حنان نوروزی نیا؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: در این پژوهش بررسی تأثیر اندازه سایت، فایلهای غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رؤیتپذیری صد وبسایت برتر دانشگاهی است. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ نوع در زمره تحقیقات کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. دادهها با استفاده از یک سیاهه وارسی حاوی30 گویه برای چهار زیرمجموعه رؤیتپذیری، اندازه و حجم وبسایت، ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بررسی تأثیر اندازه سایت، فایلهای غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رؤیتپذیری صد وبسایت برتر دانشگاهی است. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ نوع در زمره تحقیقات کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. دادهها با استفاده از یک سیاهه وارسی حاوی30 گویه برای چهار زیرمجموعه رؤیتپذیری، اندازه و حجم وبسایت، فایل های غنی اطلاعاتی و تعداد مقالات بازیابی شده از طریق گوگل اسکالر بر اساس مدل صنعت فیشکین و پولارد (2007) گردآوری شد روایی ابزار به صورت صوری و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی محاسبه شد و همبستگی نتایج در مقدار (89/0= r) بهدست آمد. یافتهها: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که اندازه و حجم سایت (637/0=r) در سطح معنیداری (002/0=Sig.)، تعداد فایلهای غنی شده (546/0=r) در سطح معنیداری (001/0=Sig.)، دریافت پیوندهای ارجاعی (674/0=r) در سطح معنیداری (000/0=Sig.)، و تعداد مقالات بازیابی شده از گوگل اسکالر (604/0=r) و سطح معنیداری (001/0=Sig.) بر رؤیتپذیری تأثیر مستقیم دارد. نتیجهگیری: نتیجه این که با درج تعداد فایلهای غنی بیشتر، افزایش اندازه و حجم سایت، درج بروندادهای پژوهشی در سایت و برقراری پیوندهای بیشتر میتوان رؤیتپذیری سایت را افزایش داد.