدن در محیط دور از شهر در بُعد استانداردسازی و هماهنگی بنا با محیط، اهمیت زیبایی ظاهری در جذب مخاطب، نمادسازی، نشانهگذاری، شاداب سازی، نمای معمولی و ساده، ساخت کتابخانههای جدید با معماری تک و منحصر به فرد و گذاشتن صندوق برگشت کتاب در ورودی کتابخانه شد.اصالت: با توجه به اینکه هر ساختمانی با هدفی بنا شده و ساختمانهایی در رسیدن به هدفشان موفق هستند که عناصر و اجزای تشکیلدهنده آنها به بهترین نحو ممکن با یکدیگر ترکیبشده و به نوعی بازتابدهنده نیازهای مخاطب خود باشند، درک نظر کتابداران به عنوان افرادی که بیشترین تعامل را با ساختمان کتابخانهها دارند، بسیار راهگشا میتواند؛ باشد.