کتابخانه های عمومی
پروین نجف پور مقدم؛ زینب محمدی؛ افسانه ریسی فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است..
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری ایلام در سال تحصیلی 97-98 است که تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است..
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری ایلام در سال تحصیلی 97-98 است که تعداد 300 نفر میباشند. از این تعداد بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 170 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 147 پرسشنامه مورد تأیید و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای سواد اطلاعاتی خلیل دزفولی (1397)، خودکارآمدی تحصیلی اوون و فرامن (1988) و مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) بود.
یافته ها: یافتهها نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم رابطه سواد اطلاعاتی با انگیزه پیشرفت تحصیلی، رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی تحصیلی و رابطه خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی معنیدار و مثبت است. علاوهبراین، نتیجه آزمون فرضیه غیر مستقیم نیز نشان داد که سواد اطلاعاتی از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه تأثیر گذار است.
نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی مهارت مهمی است که در جامعه اطلاعاتی به عنوان ابزار توانمندی افراد عنوان شده است و بر مهارتهای دیگری از جمله خودکارآمدی تحصیلی و به تبعآن انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار است. دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی که در آینده بهدست خواهند آورد نیاز است مهارت سواد اطلاعاتی را کسب کنند تا از طریق این مهارت حس اعتماد بهنفس آنان تقویت شود و انگیزه پیشرفت در وجود آنان افزایش تا در آینده پرستارانی موفق در جامعه داشته باشیم.