زینب فری زاده؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش مطالعه کتابخانهای- سندی است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی به درک اینکه اطلاعیابی چهوقت، چرا و چگونه رخ میدهد، میانجامد. مدلسازی رفتار کاربران همچنین ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش مطالعه کتابخانهای- سندی است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی به درک اینکه اطلاعیابی چهوقت، چرا و چگونه رخ میدهد، میانجامد. مدلسازی رفتار کاربران همچنین میتواند به عنوان ابزاری کمکی برای مدیریت اطلاعات، ارزیابی و یا بهبود سازماندهی و بازیابی اطلاعات و درک روابط بین رفتارهای متعدد کاربران به کار رود.
نتیجهگیری: مدلها در توصیف و پیشبینی پدیدهها بسیار مفید هستند و از آنها میتوان برای شناسایی موضوعات پیچیدهای چون رفتار اطلاعاتی انسان استفاده کرد. به سبب قدرت بازنمایی، ویژگیهای کالبدشناسی و توانایی در ارتباط دادن بین نظریههای علمی و دنیای واقعی، میتوانند به عنوان یک عنصر قدرتمند در فرایند پژوهشهای رفتار اطلاعاتی عمل کنند.