علمی پژوهشی
محمد حسن زاده؛ زینب غیوری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی ایران و دستیابی به فهمی دقیق از یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه انجام گرفته است.روش: در این مطالعه از روش جستجوی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژههای user studies", "user study" , "public library user studies" " ," The importance of user studies" در بین پایگاههای اطلاعاتی خارجی Google Scholar, Scopus, ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی ایران و دستیابی به فهمی دقیق از یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه انجام گرفته است.روش: در این مطالعه از روش جستجوی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژههای user studies", "user study" , "public library user studies" " ," The importance of user studies" در بین پایگاههای اطلاعاتی خارجی Google Scholar, Scopus, JSTOR, Science Direct و کلیدواژههای مطالعات کاربران، مطالعات کاربران کتابخانههای عمومی، کاربران کتابخانههای عمومی، جذب مخاطب در بین پایگاههای داخلیSID, Magiran, Noormags کار جستجو انجام پذیرفت. در نهایت، 18 منبع انگلیسی و 38 مقاله فارسی وارد مطالعه شد. سیر تحول مطالعات کاربران در دو دوره زمانی قبل و بعد از دهه1980 شناسایی و تحلیل شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد در مطالعات خارجی توزیع فراوانی حوزههای مطالعه شده در مطالعات کاربران، «عوامل و موانع استفاده از کتابخانه عمومی و خدمات کتابخانه»، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند،. خدمات، مکان و منابع کتابخانه، دسترسپذیری و راحتی محیط کتابحانه، و کارکنان با بیشترین فراوانی به عنوان زیرمولفههای مطرح شده در این مطالعات بوده اند. رابطه بین درآمد، تحصیلات، جنسیت، سن، میزان اوقات فراغت و همچنین استفاده از اینترنت بر استفاده از کتابخانه عمومی مورد تایید قرار گرفته است. در مطالعات انجام شده در ایران، فضا و معماری کتابخانه، مناسبت منابع با نیاز اعضاء، نگرشسنجی در خصوص کتابخانه عمومی، تمرکز بر سنجش رضایت افراد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
علمی پژوهشی
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد بینالمللی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) شامل 121 شاخص کیفی در قالب 4 شاخص کلی مورد ارزیابی قرار داد. یافتهها: وبگاهها در شاخص «کیفیت محتوا» با امتیاز متوسط، در شاخص «دسترسپذیری، کاربردپذیری و بهینهبودن موتور جستجو» مطلوب، در شاخص «رابط کاربری و کیفیت فنی» متوسط، در شاخص «نظارت و مرور منظم» متوسط و در میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو متوسط ارزیابی گردیدند. در کل هیچ کدام از مراکز نتوانستند به سطح شاخصهای فائو برسند. عمده مشکلات وبگاهها، عدم توجه به رعایت استاندارد در طراحی وبگاه، نبود مستندات علمی، نبود زبان دوم برای ارتباط و تبادل علمی با مراکز و پژوهشگران مجامع بینالمللی، وجود پیوندهای گسسته و صفحات تهی، وجود اشکالات قالبی (فرمتی) و عدم درج حق مولف بوده است.نتیجهگیری: حد متوسط میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو به ویژه با توجه به وجود برخی اشکالات اساسی مطلوب نیست و نیاز به اصلاح با استفاده از مدیران کارآمد و طراحان خبره و بازطراحی وبگاههای مراکز بر مبنای استاندارد معتبر میباشد.
