نامه به سردبیر
شناخت سپهر اندیشه‌ی مولف در سایه‌ی تحلیل استنادی: رویکردی نوین در روش‌شناسی پژوهش

امین زارع

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 1-4

https://doi.org/10.22055/slis.2022.33589.1730

چکیده
  پی‌بردن به اندیشه‌های نویسندگان، نخبگان و متفکران یکی از دغدغه‌های مهم بشر است. شاید یکی از بهترین راه‌ها برای درک اندیشه-ها و منظومه فکری یک فرد، استفاده از رویکردهای کیفی و مصاحبه عمیق با فرد مورد نظر باشد. می توان گفت آن‌چه می‌نویسیم با آن‌چه می‌خوانیم و به آن استناد می‌کنیم رابطه مفهومی دارد. لذا همان گونه که می‌توانیم با ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
ترسیم نقشة دانش مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران

اسماعیل خادمی زاده؛ فاطمه نوشین فرد؛ امیر رضا اصنافی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 5-24

https://doi.org/10.22055/slis.2021.32790.1707

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار موضوعی و روند تولید مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از طریق تحلیل هم‌واژگانی به بررسی مقالات از ابتدا تا نیمسال اول 1398 پرداخته است. تعداد 1425 پایان نامه با جستجو در پابگاه های مربوط به پایان نامه ها بازیابی ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
عوامل مؤثر بر دریافت استناد در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی: مطالعه‌ای دلفی

فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ مژگان صادقی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22055/slis.2022.31022.1652

چکیده
  هدف: در این پژوهش عوامل مؤثر بر دریافت استناد مقالات در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی شده است. روش: روش پژوهش حاضر دلفی بوده که با استفاده از تحلیل محتوای متون، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر دریافت استناد استخراج‌ و بر اساس این مؤلفه‌ها پرسشنامه‌ای تهیه گردیده است. پایایی آن از طریق آلفای ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب

رضا کریمی؛ عاطفه قاسمی ورجانی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 49-68

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37391.1836

چکیده
  مقدمه: با عنایت به اهمیت متون درسی در همه رشته های دانشگاهی در انتقال دانش به دانشجویان، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درس مدیریت دانش سازمانی و مقایسۀ آن با سرفصلهای مصوب وزارت علوم در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درس(6 کتاب) ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
ارزیابی دگرسنجی فعالیت‌های علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران

هوشنگ حکیمی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 69-80

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37785.1845

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه‌ اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی می‌باشد. داده‌های مربوط از سامانه علم‌سنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شده‌اند ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی فروشگاه‌های اینترنتی کتاب بر رفتار خرید آنی دانشجویان

مهسا خدایاری سهل آباد؛ رویا کرامت؛ رسول عباسی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 81-98

https://doi.org/10.22055/slis.2022.37293.1833

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی فروشگاههای اینترنتی کتاب بر رفتار خرید آنی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کمّی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از دانشجویانی است که خرید اینترنتی را حداقل یکبار تجربه کرده‌اند. دادهها از دانشجویان سه شهر قم، تهران ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
نقش واسطه‌ای رضایت شغلی کتابداران در رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی

رحیم شهبازی؛ عزیز هدایتی؛ مصطفی سفیدی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 99-116

https://doi.org/10.22055/slis.2022.36422.1816

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش واسطه‌ای رضایت شغلی در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی بود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و و از نظر رویکرد کمی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران (421) نهاد کتابخانه‌های عمومی ...  بیشتر