نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

2 کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی- مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

چکیده

چکیده
هدف: پژوهش حاضر وضعیت کتابخانه های عمومی استان فارس را بر اساس استانداردی که دیانی در سال 1374 پیشنهاد نموده مورد ارزیابی قرار داده است.
روش­شناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. کلیه کتابخانه­های عمومی استان فارس در سال 1388 جامعه آماری پژوهش را تشکیل می­دهند. در تجزیه و تحلیل­های آماری از شاخص­های آمار توصیفی همچون چارک، میانگین و غیره استفاده گردید. آزمون t نیز برای مقایسه معیارهای موجود با استانداردهای پیشنهادی دیانی اعمال شد و نهایتاً از آنالیز خوشه­ای جهت انجام طبقه بندی­های متفاوت استفاده گردید.
 یافته­ها:. با استفاده از آنالیز خوشه­ای می­توان سه گروه متمایز در میان کتابخانه­های هدف تشخیص داد که کتابخانه­های گروه اول وضعیتی به مراتب بهتر از کتابخانه­های درجه 3 استاندارد دیانی دارند، کتابخانه­های گروه دوم با کتابخانه­های درجه 3 استاندارد دیانی در یک خوشه قرار گرفته و تنها کتابخانه­های گروه سوم در وضعیت نامطلوب تر قرار دارند و خوشه مشترکی را با کتابخانه های درجه 5 و 6 دیانی تشکیل می­دهند که همین امر باعث پایین آمدن میانگین کلی معیارها در کتابخانه­های عمومی استان فارس شده است.
 نتیجه گیری: کتابخانه های عمومی استان فارس به طور کلی مابین کتابخانه­های درجه 5 و 6 استاندارد دیانی قرار می­گیرند. اولویت­هایی که لازم است مورد توجه کتابخانه­های مذکور قرار گیرد شامل افزایش ساعات کاری، تعداد اعضاء و تعداد کارکنان می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Public Libraries in Fars Province Based on Dayani Standard

نویسندگان [English]

  • Narjes Vara 1
  • neda Zeraatkar 2