علمی پژوهشی
منیژه ترابی الموتی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری
چکیده
هدف: هدف اصلی، ارائه الگوی کیفی توزیع کتاب در ایران است. شناسایی چگونگی وضعیت، مسائل و مشکلات، عوامل و عناصر تاثیرگذار و راهکارهای ارتقای توزیع کتاب از اهداف فرعی مقاله به شمار میرود.روش شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش، نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) است. دادهها با انحام مصاحبه های ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی، ارائه الگوی کیفی توزیع کتاب در ایران است. شناسایی چگونگی وضعیت، مسائل و مشکلات، عوامل و عناصر تاثیرگذار و راهکارهای ارتقای توزیع کتاب از اهداف فرعی مقاله به شمار میرود.روش شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش، نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) است. دادهها با انحام مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 10 نفر از صاحبنظران توزیع کتاب در ایران بودند. 2 نفر از صاحبنظران توزیع به طور هدفمند شناسایی و به روش گلوله برفی از طریق آنها افراد بعدی معرفی شدند، از نرمافزار MAXQDA برای تعیین مفاهیم، مقولهها و ویژگیها استفاده شد. در نهایت الگوی پارادایمی شامل شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط زمینهای، مداخلهگرها، راهبردهای اصلی، مداخلهگرها و پیامدهای توزیع کتاب در ایران مشخص شد.یافته ها: مهمترین مسائل و مشکلات توزیع کتاب، غیرحرفهای بودن توزیع، نبود توزیع فراگیر، تداخل صنفی، اقتصادی نبودن توزیع، کمبود کتابفروشیها، ضعف قوانین نظارتی، ضعف تشکلهای صنفی، پایین بودن تقاضا برای خریدکتاب، شمارگان پایین کتاب و کیفیت پایین کتاب است که بر توزیع کتاب و راهبردهای حرفهای شدن توزیع موثرند. برخی راهبردها برای توزیع حرفهای کتاب عبارتند از: تقویت کتابفروشیها، ادغام مراکز توزیع کوچک، طراحی و پیادهسازی الگوی مناسب، استفاده از فناوریهای نوین، جلوگیری از تداخل صنفی، حمایت دولت و وضع قوانین نظارتی مناسب. بکارگیری راهبردهای مطرح شده در مطالعه حاضر، پیامدهایی مانند توزیع انحصاری آثار ناشران توسط مراکز توزیع، توزیع مبتنی بر نیاز جامعه،. شکلگیری حمایتهای قانونی، ایجاد نظام جامع اطلاعاتی و تقویت تشکلهای صنفی در برخواهد داشت.تیجه گیری: یکی از دلایل ضعف حوزه توزیع، نوپا بودن این حرفه است که نیاز به حمایت دارد، تاثیر سیاستهای کلی دولت و نهادهای دولتی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رفع موانع، مسائل و مشکلات توزیع بسیار راهگشاست. حمایت، نظارت و عدالت دولت نه تنها حوزۀ توزیع، بلکه صنعت کتاب را در تمام بخشها (تولید، توزیع، فروش) رونق میبخشد، ولی این حمایت بایستی ناظر بر ایجاد زیرساختهای مرتبط با کتاب باشد.
علمی پژوهشی
شماره انگلیسی
سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر
چکیده
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...
بیشتر
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند.
علمی پژوهشی
ژاله نریمیسایی
چکیده
هدف: در سال های اخیر وب معنایی که یکی از برجسته ترین موضوعات در هوش مصنوعی و همچنین جامعه وب است توجه محققان بسیاری را در حوزه ی آموزش الکترونیکی به خود جلب کرده است. برهمین اساس، هدف از انجام این پژوهش، مرور معماری وب معنایی، مرور مفاهیم کلیدی در آموزش الکترونیکی و دسته بندی و بررسی کاربرد مهم ترین مفاهیم وب معنایی (اعم از؛ پیشکارهای ...
بیشتر
هدف: در سال های اخیر وب معنایی که یکی از برجسته ترین موضوعات در هوش مصنوعی و همچنین جامعه وب است توجه محققان بسیاری را در حوزه ی آموزش الکترونیکی به خود جلب کرده است. برهمین اساس، هدف از انجام این پژوهش، مرور معماری وب معنایی، مرور مفاهیم کلیدی در آموزش الکترونیکی و دسته بندی و بررسی کاربرد مهم ترین مفاهیم وب معنایی (اعم از؛ پیشکارهای هوشمند، مدل داده ای چارچوب توصیف منبع، نقشه مفهوم، هستیشناسیها (آنتولوژی ها) و داده های پیوندی) در انواع سیستم های آموزش الکترونیکی (شامل دروس مبتنی بر وب، سیستم های مدیریت محتوای یادگیری و سیستم های آموزش مبتنی بر وب هوشمند وسازگار) است.روش تحقیق: پژوهش حاضر مروری تحلیلی است و به منظور جمع آوری و بررسی اطلاعات از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها: پس از دسته بندی و بررسی مفاهیم متفاوتِ وب معنایی و کاربرد آن ها در سیستم های آموزش الکترونیکی، ملاحظه شد بیشتر پژوهش های انجام شده به ایجاد مخزن منابع آموزشی معنادار و قابل استفاده مجدد، طراحی معنادار کل مولفه های سیستم، ارزیابی مهارت های دانش ورزان و راهنمایی آن ها، پیشنهاد مواد آموزشی سازگار براساس رفتار یادگیری دانش ورزان، تولید و نمایش معنادارِ دانش، یافت سریع تر منابع مناسب، ایجاد سیستم های مدیریت محتوای یادگیری (LCMS) مشارکتی و تعامل پذیر و بهبود پرس وجو در آن ها، پرداخته اند.نتیجه گیری: با توجه به بررسی های انجام شده، ادغام آموزش الکترونیکی و وب معنایی باعث بهبود کیفیت آموزش و ارتقاء عملکرد سیستم های آموزشی می شود.
