فریده عصاره؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
هدف:مقاله حاضر بر آن است تا خواندن را به عنوان کنشی اجتماعی تببین کند. بر این اساس ضمن پرداختن به مفهوم جامعهشناسی خواندن، مفهوم خواندن به عنوان یک "کنش اجتماعی" مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش: روش انجام مقالهی حاضر، مروری - تحلیلی است. یافتهها: بخش عمدهای از جامعهشناسی خواندن تلاش دارد به سه سئوال پاسخ ...
بیشتر
هدف:مقاله حاضر بر آن است تا خواندن را به عنوان کنشی اجتماعی تببین کند. بر این اساس ضمن پرداختن به مفهوم جامعهشناسی خواندن، مفهوم خواندن به عنوان یک "کنش اجتماعی" مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش: روش انجام مقالهی حاضر، مروری - تحلیلی است. یافتهها: بخش عمدهای از جامعهشناسی خواندن تلاش دارد به سه سئوال پاسخ دهد: چه کسی میخواند؛ چگونه میخواند و چگونه خواندن با سایر فعّالیّتهای افراد ارتباط برقرار میسازد؟ یافتههای مقاله نشان دادند که مؤلفههای جمعیتشناختی و جامعهشناختی بر میزان و نوع کنش خواندن تأثیر گذار هستند. همچنین از نظریهی کنش اجتماعی و خواندن جمعی جهت پاسخ به اینکه افراد چگونه افراد میخوانند استفاده شده است. ارزش/ اصالت: تا کنون مفهوم خواندن، عمدتاً با سه پارادایم روانشناختی، تعلیم و تربیتی و جامعهشناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. دو پارادایم روانشناختی و تعلیم تربیتی وجوه غالب پژوهشهای مربوط به مطالعات خواندن بوده و کمتر به وجه جامعهشناختی آن پرداخته شده است. توضیح کنش خواندن از نگاه جامعهشناختی نه تنها عوامل اجتماعی و زمینهای را که خواندن را تحت تأثیر قرار میدهند روشن میسازد، بلکه خواندن را به عنوان شکل خاصی از تعامل اجتماعی به صورت جامعتری تحلیل میکند. بررسی خواندن در بافت نظریات جامعهشناسی در شناخت، برنامهریزی و ترویج فرهنگ خواندن بسیار مؤثر است.
پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی؛ فرهاد احمدی اصل
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسائی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده عادت به مطالعه دربین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، میباشد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و پیمایشی است. نمونه این پژوهش را 380 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز تشکیل میدهند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسائی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده عادت به مطالعه دربین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، میباشد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و پیمایشی است. نمونه این پژوهش را 380 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز تشکیل میدهند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 24 سؤال بوده است. یافتهها: براساس نتایج 8/62 درصد پاسخگویان را دختران و 2/37 درصد آنان را پسران تشکیل دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین مطالعه درسی دانشآموزان در طول روز تقریباً 3 ساعت بوده و دختران به طرز معنیدار بیشتر از پسران مطالعه درسی دارند. میانگین مطالعه غیر درسی دانشآموزان نیز حدود 55 دقیقه در روز محاسبه گردید که از این نظر بین میانگین مطالعه دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود ندارد. بر اساس یافتهها، رایجترین راه کسب اطلاعات در بین دانشآموزان، رادیو و تلوزیون و اینترنت است. همچنین یافتهها نشان میدهد که بین تحصیلات والدین و مطالعه غیر درسی دانشآموزان در سطح 037/0 همبستگی وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، از میان عوامل ترغیب کننده، عوامل آموزشی، عوامل اقتصادی و عوامل انگیزشی، بیشترین تأثیر را از نظر دانشآموزان، در ترغیب مطالعه داشته است. در میان عوامل بازدارنده نیز باز هم عوامل فرهنگی، آموزشی و اقتصادی دارای بیشترین فراوانی در بین پاسخها بودهاند. در پایان پیشنهاداتی جهت ارتقاء سطح مطالعه ارائه شده است.
سمیه سادات آخشیک
چکیده
Purpose: This article demonstrates how students experience reading in printed and electronic formats and what factors are involved in selecting reading materials.Methodology: This study was performed by quality approach and interpreted with phenomenological method. Participated populations were M.A. students (17) of Kharazmi University. In order to gather information, non-structural interview was implemented and this process continued until data saturation. Data analysis was performed using ground theory followed by triangulation method. Findings: This analysis showed that cause factors (instrumental ...
بیشتر
Purpose: This article demonstrates how students experience reading in printed and electronic formats and what factors are involved in selecting reading materials.Methodology: This study was performed by quality approach and interpreted with phenomenological method. Participated populations were M.A. students (17) of Kharazmi University. In order to gather information, non-structural interview was implemented and this process continued until data saturation. Data analysis was performed using ground theory followed by triangulation method. Findings: This analysis showed that cause factors (instrumental and value believes), field conditions (cognition and perception, access and comfort) and intervening condition (feeling) have basic rules in selecting reading formats. It was realized that these people used approaches based on subject and context value for selecting format and the results of these approaches were pleasure and behavior which will create for readers.Originality/value: This is the first study that makes an attempt to draw field model of lived experience, causal factors, field and intervening conditions of reading in printed and electronic format.