کتابخانه های عمومی
فرج اله رحیمی؛ جواد پور کریمی؛ سیده زهرا سالاری؛ رضا صالحی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر اهواز با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق از سرپرستان و مدیران ارشد کتابخانههای عمومی و دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر اهواز با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق از سرپرستان و مدیران ارشد کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اهواز تشکیل شده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 45 نفر برای ارسال پرسشنامه انتخاب شد که از این تعداد 31 پرسشنامه برگشت داده شد و در ادامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش بر اساس مدل سروکوال به شناسایی شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات پرداخته شده است. سپس از روش دیمتل به منظور تعیین مهمترین و اثرگذار ترین عوامل استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای همدلی، ملموس بودن و قابلیت اطمینان جزء شاخصهای تأثیر گذار هستند و شاخصهای ضمانت و تضمین و پاسخگویی جزء شاخصهای تأثیرپذیر محسوب میشوند. همچنین شاخصهای پاسخگویی و ضمانت و تضمین با درجه اهمیت 12.23 و 12.18 جز مهمترین شاخصها هستند. نتایج نمودار علّی نشان میدهد که تمامی شاخصهای پژوهش بر روی شاخص پاسخگویی تأثیرگذار هستند. نمودار علّی مولفههای سنجش هر شاخص نیز محاسبه شد.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت شاخص ضمانت و تضمین پیشنهاد میشود شرایطی فراهم شود که رفتار کتابداران موجب القای حس اعتماد به نقس در کاربران و خوانندگان شود. همچنین هنگامی که کتابداران از دانش کافی برای پاسخگویی به خوانندکان و کاربران برخوردار باشند موجب اثرگذاری و تقویت مولفههای ضمانت و تضمین میشود تا در نهایت خوانندگان ارزیابی بهتری از کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کتابخانه داشته باشند.
علیرضا افشانی؛ محمد توکلیزادهراوری؛ فرامرز سهیلی؛ اکرم جنتیفر
چکیده
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد.
یافتهها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنیداری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت.