علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ سارا دخش؛ رقیه قضاوی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به تحلیل انتشارات سلب اعتبارشده جهان مستخرج از پایگاه وب آو ساینس، به تفکیک علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی از سال 1992 تا 2021 پرداخته است.
روششناسی: در این پژوهش با روش کتابسنجی و رویکرد علمسنجی از شاخصهای مختلفی مانند تعداد و رتبه انتشارات، تعداد استنادات و موارد دیگر چون شاخصهای مرکزیت در تحلیل شبکه همکاری ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به تحلیل انتشارات سلب اعتبارشده جهان مستخرج از پایگاه وب آو ساینس، به تفکیک علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی از سال 1992 تا 2021 پرداخته است.
روششناسی: در این پژوهش با روش کتابسنجی و رویکرد علمسنجی از شاخصهای مختلفی مانند تعداد و رتبه انتشارات، تعداد استنادات و موارد دیگر چون شاخصهای مرکزیت در تحلیل شبکه همکاری کشورها به تفکیک حوزههای پژوهشی استفاده شد. در بخش تحلیلی دادههای پژوهش؛ اقدامات یکدستسازی و حذف رکوردهای تکراری و تهیه ماتریس همکاری علمی با نرمافزار بیب اکسل انجام شد. همچنین شبکههای همکاری علمی کشورها با استفاده از نرمافزار یو سی آی نت، در نهایت با کمک نرمافزار ووس ویور تنظیم و ترسیم شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که علوم مهندسی در سطح جهان با 2996 سند سلب اعتبار شده و 23156 استناد دریافتی، در رتبه برتری در مقایسه با دیگر علوم غیرپزشکی قرار دارد. همچنین در بخش دیگر چنین حاصل شد که حوزههای موضوعی “Energy Fuels” از علوم مهندسی، “Chemistry Multidisciplinary” از علوم پایه و “Education Educational Research” از علوم انسانی و اجتماعی، به ترتیب با 1038، 316 و 84 اثر سلب اعتبار شده، فعالترین حوزههای موضوعی برای نشر تخلفات در هر یک از علوم مذکور هستند. بعلاوه کشورهایی از ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین بیشترین درجه و رتبه همکاری را در شیوع سلب اعتبار انتشارات علوم مختلف داشتند.
نتیجهگیری: در پایان توصیه میشود که با ترویج فرهنگ تفکر سیستمی در نظام پژوهشی، آموزش مداوم موازین اخلاق پژوهش و نشر و آگاهسازی مهرههای پژوهشی یعنی پژوهشگران، ناشران، سردبیران و داوران مجلات، برنامههای بلندمدتی از سوی سیاستگذاران جهت حفاظت از سلامت پژوهش تدوین گردد.
علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ رقیه قضاوی؛ مریم آقائی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای آلتمتریکس مقالات از طریق سنجههای ارائه شده برای مقالات از پایگاه Altmetrics Explorer استخراج گردید. تولیدات علمی دانشکده ها نیز براساس وابستگی سازمانی نویسندگان مجزا شد و همبستگی شاخص های مورد آزمون در سطح دانشکده ها نیز مورد سنجش قرار گرفت تا تفاوت حوزه های علمی تعیین گردد. به منظور تعیین ارتباط بین این سنجهها با شاخصهای استنادی نیز، از آزمون همبستگی استفاده شد. آنالیزهای آماری به منظور تعیین مقادیر همبستگی و تعیین مولفه/مولفههای تاثیرگذار با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها: بنابر نتایج حاصل از پژوهش در کل تولیدات علمی دانشگاه بین تعداد کل استنادات با سنجه های اشاره مقالات در منابع سیاستگذاری، ثبت اختراعات، ویکی پدیا و مندلی و همچنین استنادات در پایگاه Dimentions رابطه معناداری وجود دارد (P-value<0.01). رابطه شاخص FWCI با نمره کل آلتمتریکس و اشاره در منابع خبری با P-value<0.05 و با اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 معنادار است. همچنین بین صدک FWCI با سنجه اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 ارتباط معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهشگران لازم است ضمن شناسایی مسیر و روش های معرفی مقالات در پایگاه ها و شبکه های اجتماعی علمی (پس از انتشار مقاله و یا نسخه قابل انتشار آن) از این درگاه ها به منظور بالا بردن میزان استفاده و نتیجتا استناد به مقالات خود، استفاده مطلوب کنند.