سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
غلامرضا حیدری؛ سمانه عباسیان
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 55-70
چکیده
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی وضعیّت استناد در پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1388-1372 مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 102 عنوان پایاننامهی کارشناسی ارشد و دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی بوده است. دادهها از طریق فیشنویسی از منابع و مآخذ پایاننامهها گردآوری شده و سپس در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن بود که میانگین تعداد استنادها 2/61 درصد بوده و از مجموع 6482 استناد به انواع منابع اطلاعاتی، بیشترین استناد به کتابها با 97/92 درصد بوده اس نیمعمر کتابهای فارسی مورد استناد 30 سال، مجلات 20 سال، کتابهای انگلیسی و عربی نیز 20 سال برآورد شد. بیشتر پایاننامهها یعنی 21 درصد دربارهی «فرهنگ و فرهنگنامهها» است. در موضوع «طنز» پایاننامهای وجود نداشت. پراستنادترین منبع «لغتنامه دهخدا» با بسامد 53 است. «نظامی» با بسامد 116 پراستنادترین مؤلف به شمار میآید. در نهایت پراستنادترین مجلات معرفی شدند.