علمی پژوهشی
نظریه‌ی ترکیبات اطلاعات: عمق و گستره‌ی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعات

غلامرضا حیدری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22055/slis.2023.13113.1065

چکیده
  نظریه‌ی ترکیبات اطلاعات: عمق و گستره‌ی (ابعاد شناختی و کاربردی) اطلاعات در ترکیبات اطلاعاتدکتر غلامرضا حیدری چکیده:هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن جایگاه اطلاعات و قدرت قبض و بسط و رفت و برگشت ترکیبات اطلاعات در هر دو فضای کلی و عمومی در جامعه‌ی اطلاعاتی و به خصوص در بستر جزئی و تخصصی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش‌شناسی: عمق ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
مؤلفه‌های درحال تغییر ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور: از حال تا آینده

فاطمه نویدی؛ محمد حسن زاده

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، صفحه 22-40

https://doi.org/10.22055/slis.2020.31482.1663

چکیده
  هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژه‌محور ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمان‌ها نیز با سایر سازمان‌ها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفه‌های ممیزی دانش شناسایی شده ...  بیشتر

مقاله مروری کتابخانه های دانشگاهی
پیشران های موثر بر آینده کتابخانه های دانشگاهی ایران: مروری نظام مند

فرنوش رقابی؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ نجلا حریری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22055/slis.2022.42109.1916

چکیده
  چکیدههدف: کتابخانه‌های دانشگاهی جهت همگام شدن با تحولات روز، رویارویی مؤثر با آن‌ها و حفظ جایگاه خود در شرایط رقابتی کنونی، نیاز به تصویری نزدیک به واقعیت از آینده خود دارند تا بر اساس آن بتوانند برنامه ریزی و تصمیم گیری درستی به عمل آورند. داشتن چنین تصویری معمولا از راه مطالعاتی نظام‌‌مند درباره‌‌ی آینده امکان پذیر می-باشد. پژوهش ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش (نمونه‌پژوهشی: کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه)

سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2020.32325.1691

چکیده
  هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های توصیفی به شمار می‌آید. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانه‌های عمومی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
ارزیابی تطابق کتابخانه های دانشگاهی ایران با معیارهای کتابخانه سبز

محبوبه قربانی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2021.22555.1353

چکیده
  هدف: ارزیابی میزان تطابق کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های ایران با معیارهای کتابخانه سبز روش: پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی ارزیابانه انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته‌ای با استفاده از چک لیست استاندارد لید نظرات صاحبنظران کتابداری و اطلاع رسانی و حوزه محیط زیست شامل 103 معیار در هفت بخش استفاده شد. جامعه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
شیوه های استفاده و رتبه بندی آمیخته ترفیع در کتابخانه های دیجیتال ایران

موژان معارف؛ سودابه شاپوری؛ هاجر زارعی؛ شهرام صلواتی

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2020.34996.1787

چکیده
  هدف: هدف اصلی نوشتار حاضر تعیین عناصر آمیخته ترفیع و رتبه‌بندی و امتیازدهی به کتابخانه‌های دیجیتال ایران برحسب استفاده از این عناصر است. روش‌شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی ( چک لیست) است که پس از انجام مطالعات اسنادی و میدانی، چک لیست آمیخته ترفیع تدوین و ازطریق ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
بررسی شاخص های آلتمتریکس حاصل از فعالیت نویسندگان و پژوهشگران پرتولید ایرانی حوزه پرستاری در شبکه های اجتماعی علمی

علی بیرانوند؛ زهرا شنبدی

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2020.34507.1778

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان حضور و فعالیت نویسندگان و پژوهشگران پرتولید ایرانی حوزه پرستاری در شبکۀ اجتماعی علمی ریسرچ گیت و پایگاه مدیریت منابع مندلی، بر اساس شاخص های آلتمتریکس حاصل از پایگاه علمی اسکوپوس است.روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی توصیفی است که به روش علم سنجی و با رویکرد آلتمتریکس صورت گرفته ...  بیشتر

علمی پژوهشی
تأثیر مهارت‌های ارتباطی بر مهارت‌های مدیریت کوانتومی کتابداران و نقش آن بر چابکی کتابخانه‌ها

معصومه لطیفی؛ لیلی اله بخشیان فارسانی؛ نسرین داوری دولت آبادی؛ فاطمه محمد بیگی

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2021.29481.1599

چکیده
  مقدمه: مهارت‌های ارتباطی لازمه بقا و ادامه حیات انواع سازمان‌ها از جمله کتابخانه‌ها است و به کارگیری مناسب آن در محیط کتابخانه‌ها از ویژگی اساسی حرفه کتابداری است که می‌تواند حتی بر مهارت‌های مدیریتی کتابخانه‌ها نیز اثر‌گذار باشد. . پژوهش حاضر با هدف " میزان تاثیرگذاری مهارت‌های ارتباطی بر مهارت‌های مدیریت کوانتومی کتابداران ...  بیشتر