علمی پژوهشی
علم سنجی
اورانوس تاج الدینی؛ محمدباقر نگهبان؛ حمید خواجه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS21 استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که تجربه پژوهشگران توان پیشبینی معنیدار برای کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران را داراست و محیط علمی متغیر مناسبی جهت پیشبینی کیفیت بروندادهای پژوهشی نمیباشد. یافتههای دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین محیط علمی پژوهشگران و کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها در دانشگاه شهید باهنرکرمان رابطه وجود ندارد. بررسی رابطه بین تجربه پژوهشگران و محیط علمی آنها در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که جهت افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باید دوری از کمیگرایی مورد توجه قرار گیرد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ایجاد جو پژوهشی مناسب و فراهم کردن امکانات پژوهشی از قبیل امکانات مکانی، تجهیزات ابزاری (کتابخانههای مجهز، آزمایشگاهها و فنآوریهای روز) میتوانند بستر پژوهشی مناسب جهت بهبود کیفیت محیطی را مد نظر قرار دهند تا تبعاً هدف بهبود کیفیت تجارب پژوهشی و در نتیجه ارتقاء کیفیت بروندادهای پژوهشی موجبات ترقی و تعالی کشور در عرصهها و زمینههای مختلف را فراهم آورده و در نهایت تحقق اهداف آرمانی توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد.
علمی پژوهشی
علم سنجی
فرامرز سهیلی؛ شیوا شیردوانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تعیین کننده دریافت استناد در پروانههای ثبت اختراع با استفاده از تحلیل بقاء میباشد.روش: روش پژوهش حاضر تحلیل استنادی پروانههای ثبت اختراع میباشد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش کلیه پروانههای ثبت اختراع در پایگاه USPTO شامل تعداد 25392 پروانه ثبت اختراع در زیرردههای رده اصلی پردازش ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تعیین کننده دریافت استناد در پروانههای ثبت اختراع با استفاده از تحلیل بقاء میباشد.روش: روش پژوهش حاضر تحلیل استنادی پروانههای ثبت اختراع میباشد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش کلیه پروانههای ثبت اختراع در پایگاه USPTO شامل تعداد 25392 پروانه ثبت اختراع در زیرردههای رده اصلی پردازش داده: هوش مصنوعی (شماره رده: 706) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون کاکس و کاپلان مایر استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از 6749 پروانه ثبت اختراع مورد بررسی که برای اولین بار مورد استناد قرار گرفتته بودند، در دو سال اول، احتمال استناد شدن هر پروانه ثبت اختراع کمتر از پنجاه درصد بوده و در طول زمان احتمال استناد شدن افزایش یافته است. به طوری که این احتمال بعد از 84 ماه به بیش از 90 درصد رسیده است. یافتههای آزمون کاپلان مایر نشان داد که به طور متوسط بین 38 تا 40 ماه زمان لازم است تا یک پروانه ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی اولین استناد خود را دریافت کند. نتایج: نتایج حاصل از آزمون کاکس نشان داد در سطح معناداری 05/0 درصد، متغیر مخترعان و صاحبان امتیاز از لحاظ تولید و دریافت استناد بر دریافت استناد پروانه ثبت اختراع اثرگذاربودهاند.
علمی پژوهشی
کتابخانه های عمومی
صدیقه رئیسی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد؛ زهرا اباذری
چکیده
روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی کتابخانههای عمومی با رویکرد نظریه زمینهای است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه مورد ...
