فیروزه زارع فراشبندی؛ الهام کوه کن؛ غلامرضا رجبی؛ سعید یوسفیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روش: پژوهش حاضر، پیمایشی کاربردی بوده و جامعه آماری آن، کلیهی 729 خانواده کودکان سرطانی مراجعهکننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) در سال 1397 بود که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 244 نفر به صورت روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و داوطلبانه بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته دارای 15 پرسش اطلاعات جمعیتشناختی و 4 عامل با 48 گویه در مورد نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان سرطانی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تعیین شده و پایایی کل آن از طریق آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از بین این 4 عامل، عامل «حمایتهای اجتماعی، اقتصادی و معنوی» اولویت اول، عاملهای «ارائه اطلاعات در مورد سرطان توسط کادر درمان» و « امکانات و خدمات سلامت و مشاوره» با هم اولویت دوم و عامل «دسترسی، ارائه و تبادل اطلاعات سلامت مرتبط» اولویت آخر بودند. نتیجهگیری: ارزیابی منظم نیازهای اطلاعاتی والدین میتواند به ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت کمک نماید تا با ارائه اطلاعات مورد نیاز آنان، موجب کاهش استرس و اضطراب خانوادهها و مشارکت بیشتر آنان در مراقبت از کودکان شده و در نهایت هزینههای درمانی خانوادهها و نظام سلامت کاهش یابد.
محبوبه شکوهیان؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومیشهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی ...
بیشتر
هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومیشهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی مهمترین منبع مورداستفاده نوجوانان در رفع نیازهای اطلاعاتی است و مهمترین منبع نیز در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان محسوب می شوند. خدمات امانت دهی به عنوان مهمترین خدمات عمومی تعیین شد که مهمترین خدمت در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان نیز است. مهمترین مشکل در رفع نیازهای اطلاعاتی عدم آگاهی نوجوانان از منابع جدید است. بیشترین موضوع مورد علاقه آنان تکنولوژی است .نتایج: نتایج پژوهش حاکی از این است که کتابخانه های عمومی تقریبا در برخورد با نیازهای اطلاعاتی مراجعان نوجوان خود و نیزدر خدمات امانت دهی موفق عمل نمودند، اما در سایر خدمات ضعیف عمل نموده اند.