علمی پژوهشی مدیریت دانش
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان

شهناز خادمی زاده

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22055/slis.2021.36580.1820

چکیده
  این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آن‌ها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 می‌باشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجی‌گری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پرستو پارسایی محمدی؛ فریدون آزاده؛ سید اسماعیل هاشمی؛ ابتسام سواری

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22055/slis.2020.25185.1459

چکیده
  هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجی­گری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیر­بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز است. روش ­شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز در ...  بیشتر

علمی پژوهشی
ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای درون‌سازمانی (پند، پروان، اوراکل تهران، سیماد و ماوا) از لحاظ شاخص های عملکردی براساس دیدگاه کتابداران

سحر حبیبی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ امیر رضا اصنافی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، صفحه 41-61

https://doi.org/10.22055/slis.2020.29854.1616

چکیده
  هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای درون‌سازمانی از لحاظ شاخص­های عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است. روش ­شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده ...  بیشتر

علمی پژوهشی
سنجش عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانش‌آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر اساس مدل پذیرش فناوری 3

هاجر قدمی حسبن آبادی؛ میترا پشوتنی زاده؛ مظفر چشمه سهرابی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، صفحه 62-81

https://doi.org/10.22055/slis.2020.31191.1658

چکیده
  هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانش­آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است.روش­ شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزارهای اس پی اس ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظام‌مند

فرشاد پرهام نیا

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، صفحه 82-105

https://doi.org/10.22055/slis.2021.32105.1682

چکیده
  هدف: : یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاع‌یابی افراد نقش اساسی ایفا می‌کند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور نظام‌مند می‌باشد. روش ­شناسی: روش پژوهش این مطالعه، با استفاده از روش مرور نظام‌مند انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از چارچوب ...  بیشتر

علمی پژوهشی
امکان‌سنجی به کارگیری سیستم‌های الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های عمومی‌ شهر کرمان

فریبرز درودی؛ محمدمهدی مهدیان؛ آمنه سلیمانی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2018.15942.1346

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی امکان‌سنجی به کارگِبری سیستم‌های الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های عمومی‌ شهر کرمان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری آن را 7 باب کتابخانه عمومی شهر کرمان تشکیل می‌دهند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته که پایایی و روایی آن در اجرای مقدماتی تائید ...  بیشتر

علمی پژوهشی
پشتیبانی محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل رفتار اطلاع یابی مهو و تیبو

زهره افشار؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.28728.1573

چکیده
  هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیاء

خاطره اسمعیلی رنجبر؛ نجلا حریری؛ مژده سلاجقه؛ فهیمه باب الحوائجی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.29707.1610

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش تهیه و هنجاریابی یک مقیاس اندازه‌گیری برای پژوهش‌هایی است که میزان استفاده از اینترنت اشیا را مورد مطالعه قرار می‌دهند.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع توصیفی- توسعه‌ای و از نظر روش‌شناسی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، شامل 8700 نفر از صاحب‌نظران بخش اینترنت اشیاء با سابقه فعالیت در شرکت‌های ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی عوامل، موانع و راهکارهای مؤثر بر برونداد علمی کتابداران استان کرمانشاه

صالح رحیمی؛ محمد محمدی؛ محمود مرادی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2020.28641.1568

چکیده
  هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر و دخیل بر برونداد علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش ‌پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل 235 نفر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه است. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 146 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی رفتار اطلاع‏ یابی بومیان دیجیتال: مورد مطالعه دانش ‏آموزان 15 تا 18 ساله مدارس هوشمند شهر تهران

الهه ناصری؛ مریم صراف‌زاده؛ علیرضا نوروزی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2020.32021.1678

چکیده
  هدف پژوهش: بومی دیجیتال به فردی گفته می‏شود که زاده عصر دیجیتال است؛ و رایانه‏ها، تلفن همراه و به طور کلی فناوری‏های نوین زندگی آن‏ها را احاطه کرده‏اند. بومیان دیجیتال در استفاده از فناوری، راحت‏تر بوده و مهارت بهتری نسبت به نسل‏های قبلی خود دارند. وابستگی به فناوری و به تبع آن، استفاده از رسانه‏های دیجیتال باعث شده که ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
بررسی رابطه بین محیط علمی، تجربه پژوهشی و کیفیت برون‌داد‌های پژوهشی: یک مطالعه موردی

اورانوس تاج الدینی؛ محمدباقر نگهبان؛ حمید خواجه

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2020.29523.1602

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت برون‌داد‌های پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر‌کرمان انجام شده است.روش‌شناسی:این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر‌‌کرمان در مجلات نمایه‌شده در پایگاه استنادی ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
اشاره‌ در اسناد سیاستی به‌عنوان سنجه‌ای برای ارزیابی علم و فناوری: مطالعه موردی ایران، ترکیه، و فلسطین اشغالی

فیروزه دوخانی؛ شیما مرادی

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2020.28773.1574

چکیده
  چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت دگرسنجی نشریات موجود در دو نمایه‌نامه علوم و علوم اجتماعی در سه کشور ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی و نیز شناسایی موضوعات، اسناد سیاستی و کشورهایی است که تا انتهای سال 2018 میلادی، از بروندادهای علمی و فناوری این سه کشور بهره برده‌اند. روش پژوهش: روش: پژوهش کاربردی است و با روش توصیفی و بهره‌گیری ...  بیشتر