علمی پژوهشی
سیده رقیه حجازی؛ غلامرضا حیدری؛ احسان گرایی
چکیده
هدف: شناسایی روندها و نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ فهرستهای کتابخانهای ایران بر اساس ویژگی-های جامعۀ دانشمحور.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور متون و پیمایش انجام شد. پنل خبرگی با حضور 20 نفر از متخصصان حوزۀ فهرستهای کتابخانهای با روش ذهنانگیزی انجام شد و در مرحلۀ بعد پرسشنامه محقق ساخته در میان ...
بیشتر
هدف: شناسایی روندها و نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ فهرستهای کتابخانهای ایران بر اساس ویژگی-های جامعۀ دانشمحور.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور متون و پیمایش انجام شد. پنل خبرگی با حضور 20 نفر از متخصصان حوزۀ فهرستهای کتابخانهای با روش ذهنانگیزی انجام شد و در مرحلۀ بعد پرسشنامه محقق ساخته در میان خبرگان توزیع شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده از بررسی پژوهشهای صورت گرفته نشان داد که فهرستهای کتابخانهای کنونی ایران با روندهای مؤثر بر فهرستهای کتابخانهای بر اساس ویژگیهای جامعۀ دانشمحور همراه نیستند. نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ فهرستهای کتابخانهای در 9 شاخص (5 شاخص بیرونی و 4 شاخص درونی) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران بیرونی، گویه «هوشمندسازی فهرستهای کتابخانهای با استفاده از فناوریهای جدید»، در جایگاه اول قرار گرفت. در میان نیروهای پیشران درونی، گویههای «گرایش به بازنگری در ساختار فهرستهای کتابخانهای»، «نقش کتابخانه بهعنوان تسهیل کنندۀ دسترسی»، «اصلاح و روزآمد سازی ابزارها و استانداردها» و «غنیسازی فهرست با استفاده از ابزارهایی همچون جداول محتوا، خدمات کشف، قابلیت مرور و غیره» بالاترین ضریب اهمیت را دارا شد.نتیجهگیری: با توجه به وضعیت نامطلوب روندهای مؤثر بر فهرستهای کتابخانهای در ایران، متخصصان و سیاستگذاران حوزۀ فهرستهای کتابخانهای در ایران باید به لزوم تغییر فهرستها با توجه به تغییر در روندها و همچنین پیشرانهای مؤثر توجه داشته باشند، زیرا عدم همگامی با تغییرات از کارایی فهرستها کاسته و به مرور محکوم به نابودی خواهند شد.