علمی پژوهشی
فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانه‌های عمومی از منظر پیشینه‌پژوهی: مروری نظامند

محمد حسن زاده؛ زینب غیوری

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22055/slis.2019.29497.1601

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانه‌های عمومی ایران و دستیابی به فهمی دقیق از یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه انجام گرفته است.روش: در این مطالعه از روش جستجوی پایگاه‌های اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژه‌های user studies", "user study" , "public library user studies" " ," The importance of user studies" در بین پایگاههای اطلاعاتی خارجی Google Scholar, Scopus, ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی وضعیت درگاه‌های وب مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور از منظر معیارهای وبسنجی فائو

هوشنگ حکیمی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 27-45

https://doi.org/10.22055/slis.2019.29173.1586

چکیده
  هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاه‌های مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخص‌های فائو است. روش پژوهش‌: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وب‌سنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه‌ مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد ...  بیشتر

علمی پژوهشی
الگوی پارادایمی توزیع کتاب در ایران: مبتنی بر رویکرد گراندد تئوری

منیژه ترابی الموتی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 46-67

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37260.1832

چکیده
  هدف: هدف اصلی، ارائه الگوی کیفی توزیع کتاب در ایران است. شناسایی چگونگی وضعیت، مسائل و مشکلات، عوامل و عناصر تاثیرگذار و راهکارهای ارتقای توزیع کتاب از اهداف فرعی مقاله به شمار می­رود.روش­ شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش، نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) است. داده­ها با انحام مصاحبه ­های ...  بیشتر

علمی پژوهشی شماره انگلیسی
مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارت های سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی

سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 68-84

https://doi.org/10.22055/slis.2022.28204.1558

چکیده
  هدف: مهارت­های سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارت­های اولیه برای آموختن سواد مدرسه­ای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارت­های سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش­ شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی کاربرد فن آوری های وب معنایی در سیستم های آموزش الکترونیکی

ژاله نریمیسایی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 85-109

https://doi.org/10.22055/slis.2019.28850.1575

چکیده
  هدف: در سال های اخیر وب معنایی که یکی از برجسته ترین موضوعات در هوش مصنوعی و همچنین جامعه وب است توجه محققان بسیاری را در حوزه ی آموزش الکترونیکی به خود جلب کرده است. برهمین اساس، هدف از انجام این پژوهش، مرور معماری وب معنایی، مرور مفاهیم کلیدی در آموزش الکترونیکی و دسته بندی و بررسی کاربرد مهم ترین مفاهیم وب معنایی (اعم از؛ پیشکارهای ...  بیشتر

علمی پژوهشی
رابطه چندگانه خرده مقیاس‌های سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز

زینب محمدی؛ زاهد بیگدلی؛ منیجه شهنی ییاق

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.29695.1609

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط چندگانه استانداردهای سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد 4552 نفر بودند و از این تعداد، 204 نفر از ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی نگرش کاربران نسبت به استقرار کتابخانه‏ ی عمومی موبایلی فارس

سید نورالدین انواریان؛ غلامرضا حیدری؛ زهیر حیاتی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.28031.1554

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگی‏های کاربر- محوری «کتابخانه‏‏ی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواسته‏های کاربران از «کتابخانه‏ی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامه‏ی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگی‏هایی که این نوع از کتابخانه‏ها باید ...  بیشتر

علمی پژوهشی
وب‌سایت موبایلی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: ارزیابی کیفیت خدمات

علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27140.1528

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وب‌سایت موبایلی برخی از کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانه‌های دانشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاه‌های آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونه‌گیری هدفمند از هر گروه تعداد ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی استان خوزستان

محمدرضا فرهادپور؛ نجمه پوستی زاده؛ فریبرز فروتن

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2018.23509.1390

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانه­های دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانه­های دانشگاهی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی میزان رعایت اصول و مؤلفه‌های طراحی ترغیبی در وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در سال 1397

زیور صباغی نژاد؛ فریدون آزاده؛ نسرین صفرزاده

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.26902.1520

چکیده
  هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های طراحی ترغیبی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور می‌باشد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی به ارزیابی محتوای وب‌سایت‌ها پرداخته است. جامعه مورد مطالعه، وب‌سایت کتابخانه‌ ...  بیشتر

علمی پژوهشی
شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در ادبیات کودکان گروه سنی "ب" با استفاده از تحلیل محتوا

احمد زندوانیان؛ فاطمه سادات میرحسینی نیری؛ مریم کیان

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.25273.1463

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در کتاب‌های داستانی کودکان گروه سنی "ب" در شهر یزد تعیین شد.روش: از روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، نمونه ای 1000 نفری به روش نمونه ...  بیشتر