علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بر اساس تلفیقی از مدلهای تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات و تبیین مدل پیشبینی رفتار آنها است.
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بر اساس تلفیقی از مدلهای تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات و تبیین مدل پیشبینی رفتار آنها است.
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان فارس میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای، 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر متغیرهای مدل تلفیقی تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش موثرند و دارای رابطه علی بودند. برنامههای آموزشی و مشاورهای مختلف و تناسب فناوری- شغل این فرصت را به وجود میآورد تا یک نوع فناوری بیشتر استفاده شود و عملکرد کتابداران بهبود یابد. وجود اعتماد متقابل میان کتابداران و سازمان و ایجاد تفکر ذهنی مثبت در ذهن کتابداران موجب بهبود ذهنیت آنها نسبت به فعالیتها و پیچیدگیهای استفاده از سیستم تسهیم دانش میشود.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تسهیم دانش به عنوان اساسیترین کارکرد و مهمترین چالش مدیریت دانش، ارائه عوامل مؤثر و مدل عِلی پیشبینی آن امری ضروری قلمداد میگردد.
مصطفی رضی؛ محمد جواد هاشم زاده؛ فریده عصاره؛ مرتضی محمدی استانی
چکیده
چکیده هدف: تحلیل مقالههای منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی رشته زمینشناسی، به منظور تبیین الگوی رفتار علمی نویسندگان و تعیین میزان همکاری علمی محققان این حوزه طی سالهای 1383-1388 است. روش: روش پژوهش کتابسنجی و تحلیل استنادی است. جامعه مورد پژوهش شامل تمام نشریات علمی–پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 1389 میباشد. ...
بیشتر
چکیده هدف: تحلیل مقالههای منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی رشته زمینشناسی، به منظور تبیین الگوی رفتار علمی نویسندگان و تعیین میزان همکاری علمی محققان این حوزه طی سالهای 1383-1388 است. روش: روش پژوهش کتابسنجی و تحلیل استنادی است. جامعه مورد پژوهش شامل تمام نشریات علمی–پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 1389 میباشد. به منظور سنجش میزان همکاری علمی، از شاخص ضریب همکاری علمی(CC) بین نویسندگان استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع کل 604 مقاله، تعداد 59 مقاله (78/9 درصد)، توسط یک نویسنده و مابقی مقالهها (23/90 درصد)، بیش از یک نویسنده داشتهاند. میانگین ضریب همکاری(همنویسندگی) در طول شش سال برابر با 056/0 محاسبه گردید. بیش از 70 درصد مقالات منتشر شده توسط تعداد کمی از نویسندگان(30 درصد) منتشر شده بود. نتیجهگیری: نتایج آزمون لوتکا نشان داد که الگوی نویسندگی با در نظر گرفتن نویسنده اول و همه نویسندگان با قاعده لوتکا مطابقت دارد. همچنین روند تولیدات علمی حوزه زمینشناسی در این دوره رشد داشته است.