بیشتر
روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی کتابخانههای عمومی با رویکرد نظریه زمینهای است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه مورد مطالعه رسیدن به اشباع نظری 10 نفر (از 15 نفر) از خبرگان و اساتید رشته علم اطلاعات و دانششناسی بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تحلیل مصاحبهها از روش تحلیلی «استراوس و کوربین» که شامل سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی بود استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که 5 مقوله اصلی و 15 مؤلفه فرعی به عنوان ابعاد و مؤلفههای الگوی مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی مفهومسازی شد. پنج مقوله اصلی شامل شرایط علی (عوامل ساختاری و مدیریتی، فرهنگ و عوامل قومیتی و عوامل مالی)، شرایط مداخلهگر (نیازهای کاربران، کتابداران و متخصصان)، شرایط زمینهای (فضای حاکم بر ذهنیت سیاست گذاران، عامل یکسان نگری و خطای هالهای سیاست گذاران، مدیریت هزینه)، راهبردهای الگوی مجموعهسازی منابع (انعکاس صدای کاربران و عدالت در تأمین منابع، آموزش و عدم تمرکز ساختاری و مالی) بود. پیامدهای استفاده از الگوی مجموعه-سازی منابع در کتابخانههای عمومی منجر به رضایت کاربران، مسؤلین، کتابداران، افزایش بهرهوری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و همچنین محبوبیت و شهرت این نهاد خواهد شد. بر پایه یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت کهلزوم استفاده مداوم از نظرات کاربران و کتابداران، بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی، اصلاح قوانین ساختاری در رابطه با تأمین منابع در کنار توجه ویژه به فراهمآوری منابع مبتنی بر فرهنگ، قومیت و مذهب کاربران از جمله ضروریات مجموعهسازی در کتابخانه های عمومی کشور است.
علمی پژوهشی
کتابخانه های عمومی
گلنسا گلینی مقدم؛ زهره ریاضی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی وضعیت استقرار کتابخانه های عمومی شهر ساوه براساس معیارها و زیرمعیارهای مکان یابی و پیشنهاد مناطق بهینه احداث کتابخانه عمومی جدید با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی است. روششناسی:از روش فراتحلیل تحقیقات گذشته برای ارزشگذاری و وزندهی معیارها و زیرمعیارهای مکانیابی کتابخانه ها استفاده شده که از40 پژوهش انجام ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی وضعیت استقرار کتابخانه های عمومی شهر ساوه براساس معیارها و زیرمعیارهای مکان یابی و پیشنهاد مناطق بهینه احداث کتابخانه عمومی جدید با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی است. روششناسی:از روش فراتحلیل تحقیقات گذشته برای ارزشگذاری و وزندهی معیارها و زیرمعیارهای مکانیابی کتابخانه ها استفاده شده که از40 پژوهش انجام شده در خصوص مکانیابی 4 معیار اصلی سازگاری، آسایش، مطلوبیت و کارایی دارای بیشترین تکرار و اولویت بودند. همچنین با استفاده ازمدل وزن دهی سلسله مراتبی(AHP) و نرم افزار Expert Choice امتیاز های داده شده به هریک از معیارها و زیرمعیارها استخراج گردید. پس از جمع آوری دادههای مکانی شهر ساوه و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی براساس معیارهاو زیرمعیارهای تعیین شده، نقشههای جداگانه تهیه و مورد ارزیابی قرار گرفت و با جمعبندی لایه ها و وزن آنها، وضعیت انطباق هر یک از کتابخانهها مشخص شدو نقشه نهایی موقعیت-های مناسب برای احداث کتابخانههای جدید پیشنهاد گردید.یافتهها: از مقایسه زوجی معیارها، معیار آسایش بیشترین اهمیت و وزن را در بین معیارهای اصلی با وزن 358/0 به خود اختصاص داده است و به ترتیب معیار سازگاری(وزن 270/)0، معیار کارایی (وزن 247/0) و معیار مطلوبیت با وزن 125/0در اولویت های بعدی قرار گرفتند. دسترسی به مراکز جمعیتی در بین زیرمعیارهای آسایش با وزن 546/0 بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها توزیع کتابخانههای عمومی در شهر ساوه نامتوازن و هنگام احداث توجهی به معیارهای مکان یابی نشده و از نظر سرانه فضای فیزیکی متناسب با جمعیت شهر نمی باشد. همچنین کتابخانه شهیدهاشمینژاد از نظر معیار آسایش در محدوده ناسازگار قرار دارد و سه کتابخانه دیگر سلمان ساوجی، ولی عصر(عج) و علامه عسگری در پهنه نسبتا سازگار و کاملا سازگار جای میگیرند.
