نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 مدیر قطب مدیریت دانش و استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهوار
2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف:مقاله حاضر بر آن است تا خواندن را به عنوان کنشی اجتماعی تببین کند. بر این اساس ضمن پرداختن به مفهوم جامعهشناسی خواندن، مفهوم خواندن به عنوان یک "کنش اجتماعی" مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش: روش انجام مقالهی حاضر، مروری - تحلیلی است. یافتهها: بخش عمدهای از جامعهشناسی خواندن تلاش دارد به سه سئوال پاسخ دهد: چه کسی میخواند؛ چگونه میخواند و چگونه خواندن با سایر فعّالیّتهای افراد ارتباط برقرار میسازد؟ یافتههای مقاله نشان دادند که مؤلفههای جمعیتشناختی و جامعهشناختی بر میزان و نوع کنش خواندن تأثیر گذار هستند. همچنین از نظریهی کنش اجتماعی و خواندن جمعی جهت پاسخ به اینکه افراد چگونه افراد میخوانند استفاده شده است. ارزش/ اصالت: تا کنون مفهوم خواندن، عمدتاً با سه پارادایم روانشناختی، تعلیم و تربیتی و جامعهشناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. دو پارادایم روانشناختی و تعلیم تربیتی وجوه غالب پژوهشهای مربوط به مطالعات خواندن بوده و کمتر به وجه جامعهشناختی آن پرداخته شده است. توضیح کنش خواندن از نگاه جامعهشناختی نه تنها عوامل اجتماعی و زمینهای را که خواندن را تحت تأثیر قرار میدهند روشن میسازد، بلکه خواندن را به عنوان شکل خاصی از تعامل اجتماعی به صورت جامعتری تحلیل میکند. بررسی خواندن در بافت نظریات جامعهشناسی در شناخت، برنامهریزی و ترویج فرهنگ خواندن بسیار مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Inquiry into sociology of reading
نویسنده [English]
- Mansor Kohi Rostami 2
1
2
چکیده [English]
This paper tries to explain the reading as a social practice. Therefore, while dealing with the concept of sociology of reading, pays to read as a social practice.
Research Methods: The method is analytical review.
Findings: The research findings have shown that the demographic and sociological factors influence the amount and type of reading practice. The theory of social action and public readings has been used to respond to how people read..
Value/originality: researcher in reading Studies used mainly three psychological, sociological and education paradigms. Two psychological and educational paradigms are dominant in reading studies and research related to lower cognitive aspect of society has been read. Less sociological aspect has been read and less sociological aspect has been addressed. Explanation Sociological act of reading not only affect the relationship between social and background factors that reading makes clear, It makes for a more comprehensive analysis of reading as a form of social interaction. Review the reading in the context of sociological theories in understanding; planning and the promotion of reading culture will be very effective.
کلیدواژهها [English]
- Reading
- Sociology of reading
- Social action
- Social factors