علمی پژوهشی
زینب محمدی؛ زاهد بیگدلی؛ منیجه شهنی ییاق
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط چندگانه استانداردهای سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد 4552 نفر بودند و از این تعداد، 204 نفر از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط چندگانه استانداردهای سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد 4552 نفر بودند و از این تعداد، 204 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی Khalil Dezfuli (2018) و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (1998) جمعآوری و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چند متغیری با روش (ENTER) نشان داد مؤلفههای سواد اطلاعاتی (نیاز به اطلاعات، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفاده از اطلاعات) تفکر انتقادی را پیشبینی میکنند و مؤلفه "ارزیابی اطلاعات" قویترین پیشبین کنندهی تفکر انتقادی است. همچنین، ضریب همبستگی چندگانه (R) برابر با 42/0 شد که مقدار قابل توجهی میباشد، مقدار ضریب تعیین (R2) برابر 18/0 شد. این بدان معنی است که متغیرهای پیشبین 18 درصد واریانس تفکر انتقادی را تبیین میکنند. همچنین، تحلیل دادهها نشان داد استاندارد "حقوق معنوی و حق مالکیت" تأثیری بر افزایش تفکر انتقادی ندارد. نتیجهگیری:با توجه به یافتههای به دست آمده در پژوهش حاضر، سواد اطلاعاتی به عنوان مهارتی نشان داده شد که قابلیت پیشبین کنندگی تفکر انتقادی را دارد. توجه به این دو مهارت میتواند در پیشبرد اهداف آموزش عالی کارساز باشد. علاوه براین، بهکارگیری چارچوب استانداردهای سواد اطلاعاتی میتواند زیر ساخت و بنیان را برای تفکر انتقادی و یادگیری مستقل فراهم آورد.
علمی پژوهشی
سید نورالدین انواریان؛ غلامرضا حیدری؛ زهیر حیاتی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگیهای کاربر- محوری «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواستههای کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامهی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگیهایی که این نوع از کتابخانهها باید ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به ویژگیهای کاربر- محوری «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» انجام شد.روش: با توجه به هدف پژوهش، انتظارها و خواستههای کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» از طریق پرسشنامهی بررسی قرار گرفت؛ همچنین میزان توافق کاربران با خصوصیات و ویژگیهایی که این نوع از کتابخانهها باید داشته باشند مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش را اعضای کتابخانههای عمومی استان فارس تشکیل داد که تعداد آنها بالغ بر 129215نفر بود. برای تعیین جمعیت نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که تعداد 384 نفر بهدست آمد.یافتهها: انتظارها و خواستههای کاربران از کتابخانهی عمومی موبایلی فارس توسط 52 گویه در دو بُعد «رابط کاربری» (23 گویه) و «ویژگیهای خدمات و برنامههای کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» (29 گویه) بررسی شد. نتایج نشان داد کاربران در حد بسیار زیادی با ویژگیهای «رابط کاربری» و «خدمات و برنامههای کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» موافق هستند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش به شناسایی ویژگیهای مورد انتظار کاربران از «کتابخانهی عمومی موبایلی فارس» منجر شد.
علمی پژوهشی
علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد 20 دانشگاه که بالاترین رتبه را در پایگاه استنادی جهان اسلام داشتند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی استانداردی است که توسط تورس-پرز (2016) طراحی شده و کیفیت خدمات را ارزیابی میکند.یافتهها: یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت عتف در وضعیت متوسط رو به بالا، و دانشگاههای آزاد در وضعیت متوسط روبه پایین قرار دارند. در رتبهبندی کیفیت خدمات، دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، فردوسی مشهد، و مازندران بهترین رتبهها را کسب کردند. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که بین رتبهبندی براساس کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای مذکور و رتبه بندی آنها در پایگاه استنادی جهان اسلام همبستگی وجود ندارد.نتیجهگیری: باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران، به نظر میرسد توجه به کیفیت خدمات در طراحی وب سایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی سبب مراجعۀ بهتر کاربران به آن، استفاده بیشتر از خدمات کتابخانه، و در نهایت افزایش کارآیی خدمات این کتابخانهها می شود.