علمی پژوهشی
نازیلا محرابی؛ احمدرضا ورناصری؛ سحر خراشادی زاده؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
زمینه و هدف: یکی از متغیرهای تاثیرگذار در عملکرد شغلی عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم است.روششناسی: این پژوهش در سایه پارادایم پراگماتیسم و از نوع اکتشافی صورت گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از متغیرهای تاثیرگذار در عملکرد شغلی عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم است.روششناسی: این پژوهش در سایه پارادایم پراگماتیسم و از نوع اکتشافی صورت گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. در فاز کیفی این پژوهش، از روش دلفی برای شناسایی عوامل روانشناختی از طریق پرسشنامهای نیمه ساختاریافته که در اختیار اعضای پنل دلفی قرار گرفت؛ استفاده و سپس تایید شد؛ و در فاز کمی، به جهت رتبهبندی عوامل، از روش کمی AHP استفاده شد. بدین شکل که پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری کتابخانههای عمومی استان قم توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای حاصل، از نرم افزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 جهت تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: یافته نشان داد که عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم شامل 7 مقوله هوش هیجانی ، هوش شناختی ، خلاقیت هیجانی ، خلاقیت ، برونگرایی ، توانایی حلمسئله ، و مسئولیتپذیر است. براساس تحلیل مقایسه صورت گرفته نیز عامل هوش هیجانی در درجه اول، عامل توانایی حل مسئله در درجه 2، عامل مسئولیتپذیری در درجه 3، عامل خلاقیت در درجه 4، عامل هوش شناختی در درجه 5، عامل خلاقیت هیجانی در درجه 6، و در آخر عامل برونگرایی در درجه 7 قرار گرفت.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که عوامل روانشناختی مذکور در نحوه عملکرد کارکنان کتابخانههای عمومی استان قم موثر هستند، بنابراین در گزینش کارکنان باید به این عوامل روانشناختی توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد.
علمی پژوهشی
علم سنجی
مصطفی قناد؛ محمد عرب مازار یزدی؛ محمدحسین صفرزاده بندری؛ رضا حصارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی الزامات شیوهنامه ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی شامل درج سالانه اسامی داوران، عضویت ایشان درپایگاههای بینالمللی و توزیع جغرافیایی وسازمانی آنها میباشد. همچنین به بررسی ترکیب داوران از حیث جنسیت، تخصص (رشته تحصیلی) و رتبه علمی پرداخته شده است و در انتها، داوران مشترک در میان مجلات شناسایی شده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی الزامات شیوهنامه ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی شامل درج سالانه اسامی داوران، عضویت ایشان درپایگاههای بینالمللی و توزیع جغرافیایی وسازمانی آنها میباشد. همچنین به بررسی ترکیب داوران از حیث جنسیت، تخصص (رشته تحصیلی) و رتبه علمی پرداخته شده است و در انتها، داوران مشترک در میان مجلات شناسایی شده و به بیان این موضوع پرداخته شده است که نشریات علمی در رشته حسابداری، چه نسبتی از مقالات منتشرشده را به داوران خود اختصاص دادهاند.روششناسی: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی استفاده شده و تحلیل یافتهها با رویکرد علمسنجی و ارزیابانه صورت گرفته است جامعه آماری، 19 نشریه حسابداری معتبر وزارت عتف میباشد.یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که 17 مجله از 19 مجله(90%) نسبت به درج سالانه اسامی داوران دروبگاه اقدام کردهاند. کمتراز 10% داوران در پایگاه پابلونز نمایه شدهاند. 28 استان و 107 دانشگاه در گروه داوران نماینده دارند. بالغ بر 52% داوران استادیار،32% دانشیار و12% استاد میباشند. مشارکت زنان 27% و 93% داوران متخصص حسابداری بودهاند. در مجموع بالغ بر 231 مقاله از 622 پژوهش منتشرشده درسال 1400 توسط گروه داوران (37%) بوده است. بررسی داوران مشترک نشان داد که زهره حاجیها باعضویت درگروه داوران 14 مجله بیشترین همکاری را داشته و در مجموع 1364 کرسی داوری توسط 492 فرد تکمیل شده است.نتیجهگیری: وضعیت داوران در نشریات حسابداری نشانگر وضعیت مطلوبی نیست که امید است با سیاستگذاری اصولی و رعایت استاندارها توسط مسئولین ذیربط، بتوان در آینده وضعیت مطلوبتری فراهم شود و نهایتاً منجر به افزایش کیفیت مقالات منتشرشده و توسعه علم و دانش حسابداری گردد.