علمی پژوهشی
محمدرضا فرهادپور؛ نجمه پوستی زاده؛ فریبرز فروتن
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینهسوتا، توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) و پرسشنامه کیفیت خدمات مقیمی و رمضان (1390) جمعآوری و با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که روابط خطی بین متغیرهای پژوهش وجود دارد و نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، متغیر توانمندسازی بیشترین تأثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی دارد. این تأثیر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم می باشد. یعنی با وجود متغیر میانجی (رضایت شغلی) تأثیر متغیر توانمندسازی بر کیفیت خدمات اطلاعاتی بهصورت غیرمستقیم افزایش می یابد.نتیجهگیری: این که بین رضایت شغلی، توانمندسازی و کیفیت خدمات اطلاعاتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به نحوی که بر اساس ضریب تعیین، حدود 40 درصد از میزان کیفیت خدمات اطلاعاتی و توانمندسازی کارکنان به رضایت شغلی آنها بستگی دارد و توانمندسازی به مراتب سهم بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در پیشگویی کیفیت خدمات اطلاعاتی دارد.
علمی پژوهشی
زیور صباغی نژاد؛ فریدون آزاده؛ نسرین صفرزاده
چکیده
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی میزان رعایت مؤلفههای طراحی ترغیبی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور میباشد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی به ارزیابی محتوای وبسایتها پرداخته است. جامعه مورد مطالعه، وبسایت کتابخانه ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی میزان رعایت مؤلفههای طراحی ترغیبی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور میباشد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به روش پیمایشی به ارزیابی محتوای وبسایتها پرداخته است. جامعه مورد مطالعه، وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران است و رتبهبندی آنها براساس نتایج آخرین ارزشیابی پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1395 میباشد. یافتهها: تحلیلهای این پژوهش مبین آن است که ازنظر دارا بودن مؤلفههای طراحی ترغیبی، وبسایتهای کتابخانه مرکزی دانشگاههای تبریز رتبه اول، علوم بهزیستی و توانبخشی رتبه دوم و شهید بهشتی، اهواز، بوشهر و بابل رتبه سوم جدول رتبهبندی دانشگاهها قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی 8 بُعد طراحی ترغیبی در وبسایتهای مورد بررسی نشانداد که طراحان وبسایتهای دانشگاهی ایرانی در طراحی توجه بیشتری به جذابیت در وبسایت کردهاند. همچنین، با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر میرسد کمترین توجه طراحان وبسایتها معطوف مسائلی نظیر امکاناتی است که باعث درگیر شدن و تعامل بیشتر کاربر با سایت کتابخانه همچنین قابلیت شخصیسازی، بوده است.
علمی پژوهشی
احمد زندوانیان؛ فاطمه سادات میرحسینی نیری؛ مریم کیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در کتابهای داستانی کودکان گروه سنی "ب" در شهر یزد تعیین شد.روش: از روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، نمونه ای 1000 نفری به روش نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در کتابهای داستانی کودکان گروه سنی "ب" در شهر یزد تعیین شد.روش: از روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، نمونه ای 1000 نفری به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. سپس پرخوانندهترین کتاب های کودکان از طریق نظرسنجی از این افراد استخراج شد که در نهایت، بیست کتاب داستان را شامل شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و چکلیست خلاقیت پلسک بود. یافتهها: یافته ها نشان داد که داستان «سفیدبرفی» دارای بالاترین میزان فراوانی مطالعه در بین کودکان، و «زندگینامهی حضرت فاطمه (س)» دارای پایینترین میزان فراوانی مطالعه در میان کودکان است. همچنین در متن کتابهای داستانی شناسایی شده، از میان مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک، مؤلفهی «جلبتوجه» در تمامی کتابها بهکار گرفته شده است ولی برخی مؤلفههای دیگر مانند «کوچکنمایی» و «معکوسسازی» کمتر مورد توجه بوده است. به علاوه، در کتابهای داستانی یاد شده، مؤلفهی «تقویت» مطلقاً استفاده نشده است. در مجموع، در کتابهای داستانی، به عنصر «تغذیه خیال» در راستای زمینهسازی رشد تخیل کودک توجه شده و لزوم توجه بیشتر به سایر عناصر مغفول خلاقیت در کتابهای یاد شده، ضروری به نظر میرسد.